علت درد بین دو شانه پشت | درمان درد پشت بین دو کتف

1
95,753

احساس درد بین دو شانه پشت و یا تیغه های شانه می تواند کمی نگران کننده باشد.
اما علت این دردها چیست؟
آیا این دردها حاکی از شرایط خطرناک و یا حتی اورژانسی برای شما هستند؟
در این پست از سایت نوبت دهی پزشکی طبینجا قصد داریم تا شما را با علل درد بین دو شانه پشت، سوزش پشت و شانه‌ها بیشتر آشنا کنیم با ما همراه باشید.

علت درد بین دو شانه پشت

درد بین تیغه‌های شانه که در اصطلاح به آن درد بین دو کتف یا درد بین استخوانی گفته می‌شود، دلایل زیادی می‌تواند داشته باشد.
اگرچه این علامت معمولاً به دلیل فشار ماهیچه ایجاد می‌شود، اما باید توجه داشته باشید که این علائم گاهی اوقات ممکن است نشانه ای از موارد جدی تر مانند حمله قلبی یا سرطان ریه باشد.
درد روشی است که بدن از طریق آن نشانه‌های هشدار را اعلام می‌کند، اما فهمیدن علت درد اغلب اوقات کار راحتی نیست. چرا که در برخی مواقع این درد ناشی از مشکلات ارگان‌های دیگر بوده و به سمت کتف و شانه‌ها منتشر شده و در آن احساس می شوند.
برخی از علل احتمالی درد بین دو شانه پشت عبارتند از:

فشار عضلانی

شایع ترین علت درد بین دو شانه پشت یا تیغه‌های شانه، کشیدگی عضلانی است. این حالت می‌تواند ناشی از وضعیت بد بدن (به ویژه خم شدن به جلو با نشستن یا ایستادن طولانی مدت)، بلند کردن اجسام بیش از حد سنگین، فعالیت‌هایی که شامل حرکات پیچش و چرخشی مانند گلف یا تنیس بوده و یا حتی خوابیدن روی یک تشک نامناسب می‌شود.

آسیب

شرایطی که ممکن است منجر به درد بین دو شانه به دنبال ضربه شود معمولاً شامل جدا شدن مفصل و پارگی روتاتور کاف است. جدا شدن شانه متفاوت از در رفتگی شانه است که بیشتر در مفصل شانه احساس می‌شود.

درد پشت شانه ها

بیرون زدگی دیسک یا فتق

بیماری تحلیل برنده دیسک در ستون فقرات گردنی و ستون فقرات سینه‌ای می‌تواند باعث درد منتشر شونده به این منطقه و دو کتف شود.
برای افراد مبتلا به بیماری دیسک گردن غیر معمول نیست که در مناطق دیگر هم احساس درد کنند و این حالت می‌تواند منجر به تاخیر در تشخیص شود.
علائم دیگر آن ممکن است شامل بی حسی، سوزن سوزن شدن یا سوزش پشت کتف، یا درد در یک یا هر دو بازو شود. گاهی اوقات درد ناشی از بیماری دیسک گردن موضعی است، به عنوان مثال، ممکن است با خم شدن یا کشیدن گردن بهبود یابد یا بدتر شود.

آرتروز

آرتروز گردن یا حتی دنده‌ها ممکن است باعث درد بین دو شانه پشت شود. همانند بیماری دیسک، آرتروز در گردن ممکن است باعث درد بین تیغه‌های شانه یا مناطق دیگر شود حتی در صورت عدم وجود درد در گردن.

حمله قلبی

حملات قلبی، به ویژه حملات قلبی در زنان، همیشه با درد قفسه سینه شروع نمی‌شود. در یک مطالعه در مبتلایان به حمله قلبی، حدود 3٪ درد محدود به تیغه های شانه داشتند. این درد معمولا آزار دهنده بوده و ممکن است همراه با درد قفسه سینه، تنگی نفس یا احساس سبکی سر باشد.

برای همه افراد مهم است که بدانند علائم حملات قلبی در زنان با مردان متفاوت است. علت درد پشت در خانمها می‌تواند ناشی از بیماری های قلبی عروقی باشد. علائم بیماری قلبی در زنان که غالباً احساس می‌شود غیرمعمول و مبهم است و مسئول مرگ و میر بیشتر زنانی است که دچار حمله قلبی شده اند.

علت درد پشت شانه

سرطان

سرطان ریه، ممکن است با تحت فشار قرار دادن اعصاب نزدیک بالای ریه ها، باعث درد انتشاری بین دو شانه شود. سرطان‌های دیگری که ممکن است باعث درد در این منطقه شوند عبارتند از سرطان مری، مزوتلیوما، لنفوم و سرطان کبد. سرطان‌هایی مانند سرطان پستان که به استخوان‌های گردن گسترش می‌یابند نیز ممکن است باعث درد بین دو شانه پشت شوند و گاهی اوقات بدون هیچ علائم دیگری باشند.

بیماری کیسه صفرا

درد انتشاری از بیماری کیسه صفرا غالباً به عنوان یک درد ضربانی بین تیغه‌های شانه اتفاق می‌افتد و ممکن است با درد در یک چهارم بالای سمت راست شکم و حالت تهوع همراه باشد. این درد معده و پشت معمولاً پس از خوردن یک وعده غذایی چرب اتفاق می‌افتد.

گیر افتادگی اعصاب

گرفتگی اعصاب مانند سندرم درد میوفاشیال رومبوئیدها می تواند باعث ایجاد درد بین دو شانه پشت شود.

رفلاکس اسید

رفلاکس معده (GERD) ممکن است باعث درد انتشاری به پشت در ناحیه بین تیغه‌های شانه و درد بین دو کتف و معده شود. علائم GERD همچنین ممکن است شامل درد قفسه سینه، گرفتگی صدا و مشکل در بلع باشد. ریفلاکس درمان نشده نه تنها می‌تواند باعث ناراحتی شود، بلکه با پیشرفت آن، با بیماری‌های دشوار و سرطان مری همراه است. التهاب لوزالمعده نیز ممکن است باعث این نوع درد به دلیل تحریک در قسمت زیر دیافراگم شود.

اسکولیوز

اسکولیوز ستون فقرات قفسه سینه ممکن است باعث درد بین دو شانه پشت شود. اغلب اوقات مردم آگاه هستند که انحنای ستون فقرات خود را دارند، اما نه همیشه.

پارگی آئورت قفسه سینه

دردی که همراه با پارگی آئورت سینه ای (نشت خون بین دیواره آئورت در نتیجه پارگی دیواره شریان خونی آئورت) باشد، اغلب سریع و بسیار شدید است و یک فوریت پزشکی محسوب می‌شود. این شرایط اغلب بصورت یک احساس درد ناگهانی تیز و پارگی در قسمت میانی بالایی کمر تجربه شود.

تشخیص درد بین دو شانه پشت

آمبولی ریوی

آمبولی ریه هنگامی رخ می‌دهد که لخته در پاها (ترومبوز وریدهای عمقی) از بین رفته و به ریه‌ها برود. برخی از عوامل خطر ابتلا به آمبولی ریوی شامل شرایط پزشکی مانند سرطان، مسافرت طولانی مدت با ماشین یا هواپیما، استراحت طولانی مدت در رختخواب، بارداری و جراحی اخیر است.

آمبولی ریوی اغلب با علائم لخته شدن خون در پاها از جمله درد، قرمزی و تورم همراه است. این درد پشت دو شانه اغلب در شروع ناگهانی، تیز است و ممکن است با تنگی نفس شدید همراه باشد، اگرچه گاهی اوقات افراد فقط احساس ناراحتی خفیف می‌کنند.

شکستگی‌های مهره قفسه سینه

شکستگی‌های فشاری، اغلب به دلیل پوکی استخوان است که ممکن است باعث درد وسط پشت بین دو کتف شوند. از آنجا که شکستگی در این ناحیه کمتر از شکستگی در ناحیه کمر مشکوک است و کمتر از این ناحیه تصویربرداری می‌شود، تشخیص ممکن است به تأخیر بیفتد.

زونا

زونا می‌تواند تقریباً باعث درد در هر نقطه از بدن شود، بسته به اینکه ویروس در کدام ریشه عصبی تأثیر گذاشته و حتی ممکن است قبل از مشاهده بثورات ایجاد شود. درد ممکن است بیشتر در ناحیه بین تیغه‌های شانه احساس شود، اما تمرکز آن در یک طرف بدن یا طرف دیگر است.

بیهوشی اپیدورال

افرادی که تحت بی حسی اپیدورال برای زایمان یا سزارین قرار گرفته باشند، گاهی اوقات درد شدیدی بین دو شانه پشت دارند. خوشبختانه این درد به مرور کاهش می‌یابد و پس از زایمان نسبتاً سریع از بین می‌رود.

کلام آخر

همانطور که گفته شد علت درد بین دو شانه پشت در برخی موارد ممکن است بسیار خطرناک باشند. بنابراین با مشاهده برخی از علائم هشدار دهنده مانند تنگی نفس، درد قفسه سینه و سبکی سر سریعا به اورژانس مراجعه کنید.

منبع

شما می‌توانید از طریق سامانه آنلاین طبینجا از متخصصین ارتوپدی ما نوبت دکتر ارتوپد بگیرید.

5/5 - (16 امتیاز)

یک دیدگاه

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید