لیست تمامی غذاهای سردی که باید با آنها آشنا شوید

0
79,381
72458.jpeg alt_text
72458.jpeg caption

لیست غذاهای سرد

غذاها و خوراکی هایی که مصرف می کنیم طبیعت متفاوتی دارند و ممکن است باعث گرمی و یا سردی بدن شوند. در هر فصل لازم است هر فردی، موادغذایی متناسب با طبع خود را به طور متعادل مصرف کند تا دچار غلبه سردی و ابتلا به بیماری نشود. برای مثال، در فصل بهار و تابستان اکثر میوه ها طبع سردی دارند و زیاده روی در مصرف آن ها می تواند باعث غلبه سردی و بروز مشکلاتی همچون بی حالی و خستگی، درد و ورم مفاصل، دل درد، اسهال، نفخ، تکرر ادرار، اضطراب، گرفتگی و درد عضلات، سستی، کُندی حرکت و ضعف بدن شود .در ادامه به معرفی غذاهایی که طبع سرد دارند و مصرف زیاد آن ها باعث بروز سردی می شود پرداخته شده است:

• لبنیات

 تمام محصولات لبنی به جز پنیر کهنه، شیر تازه، کره و ماست چکیده، طبع سرد دارند و مصرف زیاد آن ها باعث بروز سردی می شود. برای تعدیل سردی این مواد می توان همراه با آن ها، از مواد غذایی گرم استفاده کرد، برای مثال خوردن پنیر تازه با گردو، آویشن یا نعنا؛ مصرف خامه، سرشیر و شیر پاستوریزه با عسل؛ مصرف کشک با سیر، نعنا خشک و پونه کوهی؛ مصرف دوغ یا ماست همراه با نعنا، آویشن، سیر، کاکوتی، سیاه دانه یا پونه؛ و مصرف قره قروت همراه با فلفل، سیاه دانه و زیره باعث تعدیل سردی لبنیات می شود.

• ترشیجات

 زیاده روی در مصرف ترشیجات به دلیل طبع سرد آن ها، باعث بروز سردی می شود.

• توت

 خانواده توت ها طبع های متفاوتی دارند، برای مثال توت سفید طبع گرم دارد اما شاه توت، تمشک و توت فرنگی طبع سردی دارند و مصرف زیاد آن ها می تواند موجب بروز سردی شود. مصرف عسل همراه با این میوه ها می تواند سردی آن ها را کاهش دهد.

• سیب زمینی

 این ماده غذایی که نوعی ریشه است، طبع سردی دارد و مصرف زیاد آن می تواند باعث بروز سردی و دل درد شود. توصیه می شود جهت تعدیل نمودن سردی آن، هنگام مصرف از دارچین، زنجبیل و آویشن استفاده شود.

• خیار

 مصرف زیاد خیار به دلیل طبع سرد آن می تواند باعث بروز سردی شود. پوست کندن خیار باعث تعدیل سردی آن می شود و بهتر است آن را همراه با نمک، رازیانه، مویز، عسل یا زیره مصرف کنید تا دچار سردی نشوید.

غدا های سرد

مطالعه کنید: سردی ناشی از میوه های بهاری

• گوجه فرنگی

 گوجه فرنگی نیز مانند خیار طبع سردی دارد و مصرف همزمان این دو می تواند باعث بروز سردی و دل درد شود. مصرف گوجه فرنگی همراه با روغن زیتون باعث متعادل کردن طبع آن می شود. استفاده از نمک، پیاز، روغن زیتون و زیره در سالاد شیرازی باعث تعدیل طبع آن می شود.

• هندوانه

 هندوانه یکی از میوه های تابستانی است که طبع سردی دارد و مصرف زیاد آن می تواند سبب بروز سردی شود. مصرف هندوانه همراه با عسل باعث متعادل کردن سردی آن می شود.

• کدو

 کدو یکی از صیفی جاتی است که طبع سردی دارد و مصرف زیاد آن می تواند موجب سردی شود. استفاده از روغن زیتون، فلفل، زیره، نعنا، آبغوره و نمک هنگام طبخ کدو، می تواند طبع این ماده غذایی را متعادل کند.

• گوشت

 مصرف زیاد گوشت ماهی، بز، سیرابی و قلوه به دلیل طبع سردی که دارند می تواند باعث بروز سردی و دل درد شود. پختن ماهی با روغن کنجد یا روغن بادام شیرین، همراه با زنجبیل، آویشن و فلفل، باعث تعدیل طبع آن می شود. استفاده از گلپر، سرکه، مرزه، دارچین و زنجبیل باعث تعدیل طبع سیرابی، و استفاده از روغن زیتون، نمک، فلفل، دارچین و زیره هنگام کباب کردن قلوه، باعث متعادل شدن طبع آن می شود؛ سردی گوشت بز هم با افزودن نمک، فلفل، پیاز، دارچین، زیره و خرما رو به اعتدال می رود.علاوه بر موارد فوق، زیاده روی در مصرف برخی سبزیجات، میوه ها و دانه ها نیز به دلیل طبع سرد آن ها می تواند موجب سردی شود. اسفناج، کدو حلوایی، باقلا، انار، آلبالو، ازگیل، آلو، زردآلو، شفتالو، شلیل، کیوی، هلو، زغال اخته، نارنج، ذرت، زرشک، سرکه، سنجد، گشنیز، لیمو و ماش مواد غذایی با طبع سرد هستند که زیاده روی در مصرف آن ها می تواند سبب بروز سردی شود. مصرف عسل همراه با میوه های سرد باعث متعادل شدن طبع آن ها می شود.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص تغذیه ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید