پرده بکارت مسدود شده چیست؟

1
39,375
263035.jpeg alt_text
263035.jpeg caption

پرده بکارت یا هایمن یک پرده نازک غشایی است که دهانه ورودی واژن را بطور نسبی پوشش می دهد و معمولا دارای سوراخ هایی است که در زمان قاعدگی خون را به سمت بیرون از واژن هدایت می کند. پرده بکارت انواع مختلفی دارد ولی هیچ کدام موجب انسداد کامل دهانه واژن نمی شوند.

تعریف پرده بکارت بدون سوراخ

در برخی دختران این پرده ورودی واژن را بطور کامل می پوشاند و هیچ سوراخی ندارد که تحت عنوان پرده بکارت مسدود یا بدون سوراخ یا هایمن بسته نامیده می شود. بعبارتی دهانه واژن مسدود است.

در برخی فرهنگ ها مسدود بودن پرده بکارت را دلیل بر بکر بودن دختر میدانند ولی این یک اختلال نادر است و ارتباطی با باکره بودن ندارد. روی پرده بکارت نرمال یک دختر منافذی بصورت طبیعی برای خروج خون وجود دارد.

علت پرده بکارت مسدود

علت دقیق بیماری مشخص نیست ولی در اکثر موارد وجود آن موروثی می باشد و دختران بصورت مادرزادی از بدو تولد این اختلال را دارند.

 

 

پرده بکارت مسدود

علائم پرده بکارت بدون سوراخ

دختران دارای پرده بکارت سوراخ نشده معمولا تا قبل از بلوغ علائمی ندارند. علایم از بعد از شروع شدن قاعدگی آغاز میگردد. این دخترها در زمان بلوغ دچار درد های قاعدگی بصورت ماهانه می شوند ولی بعلت بسته بودن دهانه وارن خونریزی اتفاق نمی افتد. ولی بعلت تجمع خون در واژن و عدم خروج آن می تواند موجب علایم زیر شود:

  • دل درد، احتباس ادراری، یبوست و احساس خروج توده از واژن.
  • گاهی اتساع شکم یا احساس توده در ناحیه تحتانی شکم رخ می دهد که ناشی از تجمع خون در واژن می باشد.
  • در معاینه بعلت تجمع خون پشت پرده، پرده کاملا بیرون زده و تغییر رنگ تیره مایل به آبی داده است.

تشخیص پرده بکارت مسدود

پرده بکارت مسدود ممکن است با توجه پزشک در شیرخوارگی هم تشخیص داده شود ولی معمولا در سن بین ۹ تا ۱۴ سالگی که در دختران علائم بلوغ شروع به ظهور می کند تشخیص داده می شود‌. معمولا با یک معاینه ساده روی تخت معاینه پزشک می تواند این اختلال را تشخیص دهد و نیازی به انجام آزمایش یا تصویربرداری نمی باشد.

عوارض پرده بکارت مسدود

درصورتی که این اختلال به موقع تشخیص داده نشود می تواند بعلت ماندن خون در واژن موجب عوارضی از جمله عفونت زنانگی، مشکلات ادراری و اندومتریوز شود.

حاملگی در زنان با پرده بکارت مسدود

در دختران با پرده بکارت مسدود امکان حاملگی وجود ندارد زیرا هیچ سوراخی روی پرده وجود ندارد که مایع حاوی اسپرم بتواند خود را به تخمک برساند.

معاینه پرده بکارت

در کشور ما بعلت روحیه خجالتی ممکن است خانم ها از رفتن نزد پزشک زنان برای معاینه امتناع کنند. ولی باید توجه کنند که هرگونه معاینه خودسرانه ممکن است موجب آسیب رساندن به پرده بکارت گردد. بهتر است در صورتی که علائمی از جمله دل درد ماهیانه، پریود نشدن و احتباس ادراری وجود دارد، برای معاینه به دکتر زنان یا ماما مراجعه کنید.

درمان پرده بکارت مسدود

با توجه به اینکه داشتن پرده بکارت در امر ازدواج بخصوص در کشور ما از اهمیت ویژه ای برخوردار است با دریافت نامه گواهی از پزشک مسئول مشکلی برای آینده و زندگی زناشویی فرد ایجاد نمی شود. با ایجاد برشی روی پرده خون های باقی مانده پشت پرده تخلیه می گردد و علائم کودک برطرف می شود. جراحی بعد از شروع بلوغ انجام می شود زیرا ممکن است برخی موارد با رسیدن به سن بلوغ برطرف شوند. پس از جراحی بیمار می تواند قاعدگی طبیعی داشته باشد و در صورت ازدواج کردن یک زندگی زناشویی با روابط جنسی مناسب را تجربه کند.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص زنان و زایمان ما نوبت بگیرید.

Rate this post

یک دیدگاه

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید