فواید پوشیدن جوراب در خواب

0
7,216
69285.jpeg alt_text
69285.jpeg caption

فواید پوشیدن جوراب در خواب

آدم های قدیمی بر این باور بودند که گرم بودن پاها در طول خواب، باعث می شود خواب بهتری داشته باشیم و هیچ دلیل علمی برای این ادعای خود نداشتند. سرد بودن پاها در طول خواب باعث منقبض شدن عروق و کاهش جریان خون می شود، در نتیجه فرد دچار بی قراری و بی خوابی می شود. 

 

اما آیا استفاده از جوراب در هنگام خواب کار درستی است؟ 

دمای بدن انسان در حالت بیداری معمولاً 37 درجه سانتی گراد است، اما در هنگام خواب 1-2 درجه کاهش پیدا می کند. این کاهش دما باعث احساس خواب آلودگی و به خواب رفتن می شود. بدن برای این کار باید گرمای اضافی بدن را دفع کند، در نتیجه رگ های خونی موجود در پوست متسع شده و با افزایش گردش خون، دمای خون را کاهش می دهد، اما سرمای زیاد بدن باعث واکنشی معکوس شده و عروق خونی منقبض می شوند؛ در این هنگام گرمای دست ها و پاها می تواند از این امر جلوگیری کرده و باعث وازودیلیشن عروق و تنظیم حرارت مرکزی بدن می شود. براساس مطالعات صورت گرفته، تفاوت دمای بین پوست پا و شکم، باعث می شود که فرد زودتر به خواب برود. بنابراین پوشیدن جوراب باعث گرم شدن پاها و کمک به انجام این فرایند می شود.

 

تفاوت دما بین مرکز بدن و پاها

 

علاوه بر این، تفاوت دما بین مرکز بدن و پاها، باعث افزایش حساسیت نورون های حساس به گرما و آغاز فرایند خواب عمیق می شود. بر اساس پژوهش های صورت گرفته، هنگام خواب فعالیت این نورون ها افزایش پیدا کرده و باعث احساس خواب آلودگی می شود. 

 

جوراب مخصوص خواب

 

در کشور کره، جوراب های مخصوصی به نام جوراب خواب وجود دارد که براساس پژوهش های پژوهشگران این کشور، استفاده از این جوراب ها باعث می شود فرد زودتر به خواب برود، در طول شب کم تر بیدار شود و 30 دقیقه بیشتر بخوابد. بنیاد ملی خواب آمریکا بیان می دارد که گرم کردن پاها باعث ارسال سیگنال خواب به مغز می شود. در واقع تنظیم دمای بدن، یک بخش ضروری در چرخه خواب محسوب می شود. بدن برای داشتن عملکرد درست به خواب و استراحت نیاز دارد. برخی از افراد برای گرم کردن پاهای خود قبل از خواب از بطری آب گرم و یا تشکچه برقی استفاده می کنند، اما استفاده از این روش ها ممکن است باعث سوختن پا و افزایش زیاد دمای پا شود. در کنار این روش ها، استفاده از جوراب ها می تواند به راحتی پا را گرم کرده و باعث القای خواب می شود. اما برخی بر این باورند که خوابیدن با جوراب باعث تضعیف بینایی می شود.

 

جوراب های گرم در خواب

براساس مطالعات صورت گرفته، استفاده از جوراب های گرم، نرم و راحت باعث می شود زودتر به خواب بروید. شاید برخی تصور کنند که با این کار پاها بیش از حد گرم می شوند، اما چنین نیست، پوشیدن جوراب به تنظیم دمای بدن کمک می کند. در واقع براساس تحقیقات انجام شده، گرم بودن پوست باعث می شود فرد زودتر به خواب برود. بزرگسالان به 7-9 ساعت خواب شبانه نیاز دارند، خواب ناکافی باعث کاهش تمرکز، حافظه و خلق و خو می شود و در موارد شدید، م -تواند سبب بروز بیماری های قلبی، افسردگی و چاقی شود. علاوه بر این، پوشیدن جوراب هنگام خواب مزایای دیگری دارد از جمله:

 

پوشیدن جوراب در خواب

 

کاهش علائم رینود

 افراد مبتلا به بیماری رینود دست و پای سردی دارند، این بیماری عروق خونی را تحت تأثیر قرار داده و زمانی که فرد دچار استرس می شود یا احساس سرما می کند، حملات آن اتفاق می افتد. در طی حمله رینود، انگشتان دست و پا سرد و بی حس شده، و ناخن ها سفید یا آبی می شود. اما استفاده از جوراب هنگام خواب، می تواند باعث گرم ماندن پاها، حفظ دمای بدن، کاهش علائم و جلوگیری از حملات رینود شود.

 

جلوگیری از گرگرفتگی

 گرگرفتگی که علائمی همچون احساس گرمای ناگهانی و شدید، تعریق، تپش قلب، و سوزش صورت دارد، به دلیل نوسانات هورمونی و به ویژه در دوران یائسگی بروز پیدا می کند. هورمون ها دمای بدن را تحت تأثیر قرار می دهند. اما استفاده از جوراب هنگام خواب به تنظیم دمای مرکزی بدن کمک کرده و از بروز گرگرفتگی جلوگیری می کند.

 

بهبود ترک پا

 خوابیدن با جوراب می تواند موجب بهبود ترک های پا شود. برای این کار کافی است بعد از استفاده از روغن، مرطوب کننده و یا محصولات مراقبت از پا، از جوراب های نخی تمیز استفاده کنید تا با رطوبت رسانی به پوست پا، مانع از بروز خشکی و ترک پاشنه پا شود.

 

افزایش ارگاسم (لذت جنسی)

 در پژوهشی به صورت اتفاقی محققان دریافتند که پوشیدن جوراب در هنگام خواب باعث افزایش 30 درصدی احتمال رسیدن به ارگاسم می شود. اما در این رابطه که خوابیدن با جوراب باعث ضعیف شدن چشم ها می شود، باید گفت که اینطور نیست. عوارض ناشی از پوشیدن جوراب هنگام خواب به دلیل نوع جوراب استفاده شده است. هنگام خواب باید از جوراب تمیز و نرم استفاده کرد، و از پوشیدن جوراب های ضخیم و تنگ خود داری کرد.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص پوست و مو  ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید