گرده گلها چگونه بر آسم تأثیر دارد؟

0
1,543
630244.jpeg alt_text
630244.jpeg caption

گرده محرک شایع آسم است و از طریق آلرژی اثر خود را ایجاد می کند. گرده به این ترتیب به عنوان یک “آلرژن” شناخته می شود، که یک ماده اساساً بی ضرر است و باعث ایجاد یک واکنش غیر طبیعی (“آلرژیک”) در افراد مستعد می شود. در مورد آسم، ریه ها متاثر می شوند و علائم آسم معمولی خس خس، سرفه، تنگی نفس و مشکل در تنفس را به وجود می آورند.
حساسیت شما به گرده می تواند به معنای این باشد که شما همچنین می توانید علائم تب یونجه (رینیت آلرژیک فصلی) – اشک ریزش و خارش چشم، عطسه کردن، سرفه یا گرفتگی بینی  و خارش  گوش و دهان و گلو را تجربه کنید .

چه زمانی گرده مشکل ساز است؟

گرده بیشتر در بهار و اوایل تابستان تأثیر می گذارد. با این حال، در مناطق گرم، گرده های چمن زنی می تواند در تمام طول سال برای افراد مبتلا به آسم مشکل ایجاد کند. فصل گرده افشانی وقتی اتفاق می افتد که گیاهان و درختان دارای گل هستند. بعنوان مثال برخی گیاهان در اوایل بهار مقادیر زیادی گرده جمع خواهند کرد. به عنوان مثال ، گیاهان در طول بهار و تابستان ، چمن هایی مانند چاودار ریخته می شوند.

در حالی که دیگران می توانند برای اکثر سالها مشکل ایجاد کنند ، به عنوان مثال درخت بلوط (کاج بومی) و گیاه علفهای هرز. در ماه های گرم سال ، بیشتر پیش بینی های هواشناسی شامل شمارش گرده برای روز است که براساس میانگین تعداد دانه های گرده اندازه گیری شده در هر متر مکعب هوا است. تعداد دانه گرده ممکن است کم ، متوسط ، زیاد یا شدید توصیف شود.

افزایش غلظت آسم ناشی از هوا

حمله آسم  اصطلاحی است که برای توصیف افزایش تعداد مبتلایان به علائم آسم در طول زمان  استفاده می شود.
تصور می شود که حمله آسم  ناشی از مکانیسم های مختلفی است، از جمله:
افزایش غلظت آسم ناشی از هوا (از جمله گرده ها) در هنگام وزش شدید باد، تغییرات دما و رطوبت؛ و احتمالا باران و رطوبت زیاد در طول زمان طوفان، که ممکن است باعث شود تا دانه های گرده از هم جدا شوند و دانه های کوچک نشاسته ای را آزاد کنند که راحت تر از دانه های گرده بزرگتر و دست نخورده در ریه ها رها شوند.

قرار گرفتن در معرض همزمان آلرژن ها (مانند گرده ها) و آلودگی هوا (مانند اگزوز دیزل یا ازن) ممکن است خطر ابتلای افراد مبتلا به آسم و آلرژی را افزایش دهد. آلرژن گرده ممکن است با ذرات اگزوز حاصل از موتورهای دیزل تعامل داشته باشد تا ذراتی ایجاد شود که راحت تر در ریه ها تنفس می شوند.
بنابراین میزان زیاد گرده در هوا ( همانطور که در بهار و تابستان رخ می دهد) ، باران و میزان بالای دود اگزوز و آلودگی هوا می تواند به معنای یک روز پرخطر برای افرادی که آسم  دارند، باشد.

پیشنهاد مطالعه: تغذیه مناسب برای بیماران آسمی

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا به صورت آنلاین از متخصص ریه ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید