همه چیز درباره ویروس کرونای دلتا از علائم تا قرنطینه آن

0
1,544
ویروس کرونای دلتا

با ادامه همه گیری ویروس COVID-19 در سراسر جهان، مقامات بهداشتی در حال مشاهده برخی جهش های انواع ویروس کرونا هستند که ممکن است نسبت به نوع اولیه مسری تر یا کشنده تر باشند. ویروسها دائماً برای سازگاری و زنده ماندن تغییراتی در خود اعمال می کنند و انواع مختلف زمانی ظاهر می شوند که یک سویه دارای یک یا چند جهش متفاوت از بقیه باشد.

CDC و سازمان بهداشت جهانی (WHO) بر این تغییرات نظارت دارند تا میزان انتقال و نیز افزایش موارد مرگ و میر در COVID-19 مورد بررسی بیشتری قرار داده و یا از میزان اثربخشی واکسن های فعلی اطلاع یابند.

ویروس کرونای دلتا چیست؟

با توجه به CDC، ویروس کرونا دلتا ، که با نام B.1.617.2 نیز شناخته می شود، از شیوع گسترده تری برخوردار است. این سویه دارای جهش هایی بر روی پروتئین اسپایک (پروتین سطحی) خود است که باعث می شود سلول های انسان را راحت تر آلوده کند. این بدان معناست که اگر افراد به ویروس مبتلا شوند، به راحتی قادر به انتقال آن به دیگران هستند که نشان از مسری تر بودن این بیماری خواهد داشت.

در حقیقت، محققان بر این باورند که ویروس کرونای دلتا حدود 50 درصد بیشتر از نوع آلفا، که برای اولین بار در انگلستان شناسایی شد، مسری تر است. ویروس کرونای آلفا، که با نام B.1.1.7 نیز شناخته شده بود، نسبت به ویروس اولیه شناخته شده کرونا در چین 50 درصد از شیوع بالاتری برخوردار بود.

به گفته متخصصان بهداشت عمومی، تخمین زده می شود که به طور متوسط هر فرد مبتلا به ویروس کرونای دلتا ، آن را به سه یا چهار نفر دیگر منتقل می کند، در حالی که این حالت در مورد ویروس کرونا اولیه تنها یک یا دو نفر بود. از طرفی احتمال فرار نوع دلتا از اقدامات محافظتی هم چون واکسن ها و برخی درمان های COVID-19 وجود دارد، اگرچه مطالعات در این باره هنوز در حال انجام است.

ویروس کرونای دلتا پلاس چیست؟

نوع دلتا پلاس، که با نام B.1.617.2.1 یا AY.1 نیز شناخته می شود نوع فرعی نسخه دلتا محسوب می شود. این جهش به ویروس اجازه می دهد تا به سلول های ریه بهتر حمله کرده و به طور بالقوه از واکسن ها فرار کند.
دلتا پلاس که ابتدا در هند شناسایی شد، اکنون در ایالات متحده، انگلیس و تقریباً ده کشور دیگر دنیا یافت شده است.

منشا کرونای دلتا

نوع دلتا برای اولین بار در دسامبر 2020 در هند شناسایی شد و منجر به شیوع گسترده ای در این کشور گردید. پس از آن به سرعت گسترش یافت و طبق گزارشات CDC، اکنون در 104 کشور دنیا یافت شده است.
البته از اوایل ماه ژوئن، دلتا به شکل غالب ویروس کرونا در آمریکا و برخی دیگر از کشورها تبدیل شده است.

علائم ویروس کرونا دلتا

علائم این نوع نیز مشابه با علائم اولیه ویروس کرونا و انواع دیگر آن شامل سرفه مداوم، سردرد، تب و گلودرد است. این علائم شبیه به آن چیزی است که افراد در هنگام ابتلا به یک سرماخوردگی بد آن را تجربه می کنند.

البته بر اساس داده های گزارش شده از بیماران مبتلا به این نوع از COVID-19، برخی علائم دلتا کمی متفاوت تر است. به نظر می رسد سرفه و از دست دادن بویایی دارای شیوع کمتری بوده و سردرد، گلو درد، آبریزش بینی و تب دارای میزان بالاتری است.

اگر با بروز این علائم در خود مواجه شدید، احتمالاً در روز چهارم پس از برز آنها آزمایش مثبت خواهید داشت. البته، آزمایش منفی در روز چهارم به این معنی نیست که شما آلوده نیستید و ایده خوبی است که در چند روز آینده دوباره آزمایش دهید، اما دیگر نیازی نیست برای آزمایش اولیه تا روز پنجم یا ششم منتظر بمانید. شما می توانید افراد را زودتر آلوده کنید. در صورت بروز علائم و یا آزمایش مثبت، توجه داشته باشید که شما ممکن است دیگران را طی یک و نیم روز قبل از ابتلای خود، آلوده کرده باشید. به خاطر داشته باشید که چون نوع دلتا قابل انتقال است، حتی برخوردهای کوتاه ممکن است شخص دیگری را در معرض ویروس قرار داده باشد.

مرگ و میر ویروس کرونا دلتا

دانشمندان هنوز در حال پیگیری داده ها هستند تا میزان مرگبار بودن آنها را مشخص کنند. بر اساس مطالعه اخیر منتشر شده در مجله The Lancet که بر اساس میزان موارد بستری در انگلستان صورت گرفته، به نظر می رسد نوع دلتا منجر به بستری شدن و مرگ، به ویژه در افراد واکسینه نشده می شود.(1)

نوع دلتا بر روی افراد واکسینه نشده

افرادی که به طور کامل در برابر کووید -19 واکسینه نشده اند بیشتر در معرض خطر ابتلا به این نوع قرار دارند. کودکان و بزرگسالان جوانی که واکسینه نشده اند نیز ممکن است مستعد ابتلای به آن باشند.

نوع دلتا بر روی افراد واکسینه شده

دانشمندان در حال بررسی این هستند که چگونه نوع دلتا در میان افراد کاملاً واکسینه شده، قادر به شیوع یا ایجاد عفونت است. البته به نظر این موارد بسیار اندک هستند.

قرنطینه ویروس کرونا دلتا

بسیاری از مردم تنها در چند روز یا هفته احساس بهتری دارند و اکثریت قریب به اتفاق در عرض 12 هفته بهبودی کامل را به دست خواهند آورد.
اما برای برخی از افراد، علائم بیماری می تواند تا مدت زمان طولانی تری باقی بماند.

به نظر نمی رسد شانس داشتن علائم بلند مدت با میزان بیماری شما در ابتدای ابتلا به کووید -19 ارتباط داشته باشد و افرادی که در ابتدا علائم خفیفی از خود بروز می دهند، همچنان ممکن است مشکلات طولانی مدتی را تجربه کنند.
افراد آلوده به نوع دلتا پس از قرار گرفتن در معرض این ویروس، بسیار سریعتر بیمار می شوند. چرا که بار ویروسی (شدت مقادیر ویروس) آنها بیش از 1000 برابر بوده و احتمال انتقال بیماری به دیگران بسیار بیشتر است. در نتیجه این بیماران زودتر و سریعتر عفونی می شوند. از طرفی محققان دریافتند که فاصله زمانی قرار گرفتن در معرض ویروس و مثبت شدن جواب PCR در این نوع ویروس بین 5-3 روز است در حالی که در مورد کرونای اولیه این مدت زمان به طور متوسط 6 روز به طول می انجامید. (مشاوره آنلاین کرونا)

پیشنهاد مطالعه: قارچ سیاه | آزمایشگاه های مورد تایید هواپیمایی ها برای تست کرونا

چنان چه علائم نگران کننده ای دارید می توانید با متخصصین عفونی طبینجا در این باره مشورت نمایید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید