علل آبسه دندان و روش های درمان آن

0
1,165
360671.jpeg alt_text
360671.jpeg caption

آبسه ها حباب هایی حاوی مایعات چرکی هستند که بر روی لثه و در نزدیکی ریشه دندان خود را نشان می دهند. احتمال بروز آبسه دندان در هر سنی وجود دارد ولی در نهایت ورود یک عامل خارجی به بافت لثه می تواند باعث بروز آبسه های چرکی گردد. 

علل آبسه دندان

از شایع ترین علل ابتلا به آبسه های چرکی عبارتند از:

پوسیدگی و ترک خوردگی های دندانی

مشکلات و بیماری های لثه

انواع آبسه دندان

اگر چه آبسه ها می توانند در تعداد مختلف و گستردگی متفاوتی خود را بروز دهند با این حال هر آبسه به مشکلاتی یک دندان مربوط می گردد. با توجه به محل قرار گیری آبسه می توان گفت به دو نوع کلی طبقه بندی می شوند:

آبسه های که در نزدیکی ریشه دندان ایجاد می شوند  با اصطلاح آبسه پری اپیکال شناخته می شوند.

آبسه هایی که استخوان دندان را تحت تاثیر قرار می دهند، عنوان آبسه پریودنتال را به خود می گیرند.

علائم آبسه دندان

اغلب افراد در طول زندگی خود ممکن است آبسه دندان را تجربه کرده باشند بنابراین با علائم و ویژگی های ظاهری آن آشنایی خواهند داشت. اکثر افراد بارز ترین مشخصه آبسه دندانی با ظهور یک برجستگی دمل مانند در لثه خود احساس می کنند که با فشار دادن نیز از آن مایع زرد رنگ چرک خارج می گردد. ولی برخی دیگر از علائم معمول آن عبارتند از:

ورم و قرمزی محل مورد نظر

التهاب و درد 

تب 

ورم غده لنفاوی

حس کردن یک طعم ناخوشایند در دهان

احساس درد هنگام جویدن

تشخیص آبسه دندان

آبسه هایی که با علائم بالینی درد و ورم قابل تشخیص هستند متفاوت از آبسه های درونی می باشند. این آبسه ها با چشم قابل دیدن نیستند و هیچ نشانه بارزی از خود ندارند بنابراین برای تشخیص آن ها از یک عکس رادیولوژی دندانی کمک گرفته می شود. دندانپزشکان علاوه بر عکس رادیولوژی ممکن است یک معاینه بالینی مانند وارد کردن چند ضربه آهسته به دندان انجام دهند تا احساس افراد را مورد بررسی قرار دهند. 

درمان آبسه دندان

برای برطرف نمودن آبسه های چرکی دندان معمولا روش های مختلفی در نظر گرفته می شود که هدف اصلی درمانی در قدم اول، برطرف کردن عفونت خواهد بود. معمولا از گزینه های دارویی درمان آبسه دندان مانند آنتی بیوتیک ها در زمان منتشر شدن عفونت در سایر نقاط بدن استفاده می گردد. گاهی اوقات برای تخلیه چرک دندان روش های تهاجمی تری مانند جراحی در نظر گرفته می شود. عصب کشی یا درمان ریشه به منظور ترمیم دندان و ریشه آن ممکن استفاده انجام گردد. در صورتی که این اقدامات به اندازه کافی موثر نباشند و دندانپزشک قادر به حفظ دندان نباشد احتمال گزینه کشیدن دندان تنها روش برطرف نمودن این آبسه ها خواهد بود. 

برای پیشگیری از ابتلا به آبسه های دندانی بهتر است چند روش ساده و موثر را انجام دهید مانند:

استفاده از نخ دندان را در نظر داشته باشید.

هر روز به مدت دو بار مسواک بزنید.

مصرف شیرینی جات حاوی قندهای مصنوعی را به حداقل برسانید.

چکاب های منظم پزشکی را فراموش نکنید. 

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از دندانپزشک ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید