آرتریت روماتوئید چیست ؟

0
5,054
130429.jpeg alt_text
130429.jpeg caption

آرتریت روماتوئید شرایطی است که جز بیماری های مزمن روماتیسمی محسوب می گردد. این بیماری می تواند هر بخشی از بدن را درگیر سازد ولی بیشترین میزان درگیری آن مفصل های بدن است. این بیماری در زنان بیشتر از مردان بروز می یابد. نکته حائز اهمیت در مورد این بیماری آن است که می تواند در کودکان و جوانان هم اتفاق بیفتد که در این صورت با عنوان آرتریت روماتوئید جوانان شناخته می شود.

علائم آرتریت روماتوئید

علائم آرتریت روماتوئید بزرگسالان معمولا با نوع جوانان تفاوت هایی دارد ولی برخی از علائم معمول آن عبارتند از:

درد تمام بدن یا درد در مناطق مفصل های کوچک بدن مانند دست ها و پاها

• تورم و گرمی همراه با درد در محل مفاصل

• محدودیت های حرکتی که به علت دردهای مفصلی رخ می دهد

خشکی صبحگاهی مفاصل

• ساییدگی و تغییر شکل مفاصل به مرور زمان

• ضعف و خستگی زودرس

• در برخی افراد ایجاد ندول یا گره

قرمزی کف دست

برخی از افراد ممکن است دردهای مفصلی را به صورت دردهای متنوع در اندام های اسکلتی متفاوتی تجربه کنند مانند درد سمت راست قفسه سینه که افراد ممکن است آن را با درد قلبی به اشتباه بگیرند.

انواع آرتریت روماتوئید

علاوه بر آرتریت روماتوئید مفصلی که شیوع بیشتری دارد ممکن است انواع آرتریت روماتوئید یا روماتیسم های دیگر ایجاد شوند. روماتیسم ریوی که در آن لایه‌های جداری و نیز بافت ریه درگیر می‌شود. روماتیسم قلبی که به علت عفونت های باکتریایی در بافت قلبی رخ می دهند.

علل آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید

محققان بر این باورند که برخی عوامل ژنتیکی در سیستم ایمنی افراد باعث بروز التهابات و واکنش های ناخواسته به خود و سلولهای غشای مفصلی می شوند. بنابراین این التهابات می توانند سیر بیماری را برای فرد رقم زده و گاهی اوقات با شعله ور شدن علائم یا حملات روماتیسمی همراه گردند. به مرور زمان در محل مفاصل، غشای این لایه نازکتر شده و همراه با درد، تورم و در برخی از موارد با قرمزی بروز می کند. البته برخی از عوامل محیطی می توانند عوامل ژنتیکی را تحت تاثیر قرار داده و زمان بروز این بیماری را سرعت دهند. از جمله این عوامل محیطی می توان به سیگار کشیدن و تغییرات هورمونی اشاره نمود. این بیماری در زنان به علت تغییرات هورمونی بیشتر دیده می شود. البته در دوران بارداری فروکش کرده ولی بعد از گذشت این دوران با عود بیماری همراه باشد.

تشخیص آرتریت روماتوئید

معمولا پزشک برای تشخیص این بیماری بعد از بررسی علائم اولیه آزمایش خون درخواست خواهد نمود. ممکن است برای تایید تشخیص، تصویر مفاصل مورد نیاز باشد. البته باید به این نکته توجه نمود تنها یک آزمایش برای تشخیص قطعی این بیماری وجود ندارد و پزشک باید هم زمان چندین فاکتور موجود در خون را مورد بررسی قرار دهد.

درمان آرتریت روماتوئید

اگر چه درمان قطعی برای بیماری آرتریت روماتوئید وجود ندارد ولی می توان با برخی از درمان های تسکینی تا حدودی از گسترش التهابات و یا میزان دردهای ناشی از آن کاست. داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی، داروهای استروئیدی (کورتون ها) و داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی جزو این دست از درمان ها محسوب می شوند. البته برخی از درمان های تکمیلی مانند مصرف مکمل های ویتامین D برای پیشگیری و یا به تعویق انداختن زمان پوکی استخوان باید مصرف گردد.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص روماتولوژیست ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید