تراتواسپرمی یا علت کم بودن اسپرم طبیعی در مردان

3
5,610
کم بودن اسپرم طبیعی

امروزه ناباروری تنها به یک مشکل در زنان مربوط نمی شود. باید بدانیم که در برخی موارد خاص، مشکلات بارداری از طرف مردان ناشی می شود. ناباروری مردان به مشکلات آنها در کیفیت اسپرم، تعداد اسپرم یا تحرک اسپرم اشاره دارد.

تراتواسپرمی همانند سایر مشکلات اسپرمی در مردان یکی از دلایل شناخته شده مشکلات باروری در مردان است. تراتواسپرمیا باعث افزایش درصد اسپرم با شکل غیرطبیعی در منی می شود. به طور معمول، برای تشکیل لقاح، بایستی حداقل 4٪ اسپرم طبیعی در مایع منی وجود داشته باشد. اما علت کم بودن اسپرم طبیعی در مردان چیست؟ آیا تراتواسپرمیا قابل درمان است؟ برای دریافت پاسخ این پرسش ها همراه ما باشید.

تراتواسپرمی چیست؟

این شرایط که با عنوان تراتوزواسپرمیا نیز اطلاق می شود به مورفولوژی غیرطبیعی اسپرم یا شکل آن اشاره دارد. بنابراین علت کم بودن اسپرم طبیعی در مردان ناشی از نقص در سر، بخش میانی و یا دم اسپرم است. در نتیجه این حالت به نوبه خود می تواند بر احتمال لقاح تخمک ها تأثیر بگذارد. یک اسپرم با شکل طبیعی بایستی دارای موارد زیر باشد:
• سر بیضی شکل
• یک کلاهک مشخص که سر اسپرم را پوشانده
• عدم وجود قطره مایع در بخش سر اسپرم
• گردن و بخش میانی با یک دم منظم

نطفه هایی با شکل غیر عادی ممکن است دارای یک سر گرد، یا دو دم یا دو سر باشند. مورفولوژی اسپرم را می توان با انجام آزمایش اسپرموگرام مورد تجزیه و تحلیل بیشتر قرار داد.

علت کم بودن اسپرم طبیعی در مردان

علت تراتواسپرمی به وضوح مشخص نشده و تعیین علت دقیق آن دشوار است. با این حال گفته می شود استرس فیزیولوژیکی قادر است بر مورفولوژی اسپرم ها تأثیر بگذارد. عوامل زیر به عنوان شایعترین علت کم بودن اسپرم طبیعی در مردان شناخته شده اند:
• مشکلات ژنتیکی
• بیماری ها و عفونت های مزمن
• سیگار کشیدن
• الکل
• رژیم غذایی نامتعادل
• چاقی
• استفاده از مواد مخدر
• دیابت
ضربه به بیضه

برخی مطالعات همچنین مورفولوژی غیرطبیعی اسپرم را با افزایش سن مرتبط می دانند. بدین معنی که با افزایش سن، توانایی بدن در تولید اسپرم با کیفیت کاهش می یابد. از طرفی تراتوسپرمیا می تواند نشان دهنده نقص بلوغ اسپرم در بیضه ها نیز باشد.

احتمال بارداری با کم بودن اسپرم طبیعی

حاملگی طبیعی با مرد مبتلا به تراتواسپرمی زمانی می تواند صورت گیرد که دیگر فاکتورهای مربوط به اسپرم یعنی تعداد و تحرک اسپرم طبیعی باشد. در صورتی که زن و شوهر نتوانند به طور طبیعی باردار شوند، مردان می توانند برای بهبود کیفیت اسپرم و تقویت شانس باروری حتی با وجود کم بودن اسپرم طبیعی ، چندین نکته سلامتی را مد نظر داشته باشند.

بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که در صورت تشخیص تراتواسپرمی با منشا مشکلات ژنتیکی، احتمال یافتن گزینه های درمانی مناسب به نظر کار دشواری خواهد بود.

درمان مورفولوژی غیرطبیعی اسپرم

بایستی بدانید که اشکال غیر طبیعی اسپرم ناشی از مشکلات ژنتیکی غالبا به درمان های معمول پاسخ نمی دهند.

اما در مورد سایر علل تراتواسپرمیا، مهمترین و بارزترین درمان کم بودن اسپرم طبیعی در مردان ، اتخاذ یک سبک زندگی سالم است. مردان باید تلاش کنند کشیدن سیگار و مصرف نوشیدنی های الکلی را کنار بگذارند. چرا که این عادت ها می توانند تأثیر قابل توجهی بر کیفیت اسپرم ها داشته باشند.

انتخاب یک رژیم غذایی متعادل. یکی دیگر از عناصر اصلی انتخاب رژیم غذایی مناسب است. مصرف مقدار زیادی میوه و سبزیجات و عمدتا مواد غذایی غنی از آنتی اکسیدان و اسیدهای آمینه ضروری از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

انتخاب ماهی نسبت به انواع دیگر گوشت. از آنجا که ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است می تواند برای تولید اسپرم های با کیفیت مطلوب باشد.

مصرف مکمل های حاوی ویتامین E. از آن جایی که این ویتامین می تواند به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل کند، مصرف آن به شدت برای مردان توصیه می شود.

مصرف ویتامین ث. ثابت شده که ویتامین C باعث افزایش تعداد اسپرم، تحرک و مورفولوژی آن می شود.

درمان باروری تراتوسپرمیا

اگر تراتواسپرمی از نوع خفیف بوده و تعداد و تحرک اسپرم طبیعی باشند، ممکن است روش لقاح داخل رحمی (IUI) به عنوان یک روش درمان باروری در نظر گرفته شود. IUI روشی است که طی آن سلولهای اسپرم با کیفیت خوب مستقیماً وارد تخمک می شوند و پزشک از لقاح آنها اطمینان حاصل می کند. IUI زمانی به عنوان یک گزینه بارداری انتخاب می شود که شریک زن سالم و عاری از هرگونه مشکلات باروری باشد. در واقع این گزینه باروری تنها در صورت وجود مشکل کم بودن اسپرم طبیعی در مرد انجام می گیرد.

در صورتی که تراتواسپرمی متوسط تا شدید، یا ترکیبی از مشکلات مختلف اسپرم باشد، IVF بهترین گزینه درمانی خواهد بود. فرآیند لقاح آزمایشگاهی (IVF) شامل تحریک تخمدان ها برای تولید همزمان چندین تخمک، برداشت تخمک از تخمدان، لقاح تخمک در آزمایشگاه و در نهایت قرار دادن جنین در رحم است.

منبع

چنانچه درباره مسائل مرتبط با کم بودن اسپرم طبیعی در مردان نیازمند مشورت با یک متخصص اورولوژی هستید، می توانید از طریق سامانه آنلاین طبینجا اقدام نمایید.

Rate this post

3 دیدگاه‌ها

  1. آیا از روی ظاهر منی مرد میتوان تشخیص داد که اسپرم داره یا نه چون زیاد غلیظ و چسبناک نیست

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید