عوارض و درمان گاز گرفتگی حیوانات

0
7,648
725275.jpeg alt_text
725275.jpeg caption

علاوه بر سگ‌ها و گربه‌ها بسیاری از حیوانات موجب گازگرفتگی در انسان می شود. گاز گرفتگی تجربه ای سخت و ناراحت کننده است که میتواند عوارض خطرناکی را نیز در پی داشته باشد. در این مقاله به بررسی علایم و درمان موارد گازگرفتگی می پردازیم.

 

علائم بالینی گاز گرفتگی حیوانات

جراحات مرتبط با گاز گرفتگی سگ را می‌توان به سه گروه تقریباً برابر تقسیم کرد:

1. خراشیدگی ها

2.  زخم‌های سوراخدار 

3. پاره شدگی ها با یا بدون کند شدگی بافت 

شایعترین نوع ضایعه ناشی از گاز گرفتگی گربه و موش صحرایی زخم سوراخ شده است. ضایعات گاز گرفتگی انسان دو نوع دارد یکی جراحات ناشی از جفت شدگی که هنگامی روی می‌دهد که دندانهای فوقانی و تحتانی یک قسمت بدن را در برگیرد و دیگری ضایعات مشت بسته است که زمانی رخ می‌دهد که مشت آسیب‌دیده دست ضارب در تماس با دندانهای فرد دیگر قرار می‌گیرد . در درمان یک فرد گاز گرفته حتما باید در شرح حال از وضعیت واکسیناسیون کزاز و آلرژی‌های دارویی پرسیده شود و در معاینه نوع، سایز و عمق زخم بررسی شود.

 

عوارض گاز گرفتگی

مهمترین عارضه گازگرفتگی عفونت است. اینکه از زخم ایجاد شده باید کشت فرستاده شود به عواملی از جمله نوع حیوان، عمق زخم و زمان شروع درمان بستگی دارد.  علیرغم اینکه از ۸۰ درصد زخم های ایجاد شده توسط سگ که ظرف ۸ ساعت بعد از گازگرفتگی به بیمارستان مراجعه می کنند ، باکتری های بیماریزا جدا شده اما در صورتی که زخم کوچک باشد، عمیق نباشد و در کمتر از ۸ ساعت از گازگرفتگی مراجعه کرده باشد نیاز به ارسال کشت زخم نمی‌باشد. مگر علائم و نشانه های اولیه عفونت ایجاد شود، یا فرد بیماری ایمنی داشته باشد. در مورد زخم های ناشی از گازگرفتگی گربه شانس عفونت بالاتر است. بنابراین از تمام آنها باید کشت فرستاد. در مورد گاز گرفتگی با سایر حیوانات در شرایطی که بعد از ۸ ساعت اول مراجعه کرده باشد کشت ارسال می‌شود. از تمام زخم های ناشی از گاز گرفتگی توسط انسان باید کشت ارسال شود و حتماً کشت همزمان برای باکتری های بی هوازی هم ارسال شود.

در موارد زیر شانس عفونت زخم بالاتر است:

  • زخم ناشی از انسان یا گربه 
  • تأخیر در شروع درمان 
  • بیماران نقص ایمنی 
  • زخم‌های عمیق یا همراه با له شدگی شدید 
  • نواحی آناتومیک خاص مثل دست صورت و ناحیه تناسلی
  • نفوذ به تاندون و استخوان 

 

 

 

  گاز گرفتگی حیوانات

 

درمان گاز گرفتگی حیوانات

اولین و مهمترین مرحله درمان شست و شو و بریدن لبه های زخم عفونی است. بعد از به دست آوردن کشت مناسب، زخم بایستی بی‌حس تمیز و با مقدار فراوان از سرم نرمال سالین شستشو داده شود . زخم های سوراخ شدگی باید به دقت تمیز شوند و به آرامی شسته شوند . شستشو با فشار بالا نبایستی انجام شود . بافت کنده شده یا غیرقابل حیاط بایستی جدا گردد و هر ناحیه دارای بافت مرده باید جدا شود . اگرچه توافق کلی وجود دارد که زخم‌های عفونی شده و زخم هایی که بیشتر از ۲۴ ساعت از ایجاد آنها می‌گذرد نباید بخیه زده شوند اما در مورد اثربخشی و ایمن بودن بستن زخم هایی که کمتر از ۸ ساعت از ایجاد شان می گذرد و هیچ شواهدی از عفونت ندارند نیز عدم توافق وجود دارد .

 

آنتی بیوتیک ها 

آنتی بیوتیک ها را باید برای تمام قربانیان گازگرفتگی انسان و زخم های شدید حاصل از گازگرفتگی حیوانات صرف نظر از آن که نشانه‌های عفونت دیده شود یا نه تجویز نمود.

 

ایمنی سازی کزاز

اگرچه کزاز صرفاً به ندرت بعد از گاز گرفتگی انسان یا حیوان روی می‌دهد اما گرفتن شرح حال دقیق از ایمنی و دادن توکسوئید کزاز به تمام بیمارانی که به طور ناکامل ایمن شده‌اند یا افرادی که از ایمنی آنها بیش از ۱۰ سال گذشته حائز اهمیت است.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص عفونی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید