نقش شوخی و خنده در سلامت روان

0
1,397
424427.jpeg alt_text
424427.jpeg caption

شوخی حالت مثبت در ذهن است و زمانی ایجاد می شود که فرد موضوعی ناهمخوان، غیر منتظره و یا سرگرم کننده را بگوید و یا انجام دهد. شوخی ناشی از یک خلق مطلوب است و تاثیر عمیقی بر میزان شادی دارد. بسیاری از پژوهش ها رابطه روشنی بین شوخی و شادی به دست اورده اند.

افراد شاد بیش تر می خندند و احساس بهتری از شوخی دارند. برون گراها و سایر افرادي که مهارت های اجتماعی مطلوبی دارند معمولا افرادی شاد هستند، بیش تر می خندند و مسایل را خنده دار تر درك می کنند.(هوستون ) نشان داد که خنده در افراد سالمند شور و شعف ایجاد می کند و سطح اضطراب و افسردگی را کاهش می دهد. اساسا شوخی یک پدیده اجتماعی است و به خاطر هیجان های مثبت به پیوستگی اجتماعی منجر می شود و باعث تخلیه هیجان های منفی می شود.

همچنین شوخی افراد جوان را مجذوب یکدیگر می کند و موجب ایجاد تصویری جذاب از فرد می شود. شوخی هیجان مشترك قوی و مثبت ایجاد می کند و همین مساله منبعی قوی از پیوستگی اجتماعی است. بنابراین فردی که در گروه شوخی می کند باعث می شود همبستگی اجتماعی در کل گروه افزایش یابد. همچنین شوخی تنش ها را در درون گروه حل می کند. این کار به دلیل ایجاد هیجان مشترك و هم در عین حال روشی غیر مستقیم برای مقابله با موضوعات تابو و تعارضات درون گروهی می باشد.

شوخی در مقابله با استرس

شوخی در مقابله با استرس نیز نقش مراقبتی ایفا می کند و موجب کاهش تهدید و آسیب استرس می شود. افراد دارای حس عمیق شوخ طبیعی بعد از رویدادهای منفی زندگی به طور قابل ملاحظه ایی خلق بهتری نشان می دهند.این گونه فرض می شود که شوخی موجب می شود که فرد جنبه مثبت رویدادها را در نظر بگیرد، شوخی باعث می شود که فرد توانایی پیدا کند،

رویدادها را از جهتی دیگر ببیند و این امر نقش مستقیمی در کاهش استرس دارد.افراد شاد، رویدادهای نامطلوب زندگی را برخلاف افراد غمگین، بسیار مثبت می نگرند . شوخی موجب تخلیه تنش ناشی از تعارضات، نگرش ها و دیدگاهها می شود. شوخی به بیمار کمک می کند که فرد مشکلات را به صورت طنز و خنده دار درك کرده و روش کم خطر توجه به مشکلات را یاد می گیرد. شوخی در پزشکی به عنوان روشی برای کاهش اضطراب مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین تاثیر شوخی در اغلب سخنرانی ها مشاهده شده است. بررسی ها نشان می دهد وقتی شوخی مورد استفاده قرار می گیرد سخنرانی بیش تر مورد توجه بوده، مطالب ارایه شده علایق بیش تری را برانگیخته و شنونده از نظر خلقی در شرایط مطلوب تری قرار گرفته است. استادانی که در تدریس از شوخی استفاده می کنند، بیش تر مورد علاقه دانشجویان هستند.

مطالعه پیشنهادی: عوارض جسمانی بیماری های روانی

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از روانشناس خوب ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید