درد پشت گوش راست و چپ چه معنایی دارد؟

0
40,762
درد پشت گوش

کاملا منطقی است اگر فرض کنیم که درد پشت گوش باید به مشکلی مانند عفونت در داخل گوش شما مرتبط باشد. گوش شما منابع عصبی را با چندین ساختار در سر و گردن به اشتراک می گذارد. بنابراین بیماری هایی مانند التهاب مفصل فک، عفونت دندان یا سردرد مربوط به عصب ممکن است علت درد یک طرف سر و گوش به حساب بیایند.

برای ارزیابی درد پشت گوش که گاهی اوقات با عنوان سردرد پشت گوش نیز توصیف می شوند پزشک گوش و حلق و بینی، ناحیه فک، دهان، گردن و اعصاب، غدد لنفاوی و پوست اطراف صورت و پوست سر شما را مورد معاینه قرار می دهد.

پزشکان همچنین از شما در مورد علائم مرتبط تان می پرسند و ممکن است آزمایش های مختلف خون یا تصویربرداری را برای شما تجویز نمایند. هنگامی که پزشک شرایط شما را تشخیص داد، مسلما یک برنامه درمانی برای تسکین درد و درمان مشکل زمینه ای شما تنظیم خواهد کرد.

آنچه در این مقاله خواهید خواند

علائم

علائم درد پشت گوش به بافت خاصی که تحت تأثیر قرار گرفته است به عنوان مثال گوش، استخوان، عضله، عصب یا مفصل و مشکل اصلی مانند عفونت، التهاب یا آسیب بستگی دارد.

به عنوان مثال، عفونت گوش میانی ممکن است باعث ایجاد درد دردناک و فشاری در داخل یا پشت گوش شما شود. عفونت استخوان پشت گوش اغلب باعث درد شدید ضربان دار و قرمزی یا تورم موضعی در پشت گوش می گردد.

مشکلات دندان یا مفصل فک شما ممکن است باعث گوش درد شدید یا آزاردهنده شود. به همین ترتیب، اعصاب ملتهب که به پوست سر شما منتهی می‌شوند ممکن است باعث سوزش یا سوراخ شدن غیرطبیعی اطراف گوش شما شوند.

در بیشتر موارد، درد پشت گوش به تنهایی وجود ندارد. معمولاً علائم همراه وجود دارد، مانند:

  • ترشحات گوش
  • درد چشم
  • تحریک پذیری یا مشکل در خوردن یا خوابیدن (در نوزادان یا کودکان خردسال)
  • حساسیت فک
  • بثورات یا تغییرات پوستی
  • سردرد ضربان دار یا سوزشی
  • وزوز گوش (زنگ در گوش)
  • درد دندان
  • مشکل شنوایی

علائم اورژانسی

اگر در پشت گوش خود و همچنین یک یا چند مورد زیر علائم و نشانه های زیر را احساس می کنید، بهتر است به دنبال مراقبت های پزشکی اورژانسی باشید:

  • تب شدید
  • سفتی گردن و حساسیت به نور (فوتوفوبیا)
  • علائم عصبی (مانند فلج صورت یا گیجی)
  • ترشحات شدید گوش
  • تورم، گرما و یا گسترش قرمزی در پشت گوش
  • کاهش وزن ناخواسته و یا توده گردن
  • توده گوش

تشخیص

حتی با نداشتن علائم اورژانسی فوق، در صورت احساس درد پشت گوش، یک ویزیت پزشکی اولین قدم منطقی خواهد بود.

بسته به کیفیت و یا شدت علائم شما، یا بر اساس حدس اولیه پزشک، ممکن است به بهترین متخصص گوش و حلق و بینی ارجاع داده شوید. این پزشک ممکن است یک متخصص گوش و حلق و بینی، متخصص مغز و اعصاب، پزشک مدیریت درد یا دندانپزشک باشد.

صرف نظر از پزشکی که به آن ارجاع داده می شوید، کار تشخیص وضعیت شما با بررسی سابقه پزشکی و معاینه بالینی آغاز می شود. در ادامه ممکن است آزمایش‌های بیشتری برای تأیید تشخیص و رد علل احتمالی تجویز شود.

علت درد پشت گوش

دلایل بالقوه زیادی برای درد یا سردرد پشت گوش وجود دارد، به همین دلیل مراجعه به یک متخصص از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.

اگرچه این یک لیست کامل نیست، اما پزشک شما احتمالاً این هشت مشکل رایج را در نظر خواهد گرفت:

اوتیت میانی

اوتیت میانی زمانی رخ می دهد که فضای گوش میانی که بین پرده گوش و گوش داخلی قرار دارد، ملتهب و عفونی شود. عفونت های ویروسی دستگاه تنفسی، مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا، اغلب باعث ایجاد این وضعیت می شوند.

در نوجوانان و بزرگسالان، علائم ممکن است شامل گوش درد یا درد خفیف تا شدید و کاهش یا بسته شدن شنوایی باشد.

اگر پرده گوش پاره شود که ناشی از افزایش فشار در فضای گوش میانی است، ممکن است بلافاصله درد فرد تسکین یابد. همچنین ممکن است متوجه ترشحات چرک مانند از گوش خود شوند.

کودکان خردسال مبتلا به اوتیت میانی ممکن است گوش خود را بکشند و یا تب، گیجی، مشکل در خوردن و خوابیدن و استفراغ یا اسهال را تجربه کنند.

اوتیت خارجی

اوتیت خارجی که به گوش شناگر معروف است، در زمان التهاب مجرای گوش ایجاد می‌شود. این می تواند نتیجه یک عفونت، آلرژی یا یک بیماری مزمن پوستی باشد.

علائم آن شامل حساس شدن گوش خارجی، به ویژه هنگام کشیده شدن آن، خارش داخل گوش و کاهش شنوایی است. بیماران مبتلا به اوتیت خارجی نیز ممکن است متوجه ترشحات گوش شوند.

عوامل خاصی که خطر ابتلا به اوتیت خارجی را در فرد افزایش می دهند عبارتند از:

  • تمیز کردن بیش از حد مجرای گوش (به عنوان مثال، برداشتن موم با یک سواب پنبه)
  • شنای منظم (که به باکتری هایی که به طور معمول در کانال گوش زندگی می کنند اجازه می دهد وارد پوست شوند)
  • قرار دادن وسایلی در گوش (مانند گوش گیر یا سمعک)

اشیاء خارجی

اجسام خارجی در گوش ممکن است علائم اوتیت خارجی را ایجاد کنند. این پدیده بیشتر در کودکان خردسال اتفاق می‌افتد که به فرو کردن حشرات و اسباب‌بازی‌های ریز در گوش‌های خود معروف هستند.

فشار جرم گوش

جرم گوش که سرومن نیز نامیده می شود، ماده ای است که از پوشش مجرای گوش خارجی محافظت می کند. سرومن معمولاً خود به خود از کانال خارج می شود. اگر این روند طبیعی مختل شود، سرومن می تواند در اعماق کانال گوش جمع شده و سفت شده و تحت تاثیر قرار گیرد.

عواملی که در گیر افتادگی جرم گوش نقش دارند عبارتند از:

  • درگیر شدن در رفتارهای احتمالی تحریک‌کننده گوش، مانند استفاده منظم از سواب‌های پنبه‌ای، فرو بردن انگشت خود در کانال گوش یا استفاده از سمعک
  • تولید بیش از حد ماده مومی
  • داشتن مجرای گوش باریک یا پیچ خورده
  • تولید سرومن خشک تر از حد معمول
  • اگر سرومن به اندازه کافی جمع شود، علائمی از جمله درد پشت یا داخل گوش، پری گوش، کاهش شنوایی، خارش و وزوز گوش ممکن است ایجاد شود.

مشکلات دندانی

مشکلات دندانی، به ویژه پوسیدگی دندان، حفره ها و آبسه های دندانی، می توانند به صورت درد پشت گوش ظاهر شوند، به خصوص اگر درمان نشده باشند. علائم مرتبط ممکن است شامل درد دندانی یا حساسیت، ورم گونه ها، حساسیت یا بزرگ شدن غدد لنفاوی زیر فک یا گردن باشد.

در یک مطالعه روی نزدیک به 100 بیمار مبتلا به گوش درد ارجاعی، شایع ترین علت مشکل دندان بود.

اختلال مفصل گیجگاهی فکی

مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) در جلوی گوش شما، جایی که فک به جمجمه شما متصل می شود قرار دارد. مشکلات مربوط به این مفصل و عضلات اطراف آن ممکن است باعث چیزی شود که به عنوان اختلال TMJ شناخته می شود.

نشانه اولیه اختلال TMJ درد مبهم نزدیکی گوش در سمت آسیب دیده است. درد با جویدن یا باز و بسته کردن دهان تشدید می شود.

سایر علائم اختلال TMJ عبارتند از:

  • ناراحتی چشم، گردن، بازو یا کمر
  • سردردهایی که در صبح بدتر می شوند و به فک، شقیقه یا پیشانی سرایت می کنند
  • سنگینی یا خستگی فک بعد از خوردن غذا
  • صدای فک مانند کلیک کردن، ترکیدن یا رنده کردن
  • وزوز گوش

عوامل متعددی ممکن است در ایجاد اختلال TMJ نقش داشته باشند، از جمله آرتریت یا آسیب مفصل TMJ، ساییدن مزمن دندان ها، ناهماهنگی دندان ها، وضعیت نامناسب سر و گردن، استرس و ژنتیک.

نورالژی اکسیپیتال

نورالژی اکسیپیتال باعث ایجاد درد شدیدی مانند فرو کردن چاقو، درد تیر کشنده یا برق گرفتگی می شود که در قسمت بالایی گردن، پشت سر و پشت گوش پخش شده و علت درد پشت سر و گردن و گوش است. درد نورالژی پس سری ناگهانی است، معمولا در یک طرف سر رخ می دهد و می تواند با حرکات ساده و روزمره مانند برس زدن موها یا حرکت دادن گردن تحریک می شود. این بیماری می تواند علت درد گرفتن پشت گوش سمت راست باشد.

سایر علائم بالقوه برای نورالژی اکسیپیتال عبارتند از:

  • سرگیجه و حالت تهوع
  • گرفتگی بینی
  • حساسیت زمانی که پشت سر یا ناحیه پشت گوش فشار داده می شود
  • وزوز گوش
  • اختلال بینایی یا درد پشت چشم که در همان سمت سردرد قرار دارد

علت بروز نورالژی اکسیپیتال تشخیص داده نشده است. تئوری موجود این است که این اختلال ناشی از گیر افتادن مزمن، تحریک، یا تحت فشار بودن اعصاب پس سری است که از گردن شما شروع شده و از امتداد پشت سر تا بالای سر شما عبور می کند.

این تحریک ممکن است به خودی خود رخ داده یا با شرایط پزشکی دیگری مانند استئو آرتریت گردن، بیماری دژنراتیو دیسک، رگ خونی یا اختلال التهابی یا نوع نادری از تومور به نام شوانوما همراه باشد.

ماستوئیدیت

ماستوئیدیت یک عفونت غیر معمول در استخوان ماستوئید است که در پشت و زیر گوش شما قرار دارد. ماستوئیدیت در نتیجه پیشرفت اوتیت میانی حاد ایجاد می شود و می تواند در هر سنی رخ دهد، اما در کودکان زیر 2 سال شایع تر است.

در بزرگسالان، علائم ماستوئیدیت معمولاً شامل درد شدید پشت گوش، تب و سردرد است. کودکان خردسال بیمار معمولاً تحریک پذیر و با تب هستند. اگر بچه ها بتوانند صحبت کنند، ممکن است گوش آسیب دیده خود را بکشند یا از گوش درد شکایت کنند.

در صورت عدم درمان، ماستوئیدیت می تواند منجر به عوارض بسیار جدی از جمله مننژیت، آبسه داخل جمجمه، لخته خون سینوس وریدی، عفونت استخوان جمجمه، کاهش شنوایی، یا فلج عصب صورت شود.

سندرم رمزی هانت

سندرم رمزی هانت در اثر فعال شدن مجدد ویروس واریسلا زوستر عامل آبله مرغان ایجاد می شود. این بیماری نادر با یک بثورات دردناک و تاول دار در داخل مجرای گوش یا در قسمت بیرونی گوش همراه است. گاهی اوقات، تاول ها در دهان و یا قسمت بالای گلو یافت می شوند. گوش درد سندرم رمزی هانت می تواند شدید باشد و به گردن شما سرایت کند.

سایر علائم بالقوه مرتبط شامل فلج صورت در سمت آسیب دیده، وزوز گوش، کاهش شنوایی، سرگیجه، تهوع و استفراغ است.

درمان درد پشت گوش

درمان درد استخوان پشت گوش به تشخیص این شرایط بستگی دارد:

  1. انباشتگی جرم گوش ممکن است نیاز به قطره های مخصوص نرم کننده جرم گوش یا شستشوی گوش داشته باشد. گاهی از ابزار مخصوصی که دارای دستگاه مکنده هستند برای برداشتن موم استفاده می شود.
  2. نورالژی اکسیپیتال ممکن است با ترکیبی از گرما، داروی مسکن و بلوک عصبی که اغلب توسط متخصص مغز و اعصاب یا متخصص درد صورت می گیرد، درمان شود.
  3. اوتیت خارجی یا اوتیت میانی اغلب به درمان با آنتی بیوتیک به شکل قطره گوش یا قرص های خوراکی نیاز دارند.
  4. ماستوئیدیت عفونت جدی تری است و به آنتی بیوتیک های داخل وریدی و تخلیه مایع عفونی با جراحی نیاز دارد. به همین ترتیب، آبسه دندان نیاز به درناژ و درمان آنتی بیوتیکی دارد.
  5. درمان اختلال مفصل گیجگاهی فکی اغلب شامل فرآیند آزمون و خطا است. بیماران ممکن است از ترکیبی از داروهای تسکین دهنده درد، مانند شل کننده های عضلانی و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، فیزیوتراپی، مدیریت استرس و اجتناب از محرک هایی مانند جویدن ناخن یا فشردن فک سود ببرند.
  6. برای درمان سندرم رمزی هانت معمولاً داروهای ضد ویروسی و استروئیدها تجویز می شود.

منبع

اگر درد پشت گوش برایتان آزار‌دهنده شده می توانید با متخصصین گوش و حلق و بینی طبینجا در این باره بصورت آنلاین مشورت نمایید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید