علل درد سمت راست شکم

1
132,880
312185.jpeg alt_text
312185.jpeg caption

درد سمت راست شکم به هر صورتی اعم از آرام و خفیف یا شدید و ناگهانی نیاز به ارزیابی علائم دارند.

تصویر درد خود را ارزیابی کنید. برای جمع بندی تمامی علائم تان یک دقیقه مکث کنید. درد سمت راست شکم می توانند مبهم باشند بنابراین بررسی این علائم در تشخیص کمک کننده خواهند بود. به سوالاتی این چنینی برای بررسی دقیق تر می توانید پاسخ دهید. این دردها چه مدت است که وجود دارند؟ چه زمانی شروع می شوند؟ آیا به صورت پایدار هستند یا گه گاه رخ می دهند؟ آیا قادر به بیدار کردن شما از خواب هستند؟ به صورت شدید هستند یا خفیف؟ آیا با فعالیت تغییر می کنند؟ چه چیزی باعث بهتر شدن آن می شود؟ آیا قادر به تحمل کردن آن هستید؟

در زمان درد شکم وحشت نکنید

علت این که هر دردی در هر کجای بدن اتفاق می افتد گاهی تنها یک کشیدگی است بنابراین علت بیشتر این دردها خوش خیم و موقتی می باشند مانند کشیدگی عضله، نفخ یا سوء هاضمه. در صورت نگرانی می توانید به پزشک مراجعه کنید ولی سعی کنید استرس نداشته باشید و نفس عمیق بکشید.

تصویر

اما اگر دل درد و یا شکم درد دارید آن را نادیده نگیرید

آناتومی بدن انسان پیچیده است و علل بالقوه بسیاری برای درد سمت راست شکم وجود دارد که برخی نیز بسیار جدی هستند. برخی از مواردی که می توانند توجه را به خود جلب کنند عبارتند از مشکلات دستگاه گوارشی، دستگاه ادراری و تولید مثلی و یا موارد دیگر.

درد شکم

این حالت می تواند به دلیل نفخ شکم باشد

معده بالای شکم قرار دارد. گاهی اوقات این درد می تواند به این ناحیه منتشر شود. برای پی بردن به این موضوع باید به این سوال پاسخ دهید که آیا به تازگی رژیم غذایی خود را تغییر داده اید. آیا از مواد غذایی نفاخ مانند کلم بروکلی، گل کلم، کلم بروکسل و یا لوبیا استفاده کرده اید؟ این گاز به مرور زمان از بین می رود پس سعی کنید پیاده روی و تحرک لازم را داشته باشید.

درد شکم

سوءهاضمه باعث سوزش و درد شکم

هنگامی که سوءهاضمه وجود داشته باشد می تواند باعث سوزش در قسمت بالای شکم و یا حتی درد سمت راست گردد. سوء هاضمه به خودی خود مشکل جدی نیست و ممکن است به دلیل غذا خوردن سریع، نوشیدن الکل یا قهوه یا مصرف غذاهای اسیدی مانند گوجه فرنگی اتفاق بیفتد. این حالت نیز به خودی خود درمان می شود ولی اگر بیش از دو هفته ادامه داشته باشد بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

درد شکم

علل اسپاسم عضلانی

ممکن است یک تمرین سخت باعث این دردها شود به عنوان مثال فعالیت های بسیار سریعی که می توانند حتی باعث تند تر نفس کشیدن شما گردند. ممکن است احساس کنید که در هنگام کشیدن و بالا نگه داشتن بازوها از سر، درد شما تسکین می یابد. برای این که دوباره دچار این مشکل نشویید بهتر است قبل از شروع به فعالیت های شدید با گرم کردن سعی کنید دستگاه تنفسی تان را آماده کنید.

اسپاسم عضلانی

علائم فتق و درمان آن

اگر در باشگاه ورزشی یا حتی خانه وزنه و اجسام سنگینی را بلند کرده باشید ممکن است دچار فتق شویید. وضعیتی که در آن اندام یا بافت از محل واقعی خود به سمت بیرون جابه جا می شوند. علائم این بیماری شامل درد هنگام بلند کردن، درد کنار ناف سمت راست، درد شدید در ناحیه فتق و در مردان ممکن است متوجه برآمدگی در کشاله ران خود گردند. برای ترمیم این حالت ممکن است عمل جراحی نیاز باشد.

فتق شکم

آپاندیسیت شایع ترین دلیل برای درد سمت راست شکم

شایع ترین دلیل برای درد سمت راست شکمی آپاندیسیت می باشد. این عضو لوله مانند به انتهای روده متصل گردیده است. اگر این درد ناشی از آپاندیسیت باشد، درد از اطراف شکم شروع شده و به یک چهارم انتهای شکم منتهی می شود. در این حالت ممکن است متوجه تیر کشیدن طرف راست شکم، احساس ناراحتی در هنگام نشستن و یا دراز کشیدن شویید. این حالت شرم آور نیست. هیچ راهی برای پیشگیری از این حالت وجود ندارد. هیچ محرک خاصی برای بروز آپاندیسیت وجود ندارد. با پزشک خود تماس بگیرید چرا که آپاندیس ممکن است دچار ترکیدگی گردد.

آپاندیسیت

کیست تخمدان یکی از علل های درد شکم

زنان در دو طرف رحم خود دارای تخمدان هستند. گاهی اوقات کیست ها یا کیسه های پر از مایعات در تخمدان شکل می گیرند. گاهی اوقات کیست تخمدان به خودی خود از بین می روند و زنان به سختی متوجه آن می شوند. با این حال این کیست ها گاهی می توانند به قدری بزرگ باشند که باعث ایجاد شکم درد زنان شوند. اگر کیست در تخمدان راست شما باشد، این همان جایی است که احساس درد خواهید کرد. اگر درد ناگهانی یا شدید باشد یا دچار تب یا استفراغ هستید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

کیست تخمدان

حاملگی خارج رحمی و درد شکم ناشی از آن

به ندرت، یک تخم بارور شده می تواند در خارج از رحم، اغلب در یکی از لوله های فالوپ کاشته شود. این حالت بارداری خارج رحمی نامیده می شود. این مشکل تنها در زنان در سنین باروری اتفاق می افتد. اگر زنان قصد بارداری داشته باشند و از وسایل پیشگیری استفاده نکنند بهتر است این اطلاعات را در اختیار پزشک خود قرار دهند. این حالت به عنوان یک درد موضعی جدی در سمت راست تلقی می شود. آزمایش حاملگی به عنوان بخشی از تست های روتین می تواند در تشخیص کمک کننده باشند. خونریزی غیر طبیعی واژن یا درد لگن علائم دیگری این حالت می باشند.

بارداری خارج از رحم

سنگ کلیه علل درد شایع سمت راست کمر

علائم کلاسیک سنگ کلیه درد سمت راست کمر می باشند. اما در برخی از افراد ممکن است این درد به سمت چپ بدنشان منتشر گردد. موقعیت این درد همچنین ممکن است با تغییر محل سنگ در مجاری ادراری تغییر یابند. علائم این حالت شامل درد در هنگام ادرار کردن، خون در ادرار، حالت تهوع و استفراغ می باشد.

سنگ کلیه

درد شکم ناشی از فشار سخت مدفوع

در این جا دلیل دیگری برای منظم بودن حرکات روده می باشد. بیشتر مدفوع در سمت چپ روده ذخیره می شود. با این حال، اگر یبوست مزمن به اندازه کافی بد باشد، می تواند منجر به انقباض مدفوع شود، جایی که مدفوع در بدن شما گیر می افتد. در افراد بزرگسال، مبتلا به دیابت یا بیماری های گوارشی هم چون کرون این حالت محتمل تر است.

فشار مدفوع

سنگ کیسه صفرا و درد شکم ناشی از آن

اگر درد در قسمت فوقانی شکم باشد، ممکن است ناشی از سنگ کیسه صفرا باشد، به خصوص اگر درد بعد از غذا خوردن بدتر شود یا بعد از یک وعده غذایی چرب ایجاد شود. این حالت اغلب در زنان به ویژه در سنین 30 الی 40 سالگی مشاهده می شود. کیسه صفرا شما ارگانی است که صفرا را آزاد می کند و به شما در هضم غذا کمک می کند. اگر مقادیر زیادی چربی خون، استروژن یا اضافه وزن دارید، کیسه صفرا می تواند شروع به تشکیل سنگ نماید. صرف نظر از علت به وجود آمدن سنگ، اگر این سنگ مجاری صفراوی را مسدود نماید ممکن است باعث به وجود آمدن درد ناگهانی گردد. یکی از علائم برجسته سنگ کیسه صفرا درد سمت راست شکم که به شانه راست نیز منتشر گردد. احتمال این که مجبور به برداشتن کیسه صفرا گردید در این حالت وجود خواهد داشت.

سنگ صفرا

مصرف بیش از حد ایبوپروفن

مصرف مسکن های غیر استروئیدی هم چون ایبوپروفن ممکن است باعث تحریک روده و ایجاد سوزش در آن گردد. در حالی که رایج ترین علت درد شکم موضعی، سوءهاضمه، سوزش سر دل یا نفخ و سوزش به دلیل این نوع تحریکات می باشد با این وجود این درد می تواند محدود به قسمت بالای شکم باشد. با رعایت دستور العمل های پزشکی هم چون مقدار مصرف و طول دوره مصرف می توانید از بروز این درد پیشگیری کنید.

چه زمانی نیاز به اقدامات فوری دارید

شاید دردهای ملایم تبدیل به دردهای شدید شوند یا یک ناراحتی مبهم گسترش یابد و یا زمانی که شما بتوانید با انگشت خود دقیقا به نقطه درد اشاره کنید. عدم توانایی نشستن، استفراغ یا حس عدم تعادل از علائمی است که باید توسط پزشک مورد بررسی قرار گیرد.

درد شکم خطرناک

اقدامات لازم در زمان درد سمت راست شکم کودک

تشخیص درد کودکان می تواند دشوار باشد. اگر آن ها از درد سمت راست شکم شکایت دارند بهتر است این سوالات را از آن ها بپرسید. وعده غذایی مورد علاقه آن ها کدام است؟ آیا دوست دارند که هم اکنون آن را بخورند؟ اگر جواب منفی است. پس بدین معنا است که هم اکنون ناراحتی مسئله جدی است. در غیر این صورت احتمالا آن ها تظاهر می کنند و می خواهند جلب توجه کنند.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص داخلی نوبت بگیرید.

Rate this post

یک دیدگاه

  1. سلام….
    من نزدیک چهار ماه میشه سمت راست ناف من درد میکنه و پاهام کلن بی حس هستن نمیتونم به خوبی راه برم زود خسته میشم

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید