چرا افراد مبتلا به آسم بیشتر مستعد به ابتلا به کرونا هستن؟

0
4,270
541141.jpeg alt_text
541141.jpeg caption

آسم یک بیماری التهابی راه های هوایی است که موجب تنگ شدن راه های هوایی می شود. افراد مبتلا دچار علایمی از جمله سرفه، خس خس سینه و تنگی نفس می شوند .

پیشنهاد مطالعه: تغذیه مناسب برای بیماران آسمی

عوامل تشدید کننده حمله آسم

مهمترین عامل تشدید تنگی نفس و بروز حمله آسم در این بیماران بروز عفونت های ویروسی تنفسی می باشد، به همین خاطر زمان بروز علایمی از جمله سرماخوردگی این افراد باید مصرف اسپری و داروهای خود را جهت پشگیری از بروز حمله آسم شروع کنند تا میزان بستری این افراد در بیمارستان کاهش پیدا کند. بیماران مبتلا به ویرس کرونا، آنفولانزا و سرماخوردگی دچار علایم تنفسی از جمله سرفه، تب و ابریزش بینی می شوند و از روی علائم نمیتوان بین کرونا و سایر ویروس ها افتراق قایل شد .

درحال حاضر با توجه به شیوع ویروس کرونا در جامعه که از جمله ویروس های درگیر کننده راه های هوایی و ریه می باشد، افراد مبتلا به آسم باید بیش از سایر افراد نکات بهداشتی را رعایت کنند زیرا همانطور که اشاره شد عفونت های ویروسی از جمله کرونا می تواند با درگیرکردن راه های هوایی بعلت کوتاه کردن نفس ها احتمال بروز حمله آسم را بالا ببرد. هرچه درگیری و شدت بیماری زمینه ای تنفسی بیشتر باشد این افراد برای تنگی نفس و التهاب راه هوایی مستعدتر هستند .

چرا افراد مبتلا به اسم یا COPD بیشتر مستعد ابتلا به عفونت های ویروسی از جمله کرونا هستند ؟

در افراد با بیماری زمینه ای تنفسی از جمله آسم و COPD، در ریه ها سد سلولی و اتصال سلول های اپیتلیال که باعث محافظت از ریه ها می شود آسیب می بیند و راه را برای ورود و حمله ویروس ها و بیماری ها باز میکند و فرد را مستعد عفونت ها می کند . هم چنین در افراد با بیماری ریوی مزمن مثل اسم که با کرونا ویروس درگیر می شوند احتمال بروز سایر عفونت های ویروسی و باکتریال نیز بیشتر می شود که همین مساله احتمال بروز عوارض و مرگ و میر را بیشتر می کند.

این افراد باید اسپری های خود را به موقع مصرف کنند و نحوه تنظیم مصرف اسپری و داروهای خود را طبق بروز علایم تنفسی ( که action plan نامیده می شود ) از پزشک خود دریافت کنند و انرا به درستی اجرا کنند. این امر به کاهش خطر حمله اسم در انها کمک می کند . هنوز اطلاعات محققان دررابطه با نحوه انتقال و درمان ویروس کرونا محدود است و باتوجه به نکات اشاره شده در بالا افراد مبتلا به آسم باید بیش از سایرین نکات بهداشتی را جهت جلوگیری از ابتلا به بیماری رعایت کنند و در صورت بروز هرگونه علایم تنفسی از جمله تب و تنگی نفس به مراکز درمانی مراجعه کنند .

بهترین برنامه برای کنترل اسم در زمان شیوع کرونا ویروس

1. استفاده روزانه از اسپری کنترل کننده (که معمولا رنگ نارنجی یا قهوه ای دارد) طبق نحوه ی تجویز شده. این کار ریسک بروز حمله آسم را که بوسیله هر عفونت تنفسی شامل کرونا ویروس تحریک می شود از بین می برد

2. اسپری ابی خود را هرروز همراه خود داشته باشید و در صورت بروز علایم تحریک اسم استفاده کنید.

3. اکشن پلن آسم ( برنامه کنترل اسم ) را دانلود کرده و استفاده کنید تا به شما در شناخت و کنترل علایم اسم کمک کند.

4. اگر علایم سرماخوردگی شدید ، انفولانزا یا هر عفونت تنفسی از جمله کرونا پیدا کردید مصرف داروها و اسپری هارا شروع کنید

5. اگر علایم شما بدتر شد دوره های مصرف اسپری را کوتاه تر کنید و درصورت بدتر شدن یا بروز حمله اسم علاوه بر حفظ آرامش با اورژانس تماس حاصل فرمایید.

شما میتواننید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص ریه ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید