علائم چربی خون بالا و روش های درمان طبیعی آن

0
1,734
271663.jpeg alt_text
271663.jpeg caption

چربی خون بالا که با عناوین اختصاصی تری مانند هایپرلیپیدمی نیز ممکن است به کار برده شوند یکی از مشکلات رایج می باشد. این اصطلاح چندین اختلال را در بر می گیرد که منجر به ایجاد چربی های مازاد در خون می گردد. برخی از دلایل ولی نه تمامی آن ها می توانند کنترل شوند.

چربی خون قابل درمان است، اما اغلب یک شرایط مادام العمر است. بنابراین بایستی مراقب آنچه می خورید باشید و همچنین به طور منظم ورزش کنید. شاید لازم باشد از داروهای تجویزی نیز استفاده کنید.

هدف درمان چربی خون، کاهش سطح کلسترول مضر می باشد. با انجام این کار می توانید خطر بیماری قلبی، حمله قلبی، سکته مغزی و سایر مشکلات را کاهش دهید.

علت افزایش چربی خون

کلسترول، ماده مومی شکل، نوعی چربی است که بدن تولید می کند. همچنین می تواند از طریق غذا خوردن وارد بدن گردد.

غذاهایی که کلسترول، چربی اشباع و چربی ترانس دارند، می توانند سطح کلسترول خون را افزایش دهند. این موارد شامل:

• پنیر

• زرده تخم مرغ

• غذاهای سرخ شده و فرآوری شده

• بستنی

• شیرینی

• گوشت قرمز

در صورتی که از فعالیت بدنی کمی برخوردار باشید این حالت خود می تواند علائم چربی خون بالا را تشدید نماید. افزایش سن نیز خود می تواند مزید بر علت باشد.

چربی خون می تواند به صورت ارثی در خانواده ها باشد. افراد مبتلا به چربی خون بالا ارثی دارای کلسترول بیشتری بوده و احتمال حمله قلبی آنها حتی در جوانی بسیار بیشتر است.

علائم چربی خون بالا

اکثر افراد مبتلا به چربی خون در ابتدا قادر به تشخیص آن در خود نمی باشند. این چیزی نیست که بتوانید آن را احساس کنید، اما ممکن است روزی متوجه اثرات آن شوید.

عوارض چربی خون بالا

کلسترول به همراه تری گلیسیرید و سایر چربی ها می توانند در داخل عروق رسوب کنند. این حالت باعث باریک شدن رگ های خونی شده و عبور خون از آنها را دشوارتر می سازد. بدنبال آن فشار خون نیز ممکن است افزایش یابد.

رسوبات چربی همچنین می تواند باعث تشکیل لخته خون گردد. لخته خون رها شده، می تواند حمله قلبی را ایجاد نماید. با رسیدن لخته به مغز، احتمال سکته وجود دارد.

یکی دیگر از عوارض چربی خون بالا بر پوست، لایه های رسوبات چربی به نام گزانتوما است. این حالت علاوه بر رگهای خونی ممکن است بصورت لایه های زرد یا نارنجی در زیر پوست به ویژه در ناحیه مفاصل مانند آرنج و زانو یا روی دست ها، مچ پا، روی پلک، کمر و باسن مشاهده شوند و با کاهش سطح چربی از بین می روند.

تشخیص چربی خون بالا

یکی از سوالات بیماران این است که از کجا بفهمیم چربی خون بالا داریم؟ پاسخ اینست، یک آزمایش خون با نام پنل لیپوپروتئین. نتایج این آزمایش نشان دهنده سطح کلسترول های LDL ،HDL و تریگلیسرید می باشد.

بزرگسالان بالای 20 سال بایستی هر 4 تا 6 سال یکبار کلسترول خود را چک کنند. 9 تا 12 ساعت قبل از انجام این آزمایش باید ناشتا باشید.

درمان طبیعی چربی خون بالا

تغییر در سبک زندگی که می تواند کاهش دهنده کلسترول باشد شامل رژیم غذایی سالم، کاهش وزن و ورزش است. شامل:

• غذاهای با چربی اشباع و چربی ترانس کمتر مصرف نمایید.

• غذاهای غنی از فیبر، مانند بلغور جو دوسر، سیب، موز، گلابی، آلو خشک، لوبیای قرمز، نخود و عدس بیشتر استفاده کنید.

• هفته ای دو بار ماهی میل کنید.

• از مصرف نوشیدنی های شیرین خودداری کنید.

• از گوشت های سرخ شده و فرآوری شده خودداری کنید.

• مصرف الکل خود را کاهش دهید.

• بیشتر روزهای هفته و حدودا 30 دقیقه با شدت متوسط ورزش کنید، مانند یک پیاده روی سریع.

دارو برای چربی خون بالا

داروهایی که از ایجاد کلسترول در کبد جلوگیری می کنند به عنوان استاتین شناخته می شوند.

برخی از داروها مهار کننده جذب کلسترول از مواد غذایی مصرفی در روده ها می باشند. این دارو در ترکیب با استاتین ها تجویز می شوند.

اسید نیکوتینیک بر چربی سازی کبد تأثیر می گذارد. کلسترول LDL و تری گلیسیرید را کاهش داده و کلسترول HDL را افزایش می دهد.

فیبرات نوع دیگری از دارو هاست که بر روی کبد اثر می گذارد. این دارو کاهش دهنده تری گلیسیرید و تقویت کننده HDL است، اما برای پایین آوردن LDL مناسب نیستند.

 

  • شما می توانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص قلب و عروق ما نوبت بگیرید.
Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید