علل درد انگشتان دست در خواب

1
73,689
615149.jpeg alt_text
615149.jpeg caption

بیدار شدن از خواب با خشکی صبحگاهی مفاصل چندان هم غیرمعمول نیست. البته بسیاری از افراد ممکن است احساس خوابیدن دست خود را در زمان های دیگری هم تجربه کنند. اگر چه یکی از علل شایع درد انگشتان دست در خواب به وضعیت خوابیدن و فشار وارده به دست یا بازو مربوط می شود. اما با این حال برخی از دلایل هم در ایجاد آن کم اثر نیستند. در این پست از طبینجا قصد داریم تا شما را با علت درد مفاصل انگشتان دست در صبح بیشتر آشنا کنیم، با ما همراه باشید.

علت درد انگشتان دست در خواب

خوابیدن در وضعیتی که به بازو یا دست شما فشار وارد کند دلیل شایع بی حسی و احساس سوزن سوزن شدن انگشتان است که پس از بیدار شدن و تغییر وضعیت رفع می شود، اما این تنها احتمال نیست. درد و گرفتگی انگشتان دست و یا حتی بی حسی آنها می تواند نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد، بنابراین مهم است که از سایر علائم آگاهی داشته باشید. برخی از دلایل احتمالی آن عبارتند از:

سندرم تونل کارپل

سندرم تونل کارپ در اثر فشرده شدن عصب مدیان در تونل کارپال ایجاد می شود که یک مجرای باریک در قسمت جلوی مچ دست شما است. سوزن سوزن شدن و بی حسی از رایج ترین علائم آن است. ضعف در قدرت گرفتن نیز ممکن است رخ دهد. حرکات تکراری دست، مانند تایپ کردن روی صفحه کلید یا استفاده از ماشین آلات و همچنین چاقی یا ضربه به مچ دست ممکن است باعث تحریک آن شود.

اسپوندیلوز گردن

اسپوندیلوز گردنی معمولاً با افزایش سن در اثر سایش و پارگی دیسک های نخاعی گردن رخ می دهد. این شرایط می تواند علائمی شبیه به آرتروز مانند خار استخوان و دیسک های برآمده ایجاد کند. هر دو این شرایط می توانند فضای ستون فقرات گردنی شما را باریک نموده و به ریشه عصبی یا نخاع فشار وارد کنند و باعث بی حسی و گزگز در بازوها و دستان شما شوند. اسپوندیلوز گردنی همچنین می تواند باعث بی حسی در پاها و ایجاد گردن درد و سفتی شود.

سندرم خروجی قفسه سینه (TOS)

TOS گروهی از اختلالات است که در صورت تحریک ، آسیب دیدگی یا فشرده شدن اعصاب یا عروق خونی در ناحیه زیرین گردن و قسمت بالایی قفسه سینه ایجاد می شوند. بی حسی در بازو، درد انگشتان دست از رایجترین علائم فشرده سازی عصب است که می تواند باعث درد در قسمت هایی از گردن، شانه، بازو یا دست شود.

نوروپاتی محیطی (آسیب عصب)

نوروپاتی محیطی به موارد مختلفی اطلاق می شود که شامل آسیب به سیستم عصبی محیطی شوند. این سیستم سیگنال هایی را بین سیستم عصبی مرکزی و سایر نقاط بدن دریافت و ارسال می کند. بیش از 100 نوع نوروپاتی محیطی وجود دارد و علائم آن به آسیب دیدگی اعصاب مرتبط می شود. علائم آن می تواند شامل موارد زیر باشد:

سوزن سوزن شدن بدن و بی حسی

• دردهای تیز و خنجری

احساس مور مور شدن

دیابت شیرین

دیابت شیرین یک بیماری مزمن است که باعث افزایش قند خون می شود. این اتفاق زمانی رخ می دهد که بدن به طور موثر به انسولین پاسخ نداده یا به اندازه کافی تولید نمی کند. تقریباً نیمی از افراد دیابتی به نوعی آسیب عصبی دارند، از جمله نوروپاتی محیطی و سندرم تونل کارپل که می تواند باعث درد انگشتان دست در خواب، بی حسی و ضعف در دستان شما شود.

وضعیت خوابیدن

فشار بر روی دستها ناشی از وضعیت خوابیدن، یک علت درد انگشتان دست بعد از بیدار شدن از خواب است. این حالت هنگامی رخ می دهد که روی بازو یا دست خود بخوابید یا در موقعیتی قرار بگیرید که به عصب فشار وارد آید. کمبود موقتی جریان خون می تواند باعث خشکی مفاصل انگشتان دست در صبح شود. تغییر وضعیت به طور معمول برای تسکین علائم کافی است.

شیمی درمانی و سایر داروها

شیمی درمانی و سایر داروهای مصرفی می توانند به اعصاب محیطی آسیب برسانند. مطالعات نشان می دهد که نوروپاتی محیطی ناشی از شیمی درمانی بین 30 تا 68 درصد از افراد تحت درمان را تحت تأثیر قرار می دهد. سایر داروهایی که به عنوان علت درد انگشتان دست در خواب شناخته می شوند عبارتند از داروهای ضد تشنج، برخی از داروهای کاهش دهنده فشار خون، برخی از آنتی بیوتیک ها، از جمله مترونیدازول و فلوروکینولون ها.

کمبود ویتامین B12

ویتامین B12 برای عملکرد مغز و سیستم عصبی مرکزی و ساخته شدن ماده ژنومی ضروری بوده و همچنین برای ساختن سلول های قرمز خون لازم است. کمبود ویتامین B12 می تواند در اثر عوامل مختلفی از جمله سن، سابقه خانوادگی و برخی شرایط پزشکی مانند ورم معده و بیماری های خودایمن ایجاد شود. علائم کمبود ویتامین B12 ممکن است شامل خشکی و درد انگشتان دست در خواب ، ضعف عضلانی و کاهش اشتها باشد.

سوء مصرف الکل

در صورت مصرف مقادیر زیاد الکل، می تواند به بافت عصبی آسیب برساند. به این حالت نوروپاتی الکلی گفته می شود. افرادی که بیش از حد مشروبات الکلی می نوشند ممکن است در اندام خود احساس درد و فرو کردن سوزن را تجربه کنند. کمبود برخی ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن برای عملکرد عصبی مناسب در اواسط اعتیاد به الکل غیرمعمول نیست، زیرا مصرف زیاد الکل غالباً با یک رژیم غذایی نامناسب همزمان می شود. این افراد همچنین ممکن است متوجه این موارد شوند:

• ضعف عضلانی

• درد و گرفتگی انگشتان دست و سایر مفاصل

• اختلال عملکرد جنسی

کیست گانگلیون

کیست های گانگلیون توده هایی غیرسرطانی هستند که در امتداد مفاصل یا تاندون های مچ دست یا دست رشد می کنند. اگر کیست عصبی تحت فشار قرار گیرد، می تواند باعث بی حسی دست شود. کیست ممکن است هنگام فشار دادن دردناک باشد یا در حرکت مفصل تداخل ایجاد کند. بیشتر کیست های گانگلیونی بدون درمان از بین می روند.

بیماری های دیگر

برخی دیگر از بیماری ها می توانند باعث بی حسی دست شوند. برخی از این موارد عبارتند از:

• روماتیسم مفصلی

• اسکلروز چندگانه

لوپوس

• بیماری لایم

HIV و ایدز

• سیفلیس

• سندرم شوگرن

• کم کاری تیروئید

• سندرم گیلن باره

• پدیده رینود یا سفید شدن انگشتان دست

بی حسی دست همراه با سایر علائم

اگر در سایر قسمت های بدن خود نیز احساس خشکی و بی حسی دارید، در ادامه به برخی از علل ان اشاره می کنیم.

درد مفاصل انگشتان دست در هنگام صبح

شایع ترین علت خشکی صبحگاهی مفاصل آرتروز است. با این حال شرایط دیگری مانند آرتریت روماتوئید، استئو آرتریت، آرتریت پسوریاتیکی و اسپوندلیت آنکلیوزان می توانند علت خشک شدن انگشتان دست بعد از خواب و حتی بعد از بیدار شدن دخیل باشند.

بی حسی بازوها و درد انگشتان دست بعد از بیدار شدن از خواب

سندرم تونل کارپل و وضعیت خواب شما می تواند باعث بیحسی در یک یا هر دو دست و بازو شود. سایر دلایل بی حس شدن دست و بازو، اسپوندیلوز گردنی، نوروپاتی محیطی و TOS است. سوء مصرف الکل نیز می تواند باعث آن شود.

بیدار شدن از خواب با دست و پاهای بی حس

نوروپاتی محیطی ناشی از یک بیماری پزشکی، مانند دیابت، یا مصرف داروهای خاصی، از جمله شیمی درمانی، می تواند باعث بی حسی دست و پا شود. سوء مصرف الکل و کمبود ویتامین B12 نیز می تواند باعث ایجاد آن شود.

بیدار شدن از خواب با دست و انگشتان بی حس

سندرم تونل کارپال غالباً دستها و انگشتان را تحت تأثیر قرار می دهد، به جز انگشت کوچک. اسپوندیلوز گردنی، TOS، نوروپاتی محیطی و وضعیت خواب نیز می تواند باعث بی حسی دست و درد انگشتان دست در خواب شود.

بیدار شدن از خواب با یک دست بی حس

اگر فقط یک دست شما بی حس است، سندرم تونل کارپال و فشار بر روی دست شما در هنگام خواب، علت اصلی آن خواهند بود. آسیب عصب محیطی و کیست گانگلیون از دیگر دلایل احتمالی آن هستند.

منبع

شما می توانید از طریق سامانه آنلاین طبینجا از متخصصین ارتوپدی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

یک دیدگاه

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید