علت سوزن سوزن شدن سینه در دوران شیردهی و قاعدگی

0
11,314
سوزن سوزن شدن سینه

سوزن سوزن شدن سینه یکی از تغییراتی است که بدن در طی دوران بارداری برای جا دادن جنین در درون خود متحمل می شود. حتی قبل از بچه دار شدن نیز بدن، پستان ها را برای فرآیند شیردهی آماده می کند. در طول 6 ماه اول زندگی نوزاد، شیر تنها منبع تغذیه ای او به حساب می آید. بنابراین تولید شیر سینه ها توسط مجرای شیری و هورمون های مغزی کنترل می شود. در نتیجه این شرایط می تواند باعث احساس سوزن سوزن شدن ظریف در پستان ها گردد.

پیشنهاد مطالعه: روش دوشیدن شیر مادر

علت سوزن سوزن شدن سینه ها در شیردهی

رفلاکس جاری شدن شیر به دنبال شیر خوردن نوزاد ایجاد می شود. این احساس ممکن است چیزی شبیه به درد و فرو کردن سوزن باشد و یکی از نشانه های جاری شدن شیر است. علاوه بر این احساس امکان تجربه سردی و گرمی در طول شیردهی یا حتی مشاهده لکه سفید روی نوک سینه وجود دارد.

اتفاق جاری شدن شیر زمانی رخ می دهد که دو هورمون پرولاکتین و اکسی توسین از غده هیپوفیز ترشح می شوند. پرولاکتین تولید شیر سینه ها را تحریک کرده، در حالی که اکسی توسین باعث انقباض مجرای شیری شده و شیر را آزاد می کند.

چندین تغییر فیزیولوژیک در بافت سینه در طول جاری شدن شیر می تواند منجر به احساس فرو کردن سوزن در سینه ها شود.

عوامل دیگری مانند ترک نوک سینه، عفونت ورم پستان یا برفک دهان نوزاد ممکن است باعث گزگز همراه با احساس سوزش و درد در سینه ها شوند. سوزن سوزن شدن اغلب نشانه مستقیم نوع نادری از سرطان سینه به نام بیماری پاژه پستان است. بیماری پاژه باعث علائم دیگری مانند قرمز شدن نوک پستان و خارش شدید آرئول می شود.

دلایل دیگر سوزن سوزن شدن معمولاً پایدار هستند در حالی که رفلکس جاری شدن شیر در چرخه هایی ثابت رخ می دهد. همچنین، سوزن سوزن شدن ناشی از تخلیه شیر در مقایسه با گزگز ناشی از یک مشکل سلامت زمینه ای، ممکن است با ناراحت کنندگی کمتری همراه باشد. اما ممکن است در برخی موارد مجبور به مراجعه به پزشک شوید.

چه زمانی باید به دکتر مراجعه کنیم؟

در صورتی که به دنبال سوزن سوزن شدن سینه، علائم دیگری مانند موارد زیر را تجربه می کنید، بهتر است یک قرار ویزیت با پزشک تنظیم نمایید:

  • احساس سوزش
  • تغییر در شکل نوک سینه
  • قرمزی نوک سینه، رشد راش های اگزما مانند بر روی یا اطراف آرئولا
  • توده یا برجستگی در سینه
  • ترشحات نوک سینه، خروج مایعات غیر شیری از نوک پستان
  • درد در سینه

درمان

چند درمان خانگی ساده می توانند به تسکین علائم ناشی از این حالت کمک کنند مانند:

استفاده از کمپرس گرم

یک حوله تمیز را در آب گرم خیس کرده و به مدت پنج دقیقه روی سینه آسیب دیده قرار دهید. کمپرس گرم اثر تسکین دهنده بر روی بافت سینه دارد. متخصصان پزشکی اغلب کمپرس گرم و دوش آب گرم را به عنوان وسیله ای برای کاهش گرفتگی سینه توصیه می کنند. بنابراین، یک کمپرس گرم می تواند به کاهش احساس سوزن سوزن شدن نیز کمک کند.

ماساژ دادن سینه ها

سینه ها را با حرکات صاف و ملایم از بالای سینه تا نوک سینه ماساژ دهید. همچنین می توانید ضربات آهسته و ملایم را روی خود سینه انجام دهید. ماساژ، جریان آزاد شیر از طریق مجاری افزایش می دهد و ممکن است به تسکین سوزن سوزن شدن کمک کند.

غذا دادن به کودک طبق برنامه

گاهی اوقات تنها کاری که باید انجام دهید این است که طبق برنامه به کودک خود غذا بدهید. نوزادان همیشه بر اساس تقاضا تغذیه می کنند، صرف نظر از اینکه چه زمانی از روز است. به طور متوسط، یک نوزاد تازه متولد شده حدود 8 تا 12 بار در 24 ساعت با فاصله متوسط سه ساعت بین دو غذا تغذیه می کند.

سعی کنید به تدریج یک روتین ایجاد کنید. هنگامی که یک برنامه ثابت داشته باشید، همه چیز راحت تر می شود. تولید و کاهش شیر مادر با الگوی تغذیه کودک مطابقت دارد و بنابراین هرگونه ناراحتی ناشی از آن را کاهش می دهد.

سوزن سوزن شدن سینه ها به ندرت منبع ناراحتی یا نشان دهنده مشکل است. با به دست آوردن تجربه بیشتر در مورد شیردهی، این شرایط دیگر مشکل ساز نخواهد شد.

منبع

اما اگر به طبیعی بودن یا نبودن این شرایط در خود مشکوک هستید و یا اگر این شرایط با شیردهی شما تداخل دارد، می توانید با متخصصین زنان و زایمان طبینجا در این باره مشورت نمایید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید