هفت راه ساده برای سفید کردن طبیعی دندان

0
1,574
358973.jpeg alt_text
358973.jpeg caption

محصولات زیادی برای سفیدتر کردن دندان هایتان وجود دارد. بیشتر محصولات سفید کننده از مواد شیمیایی برای سفید کردن دندان ها استفاده می کنند، که باعث نگرانی برخی از افراد میشود. اگر می خواهید دندانهای سفیدتر داشته باشید درضمن از مواد شیمیایی پرهیز کنید، در این مقاله گزینه هایی وجود دارد که هم طبیعی و هم مطمئن هستند.

1-روغن کشیدن روی دندان

کشیدن روغن روی دندان ها یک روش سنتی است. این عمل شامل چرخش روغن در دهان برای از بین بردن باکتری هایی است که می تواند به پلاک تبدیل شده و باعث زرد شدن دندانهای شما شوند. به طور سنتی، هندی ها برای روغن کشیدن از روغن آفتابگردان یا کنجد استفاده می کردند، اما به طور کلی اکثر روغنها می  توان استفاده کرد روغن نارگیل یک انتخاب محبوب در این زمینه است زیرا طعم مطلوبی داشته و فواید سلامتی زیادی را به همراه دارد. روغن نارگیل همچنین دارای اسید لوریک است که توانایی کاهش التهاب و از بین بردن باکتریها را داراست.  مطالعات نشان داده اند که کشیدن روغن روزانه بروی دندانها باعث کاهش باکتری ها (مانند استرپتوکوکوس موتانس) در دهان، همراه با پلاک وتحریک لثه می شود. برای کشیدن روغن، 1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل را در دهان خود بگذارید و روغن را با زبان وبر روی دندان خود بکشید. روغن نارگیل در دمای اتاق جامد است، بنابراین ممکن است لازم باشد چند ثانیه صبر کنید تا ذوب گردد. کشیدن روغن را به مدت 15-20 دقیقه ادامه دهید. برخلاف بسیاری از روش های دیگر سفید کردن دندان ، کشیدن روغن نارگیل دندان های شما را در معرض اسید یا سایر مواد مضر برای مینا قرار نمی دهد. این بدان معناست که انجام روزانه بی خطر است.

2- با جوش شیرین مسواک بزنید

جوش شیرین دارای خاصیت سفید کنندگی طبیعی است، به همین دلیل یک ماده محبوب در ساخت خمیر دندان های تجاری است. این دارای قدرت سایندگی خفیف است که می تواند به پاک کردن لکه های سطحی روی دندان ها کمک کند. علاوه بر این، جوش شیرین باعث ایجاد محیطی قلیایی در دهان می شود که از رشد باکتری ها جلوگیری می کند. اثر این روش بلافاصه مشخص نمی شود، اما  با گذشت زمان متوجه تفاوت در ظاهر دندان های خود می شوید. یک مطالعه نشان داد که خمیردندان های حاوی جوش شیرین در از بین بردن لکه های زرد دندان نسبت به خمیردندان های استاندارد فاقد جوش شیرین به طور قابل توجهی موثرتر هستند. هرچه غلظت جوش شیرین بالاتر باشد، اثر آن بیشتر می شود. برای استفاده از این روش درمانی ، 1 قاشق چایخوری جوش شیرین را با 2 قاشق چایخوری آب مخلوط کرده و دندانهای خود را با خمیر حاصله مسواک بزنید. می توانید این کار را چند بار در هفته انجام دهید.

3-می توان با احتیاط از پراکسید هیدروژن (آب اکسیژنه) استفاده کرد

پراکسید هیدروژن یک ماده سفید کننده طبیعی است که باعث از بین رفتن باکتری ها در دهان نیز می شود. در حقیقت، مردم سالهاست که از پراکسید هیدروژن برای ضدعفونی کردن زخم ها استفاده می کنند زیرا توانایی از بین بردن باکتری ها را دارد. بسیاری از محصولات سفید کننده تجاری حاوی پراکسید هیدروژن هستند، گرچه در غلظت بسیار بالاتری نسبت به شما استفاده می کنند. یک مطالعه نشان داد که یک خمیر دندان های حاوی جوش شیرین و 1 درصد پراکسید هیدروژن منجر به سفیدتر شدن قابل توجهی دندانها می شود. با این حال، برخی از سوالات در مورد سلامت پراکسید هیدروژن وجود دارد. اگرچه غلظت های بسیار رقیق شده  آن بی خطر به نظر می رسند، غلظت زیاد یا استفاده بیش از حد آن می تواند باعث تحریک لثه و حساسیت دندان شود. همچنین این نگرانی وجود دارد که دوز زیاد ممکن است باعث سرطان گردد،هرچند که کاملاً اثبات نشده است. یکی از راه های استفاده از پراکسید هیدروژن به عنوان دهانشویه دهان قبل از مسواک زدن است. مطمئن شوید که برای جلوگیری از عوارض جانبی از یک محلول 1.5٪ تا 3٪ استفاده می کنید. روش دیگر استفاده از پراکسید هیدروژن ، مخلوط کردن آن با جوش شیرین برای تهیه خمیر دندان است. 2 قاشق غذاخوری پراکسید هیدروژن را با 1 قاشق چایخوری جوش شیرین ترکیب کنید و به آرامی دندانهای خود را با آن مسواک بزنید. استفاده از این خمیر خانگی را به چند بار در هفته محدود کنید، زیرا استفاده بیش از حد می تواند مینای دندان را از بین ببرد.

4- از سرکه سیب استفاده کنید

سرکه سیب قرن ها به عنوان یک ماده ضد عفونی کننده و تمیز کننده طبیعی مورد استفاده قرار می گرفته است. اسید استیک که ماده اصلی فعال سرکه سیب است، باکتری ها را از بین می برد. خاصیت ضد باکتریایی سرکه همان چیزی است که برای تمیز کردن دهان و سفیدتر کردن دندان ها مفید است. اسید استیک موجود در سرکه پتانسیل تخریب مینا روی دندانها را دارد. به همین دلیل، نباید هر روز از سرکه سیب استفاده کنید. همچنین باید میزان زمانی که سرکه سیب با دندان های شما در تماس است را محدود کنید. برای استفاده از آن به عنوان دهانشویه، آن را با آب رقیق کرده و آن را برای چند دقیقه در دهان خود بپیچانید. حتماً دهان خود را با آب معمولی شستشو دهید.

5- میوه و سبزیجات بخورید

رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات ممکن است برای بدن و دندانها مفید باشند. در حالی که آنها جایگزینی برای مسواک زدن نیستند، میوه ها و سبزیجات خرد شده و خام، می توانند به شما کمک کنند که پلاک را هنگام جویدن از بین ببرید. توت فرنگی و آناناس دو میوه ای هستند که گفته می شود به سفیدتر کردن دندان ها کمک می کنند.

توت فرنگی و سفیدی دندان

ادعا می شود که اسید مالیک موجود در توت فرنگی، تغییر رنگ در دندان را از بین می برد، در حالی که جوش شیرین باعث رفع لکه ها می شود. با این حال، این روش درمانی توسط علم کاملاً مورد حمایت قرار نگرفته است. در حالی که توت فرنگی ممکن است به رفع لکه های سطحی دندانها کمک کند و باعث سفیدتر شدن آنها شود، بعید به نظر می رسد که این مخلوط به لکه های روی دندان های شما نفوذ کنند. یک مطالعه جدید نشان داد که یک ترکیب توت فرنگی و جوش شیرین در مقایسه با محصولات سفید کننده تجاری، تغییر رنگ کمی در دندان ها ایجاد می کند. علیرغم مطالعات نشان می دهد که یک توت فرنگی و جوش شیرین اثر کمی برروی مینای دندان دارند، در عین حال استفاده بیش از حد از آن می تواند باعث آسیب شود. برای استفاده از این روش درمانی ، یک توت فرنگی تازه خرد کنید، آن را با جوش شیرین ترکیب کنید و مخلوط را روی دندان های خود بزنید.

آناناس

یک مطالعه نشان داد که خمیردندان های حاوی برملین، آنزیمی که در آناناس وجود دارد، در از بین بردن لکه های دندان نسبت به خمیردندان معمولی مؤثرتر است. با این وجود، هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد خوردن آناناس همان اثر را دارد.

خلاصه

برخی از میوه ها ممکن است خواصی داشته باشند که به سفیدتر شدن دندان ها کمک می کند. به طور منظم میوه و سبزیجات خام را مصرف کنید تا از بین بردن پلاک جلوگیری کرده و دندانهایتان به درخشش نگاه داشته شود.

6- از  زرد شدن دندان ها قبل از وقوع جلوگیری کنید

در حالی که دندانهای به طور طبیعی زرد می شوند، برخی از موارد می تواند به جلوگیری از لکه روی دندان کمک کند. خوردن غذاهای شامل رنگ های مصنوعی و نوشیدنی ها را محدود کنید قهوه، شراب قرمز، نوشیدنی های گازدار و شاه توت ها در تغییر رنگ دندان ها تاثیر منفی دارند. این بدان معنا نیست که شما باید به طور کامل از آنها اجتناب کنید، بلکه باید مدت زمانی که این مواد با دندان هایتان در تماس هستند را محدود کنید. برای این کار، در هنگام نوشیدن از نی استفاده کنید. علاوه بر این، بلافاصله پس از مصرف یکی از این غذاها یا نوشیدنی ها، دندان های خود را مسواک بزنید تا تأثیر آنها بر روی رنگ دندان های خود کم شود. علاوه بر این، از سیگار کشیدن و جویدن تنباکو خودداری کنید، زیرا هر دو می توانند باعث تغییر رنگ دندان می شوند.

برای داشتن دندانهای سفیدتر، مصرف قند در غذا را محدود کنید.

غذاهای حاوی قند برای رشد Streptococcus mutans ، نوع اصلی باکتریهای ایجاد پلاک و لثه مؤثر است. هنگامی که غذای قندی مصرف می کنید، حتماً دقایقی بعد دندان های خود را مسواک بزنید.

میزان کلسیم را در رژیم غذایی افزایش دهید.

برخی از تغییرات رنگ در دندان ها در اثر فرسایش مینای دندان و عیان شدن عاج زرد رنگ آن است. بنابراین، هر کاری که برای تقویت مینای دندان هایتان انجام دهید، به سفید نگه داشتن مینای دندان کمک می کند. غذاهای سرشار از کلسیم مانند شیر، پنیر و کلم بروکلی ممکن است به محافظت از دندان ها در برابر فرسایش مینای دندان کمک می کنند.

7- تاثیر مسواک زدن و نخ دندان را دست کم نگیرید

در حالی که برخی از تغییر رنگ دندانها به طور طبیعی با افزایش و عمدتاً  به علت ایجاد پلاک است. به طور منظم مسواک زدن و نخ دندان می تواند باعث کاهش باکتری های موجود در دهان، و از ایجاد پلاک در دندان جلوگیری  میکند. خمیردندان لکه های دندان را به آرامی از بین برده و نخ دندان باعث از بین رفتن باکتری های منجر به پلاک می شود.

خلاصه

مسواک زدن و نخ دندان زدن روزانه به همراه تمیز کردن منظم در مطب دندانپزشک از ایجاد پلاک زردی روی دندان شما جلوگیری می کند.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص داندانپزشک ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید