آیا کم شدن حرکت جنین در بارداری نشانه خطرناکی است؟

0
1,750
کم شدن حرکت جنین

هر زمان که احساس کردید حرکات جنین شما مثل همیشه نبوده یا به طور منظم حرکت نمی کند، به ویژه زمانی که به اندازه کافی به زمان زایمان شما نزدیک شده، بهتر است با پزشک خود در این باره صحبت نمایید. اگر چه با احتمال زیادی ممکن است برای جنین شما مشکلی رخ نداده باشد، با این وجود مهم است که هر گونه تغییر حرکت جنین در بارداری را با پزشک یا ماما در میان بگذارید.

در برخی موارد، کاهش حرکت جنین در بارداری ممکن است یک علامت هشداردهنده اولیه از وضعیتی باشد که می‌تواند منجر به مرده‌زایی شود، بنابراین کاملاً بهتر است که در این مورد جنبه احتیاطی را رعایت کنید.
اگر مطمئن هستید که کم تحرکی جنین شما بیش از حد معمول شده است، مثلاً اگر با زیر نظر گرفتن تعداد ضربه ها به این نتیجه رسیده اید، باید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید و این موضوع را با پزشک یا ماما در میان بگذارید.

میزان طبیعی حرکات جنینی

اغلب زنان باردار گزارش داده اند که ابتدا بین هفته‌های 18 تا 20 بارداری، حرکات جنینی را احساس می‌کنند و معمولاً حرکات در زنان چندقلو زا در مقایسه با زنان با بارداری اول، زودتر انجام می‌شود. حرکات جنین به عنوان هر لگد، بال زدن، چرخیدن یا غلطیدن مجزا تعریف شده است و اولین درک از حرکت به طور سنتی تکان خوردن نامیده می شود. این حرکات جنین باید پس از درک اولیه از فعالیت احساس شوند و در حالی که نوع و ماهیت حرکات ممکن است تغییر کند، هیچ مدرکی مبنی بر کاهش حرکات با پیشرفت بارداری وجود ندارد.

حرکات جنین برای زنان آرامش بخش است و برعکس، کاهش حرکات جنین معمولاً یک عامل نگران کننده به حساب می آید. زنانی که دچار مرده زایی شده اند، قبل از تشخیص، کاهش حرکات جنینی را توصیف کرده اند.

فعالیت جنین نشان دهنده یکپارچگی سالم سیستم عصبی مرکزی و اسکلتی عضلانی جنین است. یک جنین سالم و نرمال دوره‌هایی از فعالیت و خواب را نشان می‌دهد، در حالی که حرکت جنین معمولاً در مرحله خواب وجود ندارد. به ندرت پیش می آید که مرحله خواب در یک جنین سالم از 90 دقیقه بیشتر شود.

نظارت بر تعداد ضربه های جنین

اگر به تازگی متوجه کاهش حرکات جنین در بارداری خود شده اید و یا از این بابت اطلاع کافی ندارید، سعی کنید ضربات جنینی خود را در زمانی که جنین تان معمولاً فعال است در مدت بیش از دو ساعت بشمارید. اگر جنین معمولاً بعد از خوردن غذا شروع به لگد زدن می کنند، مثلاً بعد از صرف یک میان وعده و سپس دراز کشیدن چند ساعته، تعداد دفعاتی که احساس می کنید لگد می زنند را بشمارید.

روش های مختلفی برای شمارش حرکات جنین پیشنهاد شده است، از جمله درک حداقل 10 حرکت در طول 12 ساعت فعالیت طبیعی مادر و درک حداقل 10 حرکت در طول دو ساعت زمانی که مادر در حال استراحت و تمرکز بر شمارش است. البته بهترین تعریف برای حرکات طبیعی جنین، کمتر از 10 حرکت در عرض دو ساعت زمانی که جنین فعال است.

علت کم شدن حرکت جنین قبل از هفته 28

حرکات جنینی قبل از هفته 28 تغییر پذیر است و نمی توان الگوی خاصی را به آن نسبت داد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر کمتر از پنج ضربه در یک ساعت یا 10 ضربه در 2 ساعت احساس کردید، با پزشک خود تماس بگیرید. به پزشک خود توضیح دهید که میزان طبیعی حرکت جنین خود را احساس نکرده اید، بنابراین شمارش ضربات پا را انجام دادید. اگر پزشک یا ماما قبلاً به شما دستور داده که حرکت جنین خود را با شمارش لگدها زیر نظر بگیرید، توضیح دهید که کودک شما امروز کمتر از حد معمول لگد زده است.

حرکت جنین ممکن است زمانی که هنوز در سه ماهه دوم بارداری هستید نامنظم باشد و احتمالاً هیچ مشکلی وجود ندارد. اما اگر در این باره نگران هستید، با پزشک یا مامای خود تماس بگیرید.

در واقع، هر زمان که در مورد طبیعی بودن یا نبودن موردی در دوران بارداری خود شک داشتید، با متخصص زنان و زایمانی که بر بارداری شما نظارت دارد، تماس بگیرید و به او اجازه دهید در این مورد تصمیم بگیرد. همیشه بهتر است در مورد یک نوزاد کاملاً سالم بسیار محتاط باشید تا اینکه در صورت نیاز واقعی به آن نظارت اضافی انجام ندهید.

تشخیص کم شدن حرکت جنین در بارداری

اگر پزشک یا مامای شما بر اساس مشاهدات شما احساس کند که دلیل بالقوه ای برای نگرانی وجود دارد، احتمالاً از شما می خواهند که برای نظارت دقیق تر به صورت مرتب مراجعه کنید.

متداول‌ترین آزمایشی که با کاهش حرکت جنین انجام می‌شود، تست غیر تهاجمی NST است که اطلاعات دقیق‌تری در مورد الگوی ضربان قلب جنین شما ارائه می‌ کند. پزشک یا ماما از این اطلاعات برای کمک به تشخیص اینکه آیا مشکلی در این مورد وجود دارد یا خیر، استفاده خواهد کرد.

نوار قلب جنین برای سلامت جنین

تست NST که با عنوان علمی کاردیوتوکوگرافی یا نوار قب جنین شناخته می شود، می تواند نتایج قابل اطمینانی را ارائه کند. پزشک شما ممکن است آزمایش‌های بیشتری را انجام نداده و این احتمال وجود دارد که شما را به خانه بفرستد تا شمارش ضربات را انجام دهید و به شما بگوید اگر کم شدن حرکت جنین بیشتر شد، با او تماس بگیرید.

اگر تست نوار قلب جنین دلایل نگران کننده ای را نشان دهند، پزشک شما احتمالاً فوراً آزمایش های بیشتری مانند سونوگرافی انجام می دهد تا مشخص کند چه کاری باید انجام شود. ممکن است برای زیر نظر گرفتن و یا درمان در بیمارستان بستری شوید.

همچنین بایستی به این نکته توجه داشته باشید که نباید تنها به نتایج مانیتور قلب جنین و خوب بودن تمامی شرایط اعتماد کنید. داپلرهای جنینی و سایر مانیتورهای قلب تنها می توانند به شما بگویند که قلب جنین شما در حال تپیدن است. برای مثال، آنها نمی توانند به شما بگویند که آیا جفت مشکلی دارد یا اینکه آیا جنین شما دارای ناراحتی های فیزیولوژیکی دیگری است یا خیر.

منبع

پیشنهاد مطالعه: رانندگی در دوران بارداری

چنان چه درباره حرکات جنین خود نگران هستید، می توانید هم اکنون با متخصصین زنان و زایمان طبینجا در این باره بصورت آنلاین مشورت نمایید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید