مهم ترین علت ورم آلت تناسلی و تورم ختنه گاه مردان

1
77,089
ورم آلت تناسلی

پوست ختنه گاه آلت تناسلی و قسمت جلویی آلت تناسلی (انتهای مخروطی شکل آلت تناسلی) بیشتر مستعد تورم و التهاب است.

انواع التهاب دستگاه تناسلی مردان

  • بالانیت التهاب آلت تناسلی است.
  • پسویت التهاب پوست ختنه گاه است.
  • بالانوپوستیت التهاب هر دو قسمت آلت تناسلی و پوست ختنه گاه را شامل می شود.

مردان مبتلا به بالانوپوستیت شانس بیشتری برای ابتلا به فیموز یا پارافیموز (مشکلات مربوط به پوست ختنه گاه) و سرطان آلت تناسلی دارند.

علت ورم آلت تناسلی مردان

برای درک علت ورم دستگاه تناسلی مردان بایستی علائم این شرایط بصورت دقیق تر مورد بررسی قرار بگیرد.

علائم متورم شدن آلت تناسلی

آلت تناسلی مردان از اهمیت ویژه ای برای ادرار کردن، فعالیت جنسی و باروری برخوردار است. تورم آلت تناسلی می تواند با این عملکردها تداخل داشته باشد، بنابراین باید در مورد درمان آن سریعا اقدام شود. اندازه آلت تناسلی تحت تأثیر ترشحات مایع لنفاوی و خون قرار می گیرد. در نتیجه باد کردن آلت تناسلی و تورم دستگاه تناسلی مردان ممکن است نشانه این باشد که تخلیه یکی از این مواد آنطور که باید اتفاق نمی افتد. در این حالت امکان تورم پوست آلت تناسلی نیز وجود دارد.

علائمی که بسته به علت زمینه ای ممکن است با تورم زیر کلاهک تناسلی همراه باشد عبارتند از:

علل متورم شدن آلت تناسلی

علت متورم شدن آلت تناسلی به ترتیب از شایع ترین موارد تا با شیوع کمتر در زیر شرح داده شده است. این ورم احتمالاً به دلیل مایع اضافی، آسیب، عفونت یا بیماری های پوستی ایجاد می شود. التهاب آلت تناسلی می تواند ناشی از عفونت هایی مانند عفونت قارچی، بیماری های مقاربتی (STDs) و گال باشد. هنگامی که ترشحات در زیر پوست ختنه گاه به دام می افتند، ممکن است عفونی شوند و منجر به پسویت شود.

علل غیر عفونی شامل اختلالات پوستی از جمله واکنش های آلرژیک (به عنوان مثال، کاندوم لاتکس یا مایعات یا ژل های ضد بارداری)، لیکن پلان، پسوریازیس، درماتیت سبورئیک و بالانیت می شود.

مایع اضافی

علل مربوط به مایع اضافی در آلت تناسلی ممکن است موارد زیر را شامل شود.

1) نعوظ طولانی مدت

در بیماری پریاپیسم، آلت تناسلی بدون داشتن تحریک جنسی دچار نعوظ می شود و ساعت ها در یک زمان باقی می ماند. نعوظ به طور معمول دردناک است. طبیعی است که خون به آلت تناسلی سرازیر شده و باعث ایجاد نعوظ در هنگام تحریک جنسی می شود. اما پریاپیسم زمانی اتفاق می افتد که خون اضافی در آلت تناسلی به دام بیفتد. این وضعیت می تواند یک اورژانس پزشکی محسوب شود.

2) سایر علل موضعی مایع اضافی

اگر پوست ختنه گاه به عقب بچرخد و به دام بیفتد، یک نوار محکم ایجاد می کند که از تخلیه طبیعی خون جلوگیری می کند و در نتیجه باعث تورم ختنه گاه مردان یا همان نوک آلت تناسلی می شود. تورم همچنین می تواند زمانی رخ دهد که مایع لنفاوی به دلیل ناهنجاری مادرزادی یا اکتسابی سیستم تخلیه موضعی در آلت تناسلی محبوس شده باشد.

3) اضافه بار مایع کل بدن

شرایط پزشکی که باعث ایجاد مایع اضافی در کل بدن (ادم) می شود، مانند نارسایی قلب یا کلیه، می تواند منجر به ورم آلت تناسلی و کیسه بیضه شود.

صدمه

آسیب به آلت تناسلی ممکن است یک علت تورم ناحیه تناسلی مردان باشد، برخی از این صدمه ها عبارتند از:

1) شکستگی

ضربه به آلت تناسلی در حالت نعوظ می تواند باعث ایجاد پارگی در یکی از حفره هایی شود که به طور معمول با خون پر می شود تا نعوظ را ایجاد کند. شکستگی آلت تناسلی منجر به درد، کبودی، تورم و از دست دادن نعوظ می شود.

2) اصطحکاک

تورم و ناراحتی آلت تناسلی پس از رابطه جنسی، بدون وجود هیچ علائم دیگر، ممکن است به دلیل اصطحکاک ایجاد شده باشد.

عفونت

التهاب دستگاه تناسلی مردان ممکن است نشانه عفونت مقاربتی مانند کلامیدیا یا سوزاک باشد. در این موارد علائم دیگری مانند زخم، قرمزی، خارش یا ترشح آلت تناسلی وجود خواهد داشت. متورم شدن آلت تناسلی همچنین به دلایلی غیر از عفونت های منتقله از راه جنسی نیز می توانند منتقل شوند.

شرایط پوستی

اختلالات پوستی می تواند باعث التهاب و تورم در سر آلت تناسلی یا ختنه گاه مردان شود. این موارد شامل پسوریازیس و درماتیت تماسی است که در صورت حساسیت به لاتکس ممکن است بعد استفاده از کاندوم لاتکس ایجاد شود. قرمزی و خارش نیز ممکن است علاوه بر التهاب وجود داشته باشد.

سندرم نفروتیک

سندرم نفروتیک یک اختلال در کلیه ها است که منجر به دفع بیش از حد پروتئین در ادرار می شود. معمولاً با کلیه های آسیب دیده به طور خاص آسیب به فیلترهای کلیه، به نام گلومرول همراه است.

اگر متوجه علائم غیرطبیعی در خود شده اید، بهتر است برای خاتمه دادن به نگرانی خود با متخصصین اورولوژی طبینجا مشورت نمایید.

درمان ورم آلت تناسلی

درمان سریع پزشکی برای برخی شرایطی که باعث متورم شدن آلت تناسلی می شود، برای جلوگیری از آسیب دائمی که می تواند منجر به ایجاد زخم، از بین رفتن بافت و یا اختلال نعوظ شود، ضروری خواهد بود.

درمان خانگی ورم آلت

چندین درمان خانگی وجود دارد که می توانید با کمک آنها علائم خود را کاهش دهید.

  • فعالیت جنسی خود را متوقف کنید: اگر بعد از مقاربت جنسی احساس تورم و ناراحتی کردید، از رابطه جنسی خودداری کنید تا علائم شما برطرف شود و از روان کننده برای کاهش اصطحکاک استفاده کنید.
  • از لاتکس اجتناب کنید: سعی کنید از کاندوم های غیر لاتکس استفاده کنید و مشاهده کنید که آیا علائم شما بهبود می یابد یا خیر.
  • بهداشت را رعایت کنید: آلت تناسلی خود را روزانه با آب گرم بشویید تا از التهاب و عفونت جلوگیری شود.
  • از عوامل تحریک کننده دوری کنید: از مصرف صابون، عطر و لوسیون روی آلت تناسلی خودداری کنید، زیرا ممکن است منجر به درماتیت تماسی شود.
  • حمام گرم بگیرید: آب نسبتا گرم می تواند تورم و ناراحتی را کاهش دهد.

درمان های پزشکی

بسته به علت ورم دستگاه تناسلی ، پزشک ممکن است یک یا چند درمان ورم تناسلی زیر را تجویز کند:

  • کرم استروئیدی می تواند درماتیت تماسی را تسکین دهد.
  • درمان آنتی بیوتیکی یا ضد قارچی برای هرگونه عفونت است.
  • داروهای پوستی می توانند بیماری پوستی مانند پسوریازیس را درمان کنند.
  • داروهای ادرارآور میزان ادرار را افزایش می دهد تا مایعات اضافی در بدن مرتبط با ادم دفع شود.
  • ختنه کردن می تواند التهاب و عفونت مکرر پوست ختنه گاه مردان را برطرف نماید.
  • ماساژ می تواند به حذف مایعات لنفاوی حبس شده کمک کند.

چه زمانی به اورولوژیست مراجعه کنیم؟

در برخی موارد، حتی اگر مراقبت های اورژانسی ضروری نباشد، ممکن است نیاز به ارزیابی و درمان داشته باشید. در صورتی که:

  • در معرض خطر بیماری منتقله از راه جنسی هستید (رابطه جنسی محافظت نشده داشته و یا شریک جنسی مبتلا به عفونت های مقاربتی تشخیص داده شده است)
  • متوجه زخم ها، برجستگی ها یا ترشحات آلت تناسلی شده اید.
  • در ادرار کردن مشکل دارید.
  • مبتلا به تورم هستید که ثابت مانده یا بدتر می شود.
  • آلت تناسلی شما دردناک است.
  • متوجه تورم در سایر قسمت های بدن خود مانند پاها یا کیسه بیضه شده اید.(1)
Rate this post

یک دیدگاه

  1. با سلام.. با عرض پوزش و ادب بنده به مدت دو هفته هست که روی کلاهک آلت تناسلیم لکه های قرمز و تورم و خشکی و لکه های قرمز می بینم که باعث نازکی پوست کلاهک آلتم شده و موقع رابطه جنسی درد دارم از اون قسمت.. روم نمیشه برم دکتر و این باعث شده که توی رابطه به مشگل بخورم و روز ب روز هم این تورم بیشتر بشه،لطفا اگه تجربشو کسی داره راهنماییم کنید بدونم باید چیکار کنم با این مشگل😔😔هیچ گونه رابطه ی خارج از عرف هم نداشتم

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید