علت تست CRP در کرونا چیست؟

0
2,559
464072.jpeg alt_text
464072.jpeg caption

در میان دو آزمایش آنتی بادی و PCR کرونا که از جمله مهم ترین روش های تشخیصی کووید 19 هستند، ممکن است آزمایش دیگری با عنوان تست CRP در برگه آزمایش مشاهده کنید. این احتمال وجود دارد که حتی بدون انجام آزمایش کرونا هم، آزمایش CRP در برگه آزمایشات شما وجود داشته باشد. پزشکان از CRP بعنوان نشانگر مهم در پیش بینی و پیگیری درمان ویروس کرونا استفاده می کنند.

تست CRP چیست؟

پروتئین واکنشگر فاز حاد یا CRP یکی از موادی است که به دنبال هر گونه التهاب در بدن از کبد تولید و به جریان خون آزاد می شود. وجود این ماده در خون می تواند سلول های ایمنی بدن را از نقاط مختلف به سمت محل التهاب روانه کند. بنابراین تست CRP یکی از آزمایشات روتین در آزمایشگاه ها برای بیماران با علائم تب و التهاب داخلی مانند درد مفاصل است. سطح CRP بدن در نتیجه عفونت یا در پاسخ به فرآیندهای التهابی غیر عفونی افزایش می یابد.

در حالی که پاسخ CRP به طور معمول در عفونت های باکتریایی بسیار بیشتر است، برخی از عفونت های ویروسی نیز می توانند باعث افزایش سطح CRP شوند. از آنجایی که CRP بالا به طور معمول با تغییرات پاتولوژیک همراه است، تست CRP در کرونا می تواند اطلاعاتی را فراهم کند که به کمک آن تشخیص، درمان و نظارت بر شرایط التهابی را گزارش نماید.

تفاوت تست CRP کرونا و تست مولکولی PCR

تایید وجود ویروس کرونا در بدن تنها از طریق آزمایش مخاط بینی و حلق صورت می گیرد. در نمونه گرفته شده از PCR ماده ژنومی ویروس کرونا مورد ارزیابی قرار گرفته و ابتلای قطعی به آن را مشخص می کند. اما تست CRP در کرونا نیاز به نمونه خون گرفته شده از بیمار دارد. زمانی که بیماران با علائم متغیر به پزشک مراجعه کنند و یا هیچ علائمی مربوط به کرونا نداشته باشند این احتمال وجود دارد که پزشک تست CRP در کرونا برای رد عفونت احتمالی درخواست نماید. افزایش سطح CRP در اکثر بیماران مبتلا به COVID-19 خصوصاً در موارد شدیدتر دیده شده است.

افزایش CRP در بیماران کووید19

یکی از دلایل احتمالی برای این پدیده، تولید بیش از حد اجزای التهابی بنام سایتوکین ها است. سایتوکاین ها به عنوان پیامبر ثانویه هم قابلیت مبارزه با عفونت را داشته و هم می توانند سایر اجزای ایمنی بدن را فعال نمایند. اما زمانی که بیش از اندازه فعال شوند می توانند به بافت ریه آسیب برسانند.

تفسیر نتایج تست CRP در کرونا

مثبت بودن تست CRP به همراه تغییرات محسوس در تعداد سلول های سفید بدن یا همان لنفوسیت ها و در کنار این موارد بالا رفتن مقدار آزمایش ESR می تواند نشان دهنده وجود عفونت فعال در بدن باشد. این عفونت فعال می تواند ویروس کرونا و در مرحله بیماری باشد. البته این آزمایش نیز می تواند همانند سایر آزمایشات دیگر دستخوش اشتباه و مثبت بودن کاذب گردد. بنابراین تنها راهکار پیشنهادی برای تعیین علت دقیق علائم و نتایج تست، ارزیابی پزشک است. به ویژه در مورد نتایج تست CRP در کرونا که می تواند طیف وسیعی از شرایط زمینه ای از سرطان گرفته تا آرتریت روماتوئید را در برگیرد.

شما می توانید از طریق سامانه آنلاین طبینجا از متخصص عفونی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید