جوش زیر پوستی صورت چرا ایجاد می شود؟

0
1,252
جوش زیر پوستی صورت

اگر در حال خواندن این متن هستید، پس به احتمال زیاد جزو آن دسته از افرادی هستید که در طول عمر خود یک بار جوش زیر پوستی در صورت را تجربه کرده اید. هیچ چیز آزاردهنده‌تر و خسته‌کننده‌تر از ظاهر شدن یک جوش در اتفاقی‌ترین لحظه زندگی نیست. اما اگر یک جوش ظاهر نشود و فقط در زیر پوست پنهان شود، چه؟

جوش زیر پوستی چیست؟

جوش زیر پوستی که به آن گاهی جوش های کور نیز اطلاق می شود، اگرچه چندان قابل توجه نیستند اما علاوه بر دردناک بودن، می توانند لکه هایی را بر روی پوست به جا بگذارند.

جوش های دردناکی که سطح آنها روی لایه بالایی پوست شما قرار نگرفته و پنهان یا نامرئی باشند، به نوعی جوش زیر پوستی نامیده می شود. این جوش ها سر واضحی ندارد اما به شدت متورم شده و باعث قرمزی و ملتهب شدن جوش می گردند. جوش زیرپوستی عمدتاً نوعی کومدون یا ندول بسته است. ندول ها جوش های جامد و با اشکال نامنظم هستند که از لایه های عمقی تر پوست خارج می شوند. این جوش ها منجر به التهاب شدید شده و با از بین بردن بافت ها، در نتیجه زخم ایجاد کنند. این ندول ها نیز بسیار دردناک هستند.

چرا جوش سفت زیر پوستی روی صورت ایجاد می شود؟

جوش سفت زیر پوستی زمانی رخ می دهد که منافذ جوش بسته بوده و جایی برای فشار دادن به سمت بالا برای تشکیل یک جوش طبیعی وجود نداشته باشد. زمانی که آلودگی، چربی بیش از اندازه، مواد زائد و کثیفی منافذ را مسدود می کند، منجر به ایجاد جوش زیر پوستی صورت می شود. اما گاهی به دلیل پاکسازی ضعیف، آلودگی داخل منافذ باقی مانده و باعث التهاب در عمق پوست می‌شود. این فرآیند منجر به ایجاد جوش عمقی می شود. جوش های عمقی اغلب توده های قرمز دردناکی بوده و زخم های دائمی را بر جای می گذارند. آنها می توانند در هر قسمت از صورت شما از جمله بینی، چانه، گونه ها و پیشانی ایجاد شوند.

دلایل ایجاد جوش های کور چیست؟

دلایل زیادی برای ایجاد جوش زیر پوستی وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از:

  1. مواد آرایشی: متأسفانه استفاده از لایه‌های ضخیم آرایشی باعث مسدود شدن منافذ شده و گردش هوای مناسب آن را از بین می‌برد. هنگامی که منافذ مسدود می شوند، سبوم یا چربی طبیعی پوست جایی برای حرکت نداشته و باعث انباشته شدن چربی و ایجاد التهابی به نام جوش عمقی زیر پوستی می گردد.
  2. محصولات مراقبت از پوست کمدون زا: استفاده از نرم کننده های غلیظ، کرم های صورت، کرم های ضد آفتاب و ژل روغنی می تواند منافذ پوست را مسدود کرده و در نتیجه جوش ایجاد کند.
  3. لمس: فشردن، کندن و خاراندن مداوم نه تنها باعث ایجاد جای زخم می شود، بلکه از بهبود مناسب و طبیعی جوش جلوگیری می کند. چنین اقداماتی منجر به جوش های کور می شود.
  4. جهش های هورمونی: زنان بایستی مراقب باشند که چرخه قاعدگی باعث تغییرات هورمونی شده و می تواند منجر به ایجاد جوش شود.

آیا جوش های عمقی دردناک هستند؟

یک جوش زیرپوستی می تواند دردناک تر از جوش های معمولی روی پوست احساس شود، علت بروز این حالت می تواند موارد زیر باشد:

  • یک جوش معمولی در بالای پوست دورتر از اعصاب شما قرار می گیرد. یک جوش عمقی نه تنها بسیار ملتهب است، بلکه به اعصاب شما نزدیک است و از آنجایی که در اعماق پوست شما قرار گرفته، می تواند بسیار دردناک باشد.
  • این جوش ها منفذی برای رها شدن چرک از سطح نداشته و در نتیجه با ایجاد فشار زیادی در داخل جوش، بسیار بیشتر احساس می گردد.
  • جوش های عمقی مانند ندول ها همچنین بزرگتر از هر نوع جوش دیگری هستند، از این رو درد بیشتری را با خود به همراه دارند.
  • هنگامی که یک جوش عمقی به پوست شما حمله می کند، می تواند منجر به علائم دیگری مانند سردرد و درد عضلانی شود.

درمان

برخی از راه‌های درمان موثر جوش عمقی زیر پوستی عبارتند از:

لایه برداری شیمیایی: برخی از لایه برداری های ملایم یا متوسط با استفاده از ترکیبات مبتنی بر عصاره گیاهی با قدرت های مختلف برای لایه برداری لایه های مرده و تغییر شکل یافته بالایی پوست و تخلیه ضایعات عمقی نیز استفاده می شود. این لایه برداری ها پس از برداشتن لایه بالایی به بیرون آوردن پوست تازه از داخل کمک می کنند.

تزریق داخل ضایعه: یک کورتیکواستروئید رقیق شده مستقیماً در محل جوش تزریق می شود، بدین ترتیب التهاب فروکش کرده و پوست را یکدست می کند.

تونینگ لیزری: تکنولوژی لیزر پیشرفته ترین درمان پوستی است و نتایج سریع، ایمن و موثری را به همراه دارد. پرتوهای نور در محل جوش عمقی روی پوست هدف قرار می‌گیرند و آسیب حرارتی کنترل‌شده‌ای را بر روی بافت‌ها ایجاد می‌کنند. این امر باعث می شود تا روند بهبودی طبیعی پوست برای پوشاندن جوش ها و ایجاد پوستی جوان شده ایجاد گردد.

پمادهای موضعی: محصولات پوستی متعددی که حاوی موادی مانند اسید سالیسیلیک، آلفا هیدروکسیل اسید، بنزوئیل پراکسید، رتینوئید باشند، برای رفع جوش صورت مفید هستند. آنها به بیرون کشیدن جوش از ریشه و درمان آن بدون افزایش علائم کمک می کنند.

درمان های خانگی جوش زیر پوستی

این جوش ها ممکن است به نظر به طور غیر طبیعی ظاهر شوند. با این وجود، راه هایی برای جلوگیری از ایجاد جوش عمقی وجود دارد.

جوش صورت را هرگز فشار ندهید. جای جوش عمقی مانند هر نوع جوش دیگری نیست. بنابراین تلاش برای تخلیه کردن آن هیچ فایده ای نداشته و در عوض منجر به عفونت و زخم می شود. همچنین، تخلیه کردن جوش نیز مفید نخواهد بود، چرا که می تواند جوش برجسته تری ایجاد کرده و دوباره منجر به زخم شود. در فرآیند فشار دادن یک جوش، آلودگی و چربی بیشتر به عمق پوست وارد شده که این باعث افزایش التهاب و درد جوش صورت می شود.

روبالشی‌ها را مرتب تمیز کنید. تعویض روبالشی از تجمع باکتری‌ها جلوگیری کرده و احتمال انتقال آن‌ها به پوست را در حین خوابیدن کاهش می‌دهند.

صورت خود را به طور کامل بشویید. اگرچه نباید در شستن صورت خود زیاده روی کنید، اما به یاد داشته باشید که هنگام شستن نیز باید صورت خود را به طور کامل بشویید. پوست خود را با یک شوینده مناسب تمیز کنید تا تمام مواد انباشته شده روی آن شسته شود.

صورت خود را بدون شستشو نگذارید. سعی نکنید با نکته قبلی مخالفت کنید، اما تمیز کردن شدید به جای تسکین مشکل، آن را تشدید می کند. شستشوی پوست با دانه ها و لایه بردارها باعث افزایش تولید چربی پوستی و ایجاد جوش های بیشتر می شود.

محصولات آرایشی و مراقبت از پوست. از محصولات مراقبتی پوست که دارای برچسب غیر کومدوژنیک، بدون چربی و ایجاد کننده آکنه، استفاده کنید. همیشه قبل استفاده از چنین محصولاتی با متخصص پوست خود مشورت کنید.

کمپرس گرم. بهترین راه برای باز کردن منافذ مسدود شده استفاده از کمپرس گرم به طور مستقیم روی پوست است. گرما باعث باز شدن منافذ شده و به نزدیک شدن جوش به سطح پوست کمک می کند. این شرایط به ایجاد یک سر جوش کمک کرده و انجام هر گونه درمان پزشکی روی آن را آسان تر می کند. استفاده از گرما همچنین مقداری درد را تسکین داده و التهاب و قرمزی را کاهش می دهد.

مکعب یخ. روش دیگر برای آرام کردن جوش کور، مالیدن یک تکه یخ روی آن است. سردی می تواند التهاب و قرمزی را کاهش داده، همچنین به کاهش درد کمک کند. قبل از مالیدن آن روی جوش عمقی، یک تکه یخ را در یک پارچه تمیز بپیچید. دقت داشته باشید که قرار دادن مستقیم قطعه یخ در معرض پوست باعث پارگی رگ‌های شما می‌شود.

در نهایت می توان گفت که ساده ترین راهکار در مقابله با این چنین جوش هایی، پیشگیری از ایجاد شدن آنها است.

پیشنهاد مطالعه: آکنه های ناشی از مصرف شکلات | علل جوش های ناحیه چانه

منبع

اگر بطور مداوم با چنین جوش هایی مواجه می شوید، می توانید با متخصصین پوست طبینجا در این باره بصورت آنلاین مشورت نمایید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید