حقایق هشدار دهنده درباره علت قرمز شدن کف دست

0
21,617
قرمز شدن دست

قرمز شدن کف دست شرایطی است که در برخی از افراد ممکن است رخ دهد. آشنایی با این فهرست به منزله ارائه توصیه پزشکی نیست و ممکن است به درستی بیانگر آنچه که در بدن شما رخ می دهد نباشد. در ادامه این پست از طبینجا شما را با برخی از این موارد بیشتر آشنا می کنیم. با ما همراه باشید.

مطالعه کنید: علت داغی کف دست

علت قرمز شدن ناگهانی پوست دست

روماتیسم مفصلی

آرتریت روماتوئید یک اختلال التهابی مزمن است که پوشش داخلی مفاصل را تحت تأثیر قرار داده و باعث ضخیم و دردناک شدن آنها می گردد. همچنین می تواند سایر قسمت های بدن مانند قلب، ریه ها، چشم ها و سیستم گردش خون را نیز درگیر نماید.
آرتریت روماتوئید یک بیماری خودایمنی است، به این معنی که سیستم ایمنی بدن به دلایل نامعلومی به خود حمله می کند. بیشتر زنان 30 تا 60 ساله در معرض خطر ابتلای به این وضعیت قرار دارند. سایر عوامل خطر برای آن شامل سابقه خانوادگی، سیگار کشیدن و چاقی است.

علائم اولیه شامل مفاصل گرم، متورم، سفت و دردناک، به ویژه در انگشتان دست و پا است. خستگی و تب معمولاً مفاصل یکسان در دو طرف بدن را تحت تأثیر قرار می دهند.
در صورت عدم درمان، آسیب و تغییر شکل غیرقابل برگشت مفصل همراه با سایر عوارض ممکن است رخ دهد. تشخیص زودهنگام می تواند باعث آغاز در اسرع وقت درمان پیشگیرانه شود. تشخیص علت قرمز شدن دست از طریق معاینه بالینی آزمایش خون و تصویر برداری اشعه ایکس، سی تی اسکن یا ام آر آی انجام می شود. هیچ درمان قطعی برای آرتریت روماتوئید وجود ندارد، اما می توان با مدیریت این بیماری برای بهبود کیفیت زندگی اقدام کرد. درمان های مدیریتی شامل داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، استروئیدها، داروهای ضد روماتیسمی، فیزیوتراپی و گاهی جراحی برای ترمیم مفاصل می گردد.

آرتریت پسوریاتیک

آرتریت پسوریاتیک یکی از عوارض پسوریازیس است که باعث ضخیم شدن، قرمزی کف دست و پوسته پوسته شدن پوست می گردد. این آرتریت ممکن است قبل یا بعد از ظاهر شدن پسوریازیس ظاهر شود. هر دو این شرایط از نوع بیماری های خود ایمنی هستند که در آن بدن به خود حمله کرده و تصور می شود که این وضعیت توسط عوامل ژنتیکی و محیطی ایجاد می گردد. افراد 30 تا 50 ساله با سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری و افرادی که قبلاً مبتلا به پسوریازیس بوده اند، بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری هستند.

علائم این وضعیت شامل درد، تورم، داغ شدن مفاصل یک یا هر دو طرف بدن، ورم و تغییر شکل انگشتان دست و پا، ناخن های حفره دار و پوسته پوسته شده، درد پا در پاشنه و کف پا و درد مفاصل در کمردرد.

بسیار مهم است که به دنبال درمان باشید، چرا که آرتریت پسوریاتیک قادر است به طور دائم به مفاصل، چشم ها و قلب آسیب برساند. تشخیص این وضعیت از طریق معاینه بالینی، تصویر برداری اشعه ایکس و ام آر آی انجام می شود. آزمایش خون و آزمایش مایع مفصلی قادر است آرتریت پسوریاتیک را تایید کند.

درمان شامل مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی بدون نسخه، داروهای ضد روماتیسمی، سرکوب کننده های ایمنی و تزریق استروئید برای مفاصل است. جراحی برای تعویض مفاصل آسیب دیده نیز ممکن است صورت گیرد.

تیروئید پرکار

هایپرتیروئید یا پرکاری تیروئید به این معنی است که غده تیروئید در گردن هورمون تیروکسین بیش از حد تولیدی کرده و باعث عدم تعادل متابولیک می شود. البته پرکاری تیروئید می تواند ناشی از اختلالات خود ایمنی مانند بیماری گریوز، رشد خوش خیم تیروئید یا التهاب این غده با نام تیروئیدیت باشد.

این وضعیت ممکن است در خانواده ها ایجاد شده و به نظر می رسد زنان بیشتر از مردان به آن مبتلا می شوند. پرکاری تیروئید باعث متابولیسم بسیار بالا همراه با کاهش وزن ناگهانی و بدون دلیل، ضربان قلب سریع و نامنظم، تعریق، عصبی شدن و اضطراب می شود. گواتر یا تورم غده تیروئید ممکن است در قاعده گردن ظاهر شده و کره چشم می تواند در وضعیتی به نام افتالموپاتی گریوز بیرون زده و تحریک شود.

در صورت عدم درمان، پرکاری تیروئید می تواند منجر به اختلالات جدی ریتم قلب و پوکی استخوان شود. متخصص غدد می تواند این بیماری را از طریق معاینه بالینی و آزمایش خون ساده تشخیص دهد.

درمان با داروهای ضد تیروئید و گاهی ید رادیواکتیو انجام شده و گاهی جراحی برای برداشتن بخشی از غده تیروئید ممکن است صورت گیرد. این وضعیت معمولاً به درمان و نظارت و بهبود رژیم غذایی، ورزش و کاهش استرس به خوبی پاسخ می دهد.

بثورات غیر اختصاصی دست

راش ناحیه ای از پوست تحریک شده یا متورم است. اغلب، بثورات غیرقابل شناسایی و برخی از تغییرات طبیعی هستند. به عنوان مثال، خاراندن بازو می تواند باعث قرمز شدن کف دست شود (که ناشی از انتشار مواد شیمیایی در ناحیه موضعی ماست سل ها است)، اما این کاملا طبیعی است.

در این زمان برای این بثورات نیازی به درمان ندارید. اگر بدتر شد، ممکن است نیاز به مشورت با پزشک داشته باشید.

درماتیت تماسی تحریک کننده

درماتیت تماسی تحریک کننده به معنای واکنش پوستی است که در اثر تماس مستقیم با یک ماده تحریک کننده ایجاد می شود و نه توسط یک عامل عفونی مانند باکتری یا ویروس.

علل شایع قرمز شدن کف دست ناشی از درماتیت تماسی می تواند استفاده از صابون، سفید کننده، مواد پاک کننده، مواد شیمیایی و حتی آب باشد. تقریباً هر ماده ای که به صورت طولانی مدت در معرض پوست دست قرار بگیرد، می تواند عامل ایجاد کننده ای برای آن باشد. درماتیت تماسی بیماری مسری نیست.

هر فردی که با یک ماده تحریک کننده در ارتباط باشد می تواند به این بیماری مبتلا شود. تعمیرکاران خودرو، آرایشگران، افراد خانه دار، کارگران رستوران ها و ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی همگی مستعد ابتلا به این وضعیت هستند.

علائم پوستی شامل احساس تورم، سفتی و خشکی است و در پوست زخم‌های باز، دردناک، ترک خورده و تاول خورده ای دارند. پزشک می تواند بهترین توصیه ها را در مورد چگونگی بهبود وضعیت پوستی و جلوگیری از تحریک بیشتر ارائه کند. اگر از کرم ها یا پمادهای نامناسب استفاده شود، خوددرمانی می تواند مشکل را بدتر نماید.

تشخیص از طریق شرح حال بیمار صورت می گیرد تا مشخص شود که بیمار با چه مواردی در تماس بوده و از طریق معاینه بالینی پوست آسیب دیده، بررسی می شود.
درمان قرمز شدن دست شامل اجتناب از قرار گیری در برابر ماده تحریک کننده در صورت امکان است. در غیر این صورت، فرد می تواند از وازلین و یا دستکش های پلاستیکی استفاده کند.

هموکروماتوز

هموکروماتوز وضعیتی است که در آن بدن آهن زیادی را که طریق غذا دریافت کرده، ذخیره می کند. این آهن در اندام هایی به ویژه قلب، کبد و لوزالمعده تجمع یافته و باعث آسیب و در نهایت نارسایی می شود. هموکروماتوز نوعی بیماری ارثی است و اغلب در مردان حدود 30 سال و در زنان پس از یائسگی یا هیسترکتومی ایجاد می شود.

علائم هموکروماتوز شامل خستگی مداوم، درد مفاصل، به خصوص در دو انگشت اول، درد شکم، بزرگ شدن قلب، کبد و طحال، سردرگمی ذهنی، رنگ پوست متمایل به قرمز یا خاکستری، قرمزی کف دست و ضربان قلب نامنظم است.

مهم است که هر نشانه ای از هموکروماتوز توسط یک پزشک مورد بررسی قرار بگیرد تا درمان های لازم قبل از شروع آسیب اندام آغاز شود. این وضعیت می تواند منجر به بسیاری از بیماری های دیگر از جمله دیابت، سیروز کبدی، آرتریت، برخی سرطان ها و برخی اختلالات عصبی شود.

تشخیص از طریق آزمایش خون و تایید آن از طریق آزمایش ژنتیک صورت می پذیرد.

درمان قرمز شدن کف دست ناشی از آن شامل اهدای منظم خون و دارو درمانی به منظور کمک به حذف آهن از خون و تغییر رژیم غذایی مانند پرهیز از مصرف غذاهای سرشار از آهن مانند گوشت قرمز و برخی ماهی ها است.

اگزما (درماتیت آتوپیک)

درماتیت آتوپیک که با عناوین مختلفی مانند اگزما، درماتیت، اگزمای آتوپیک یا AD نیز نامیده می شود، یک بیماری مزمن پوستی همراه با بثورات خارش دار است. اگزما مسری نیست. این بیماری ناشی از یک شرایط ژنتیکی است که بر توانایی پوست برای محافظت از خود در برابر باکتری ها و آلرژن ها تأثیر می گذارد.
اگزما اغلب در نوزادان و کودکان خردسال دیده شده و مستعدترین افراد دارای سابقه خانوادگی، آسم یا تب یونجه بوده اند.

نوزادان راش های خشک، پوسته پوسته و خارش دار روی پوست سر، پیشانی و گونه ها خواهند داشت. کودکان بزرگ‌تر دچار بثورات در چین‌های آرنج، زانو و باسن می‌شوند. بدون درمان رها شدن آن می تواند کودک را به دلیل خارش شدید دچار مشکلات خواب کند. خاراندن مداوم ممکن است باعث عفونت پوست شده و پوست را ضخیم و چرمی نماید.

تشخیص از طریق معاینه بالینی، شرح حال بیمار و تست های پوستی حساسیت زا انجام می گیرد. AD قابل درمان نیست، اما می توان آن را از طریق داروهای تجویز شده، مراقبت از پوست، مدیریت استرس و درمان آلرژی های غذایی کنترل کرد. افراد مبتلا به AD اغلب به شیر، آجیل و صدف‌ها حساسیت دارند. تمیز و مرطوب نگه داشتن پوست به جلوگیری از قرمز شدن کف دست کمک می کند.

سیروز

سیروز زخم کبد است. بافت اسکار به دلیل آسیب یا بیماری طولانی مدت تشکیل می شود. در آمریکا، اعتیاد به الکل و هپاتیت C شایع ترین علل آن هستند. بافت اسکار قادر به انجام فرآیندهای بافت سالم کبدی مانند پروتئین سازی، کمک به مبارزه با عفونت ها، تمیز کردن خون و کمک به هضم غذا و ذخیره انرژی نیست.
درمان سیروز معمولاً شامل رویکردهای تغذیه ای، دارو برای درمان علت زمینه‌ای، قطع مصرف الکل و پیوند کبد در موارد جدی خواهد بود.

سلولیت

سلولیت یک عفونت باکتریایی در لایه های عمیق پوست است. سلولیت می تواند در هر جایی از بدن ظاهر شود اما در پاها، ساق پا و صورت شایعتر است. اگر باکتری استافیلوکوک از طریق بریدگی، خراش یا عفونت پوستی موجود مانند زهر یا اگزما وارد پوست زخمی شود، این وضعیت می تواند ایجاد شود.

افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف، مانند تحت درمان با کورتیکواستروئیدها یا شیمی درمانی، یا با اختلال در گردش خون ناشی از دیابت یا هر بیماری عروقی، بیشتر مستعد ابتلا به آن هستند. علائم تا حدودی به تدریج ظاهر شده و شامل پوست قرمز کف دست و پا و احساس درد است. در صورت درمان نشدن، عفونت می تواند تشدید شده، چرک ایجاد کند و بافت اطراف آن را از بین ببرد. در موارد نادر، عفونت می تواند باعث مسمومیت خون یا مننژیت شود.

علائم درد شدید، تب، عرق سرد و ضربان قلب سریع بایستی بلافاصله توسط پزشک مورد معاینه قرار گیرد.
تشخیص از طریق معاینه بالینی انجام شده و درمان شامل مصرف آنتی بیوتیک، تمیز نگه داشتن زخم و گاهی جراحی برای برداشتن بافت مرده است. سلولیت اغلب عود می کند، بنابراین درمان هر گونه بیماری زمینه ای و بهبود سیستم ایمنی با استراحت و تغذیه خوب از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

منبع

چنانچه قرمز شدن ناگهانی کف دست برایتان نگران کننده شده می توانید در این باره با متخصصین داخلی طبینجا مشورت نمایید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید