عوارض ضد تعریق ها

1
15,122
192051.jpeg alt_text
192051.jpeg caption

عرق کردن یکی از واکنش های طبیعی و حیاتی بدن است که معمولاً بعد از ورزش و فعالیت بدنی، یا به دلیل ترس و استرس، باعث کاهش دمای بدن، دفع سموم و مرطوب شدن پوست می شود، اما باعث فراهم کردن محیط مناسب برای رشد باکتری ها و ایجاد بوی بد نیز می شود.باکتری ها معمولاً در محیط قلیایی یا خنثی فعالیت می کنند، شستن بدن با صابون های خنثی، باعث از بین رفتن حالت اسیدی پوست شده و به رشد باکتری ها و کلونی های آن ها کمک می کند.

زیربغل یکی از قسمت هایی است که بیشتر در معرض عرق کردن قرار دارد. استفاده از محصولات ضد تعریق، باعث عدم فعالیت غدد عرق، خشک ماندن بدن و جلوگیری از بوی بد بدن می شوند. بنابراین استفاده از محصولات ضد تعریق، یکی از راه های خوشبو نگه داشتن بدن است.

مواد ضد عرق

معمولاً این محصولات حاوی ترکیبات مضری همچون آلومینیوم، پارابن، فتالات، تریکلوزان و عطر هستند. آلومینیوم باعث بسته شدن غدد عرق و از بین رفتن باکتری ها می شود، اما این ماده توسط بافت سینه جذب می شود و باعث بزرگ شدن تومورها و بروز سرطان سینه می شود.

پارابن یکی از ترکیباتی است که علاوه بر محصولات ضد تعریق، ممکن است در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی وجود داشته باشد؛ استفاده طولانی مدت از محصولات حاوی این ماده، باعث ابتلا به سرطان می شود.

فتالات ماده ای است که موجب تثبیت لوازم آرایشی و بهداشتی می شود، اما استفاده زیاد از این ماده ممکن است باعث ناباروری مردان و زنان شود، علاوه بر این، استفاده از آن در دوران بارداری، باعث کمبود IQ کودک و ابتلای او به آسم می شود. تریکلوزان که در اکثر صابون های آنتی باکتریال، محصولات ضدتعریق، لوازم بهداشتی و محصولات ضد آکنه وجود دارد، باعث بروز بیماری های قلبی و بهم خوردن تعادل هورمون ها می شود.

برخی از عطرهای موجود در این محصولات، به دلیل دارا بودن مواد شیمیایی، ممکن است باعث بروز آلرژی و سوزش پوست شود.

انواع ضد تعریق ها

ضدتعریق ها به دو صورت دئودورانت و ضدعرق یا مام وجود دارند.

معمولاً دئودورانت ها به دلیل خاصیت ضدمیکروبی، از بوی بد بدن جلوگیری می کنند و اثری بر تعریق ندارند. این محصولات، حاوی مواد شیمیایی ضدمیکروبی همچون تریکلوسان یا پلی اگزامتیلن هستند که در درازمدت می توانند باعث ایجاد مقاومت آنتی بیوتیکی شوند.

اما ضدعرق ها معمولاً به صورت رولی، اسپری یا ژلی هستند که موجب کنترل میزان تعریق و بوی بدن می شوند. محصولات رولی و اسپری، حاوی نمک های آلومینیومی و محصولات ژلی حاوی آلومینیوم زیرکونیوم هستند که با ایجاد حفره در نزدیکی غدد عرق، مانع از عرق کردن می شوند.

عوارض ضد تعریق ها

عوارض مصرف ضد تعریق ها

بنابراین، استفاده بیش از حد و نادرست از محصولات ضدتعریق، می تواند سبب بروز عوارضی شود که در ادامه به آن پرداخته شده است:

• آلزایمر

 بر اساس مطالعات صورت گرفته، آلومینیوم موجود در این محصولات جذب بدن شده و بالا رفتن میزان آن باعث سمی شدن اعصاب و ابتلا به آلزایمر در سنین بالای 65 سال می شود.

• آلرژی

این محصولات حاوی ترکیبات آلرژی زایی همچون آلومینیوم هستند، که استفاده از آن ها باعث ورم، درد، قرمزی پوست، تاول، کهیر و سوزش می شود.

• سرطان سینه

استفاده از این محصولات، به دلیل جذب شدن آلومینیوم فعال و سایر مواد خطرناک، به ویژه بعد از شیو کردن، می تواند باعث بروز سرطان سینه شود. از سوی دیگر، استفاده از این محصولات روی هورمون استروژن اثر گذاشته و باعث تحریک رشد سلول های سرطانی می شود.

• ممانعت از تعریق سالم

در حالت طبیعی، عرق کردن باعث تنظیم دمای بدن، دفع گرما و سموم بدن می شود، اما استفاده از این محصولات با بستن غدد عرق، مانع از عرق کردن شده و گرمای اضافی درون بدن باقی می ماند و فرصت نفس کشیدن را از پوست می گیرد.

• بیماری کلیوی

براساس مطالعات صورت گرفته، میان بیماری های کلیوی و استفاده از ضدتعریق ها رابطه وجود دارد. همان طور که ذکر شد، ضدتعریق ها حاوی ترکیبات آلومینیوم هستند؛ جذب این ترکیبات و تجمع آن ها در بدن، باعث افزایش میزان آلومینیوم هیدرواکسید در خون افراد دیالیزی می شود که به راحتی قابل کاهش نیست. بنابراین توصیه می شود افرادی که دچار مشکلات کلیوی هستند، از محصولات ضدتعریق استفاده نکنند.

• آسم

مام و سایر محصولات ضدتعریق حاوی فتالات و مواد مضر دیگری هستند که باعث افزایش احتمال ابتلا به آسم می شود. بنابراین در صورتی که بعد از استفاده از این محصولات دچار تنگی نفس شدید، به پزشک مراجعه کنید.

• آشفتگی هورمون ها

 وجو پارابن یا تریکلوسان در محصولات ضدتعریق، با اثر بر تیروئید، باعث آشفتگی هورمون ها می شود.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص پوست و مو ما نوبت بگیرید.

Rate this post

یک دیدگاه

  1. یه سوال من امروز صبح اسپری ضد تعریق میزدم ریخت تو صورتم به خاطر لرزیدن دستم یکمش ریخت تو چشم راستم . بعد الان 12 شب هست که کمتر از 1 ساعته چشمم تار میبینه . اخه از صبح نشستم . ممکنه عوارضی داشته باشه؟

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید