چگونه حالت تهوع در سفر را برطرف کنیم؟

0
6,043
276490.jpeg alt_text
276490.jpeg caption

خیلی از افراد ممکن است در طی سفر با ماشین، اتوبوس، هواپیما، کشتی یا قطار و … دچار حالت تهوع شوند که این حالت ناخوشایند، باعث تلخ شدن خاطرات سفرشان می شود. وقتی در سفر هستید و در جای خود نشسته  اید، تناقض بین پیام  های ارسالی از چشم  ها، ماهیچه  ها، مفاصل و گوش  های داخلی به مغز، باعث بروز حالت تهوع و سرگیجه می  شود.

پیام  های مخابره شده از چشم  ها و گوش داخلی به مغز، تعادل بدن را برقرار می کند، گیرنده  های حسی موجود در پاها هم به مغز اعلام می  کنند که کدام قسمت های بدن در تماس با زمین است. در طی سفر، مغز پیام  هایی دریافت می  کند که شما در حال حرکت هستید، در صورتی که شما در جای خود نشسته  اید، این مسئله باعث بروز بیماری حرکت می  شود؛ این بیماری باعث بهم خوردن معده شده، و با تهوع و عرق سرد آغاز می  شود.

بیماری حرکت می  تواند باعث بروز سرگیجه، تهوع، سردرد، رنگ پریدگی، استفراغ و کاهش تعادل شود. تقریباً همة افراد، به ویژه کودکان و زنان باردار، در سفر دچار بیماری حرکت یا تهوع می شوند. عواملی مانند عدم تهویه، استرس و ندیدن محیط اطراف، احتمال بروز بیماری حرکت و تهوع در سفر را بیشتر می  کند.  برای برطرف کردن این حالت و بهبود بیماری حرکت، می  توان راهکارهای زیر را به کار بست:

• استفاده از داروهای خواب آور

 مصرف داروهایی همچون هیوسین و دیمن هیدرینات در طی سفر، در صورتی که رانندگی نمی  کنید و کاری که نیاز به دقت دارد انجام نمی  دهید، می  تواند تهوع و سایر علائم بیماری حرکت را بهبود بخشد.

• استفاده از محصولات زنجبیلی

بر اساس تجربه، مصرف آدامس، کلوچه، بیسکویت، شربت و سایر مواد غذایی با طعم زنجبیل، به بهبود تهوع و سایر علائم بیماری حرکت کمک می  کند.

تهوع در سفر

• نفس عمیق بکشید

کشیدن نفس  های عمیق به بهبود علائم بیماری حرکت کمک می  کند.

• استفاده از هوای تازه

 باز کردن شیشه ماشین، پیاده شدن و تهویه هوای داخل وسیله نقلیه، باعث بهبود علائم بیماری حرکت می  شود.

• استراحت

 استراحت و خوابیدن قبل از سفر و در طی سفر، اهمیت زیادی دارد و احتمال بروز بیماری حرکت را کاهش می  دهد.

• مصرف آب و مایعات

 کم آبی بدن باعث بروز سردرد و استرس شده و احتمال ابتلا به بیماری حرکت را افزایش می دهد، بنابراین حتماً در طی سفر به اندازه کافی مایعات بنوشید.

• پر یا خالی بودن معده

 گرسنه بودن و خالی بودن معده در طی سفر، می  تواند باعث بروز سرگیجه و تهوع بیشتری شود، بنابراین هیچ گاه در طی سفر خود را گرسنه نگذارید، اما توجه داشته باشید که مصرف غذاهای چرب و اسیدی قبل از سفر، احتمال بروز بیماری حرکت را افزایش می  دهد. البته برخی افراد ممکن است به دلیل پر بودن معده در طی سفر دچار حالت تهوع شوند.

• استفاده از خوراکی  های خشک

 بر اساس تحقیقات، مصرف خوراکی  های خشک همچون بیسکویت یا چوب  شور در طی سفر، به دلیل جذب اسید اضافی معده، باعث کاهش علائم بیماری حرکت می  شود.

• نبستن چشم  ها

 بستن چشم  ها در طی سفر باعث تشدید حالت تهوع می  شود، بنابراین در طی سفر چشم  های خود را نبندید. بهتر است به جای نگاه کردن به سایر خودروها یا مناظری که به سرعت از مقابل چشمان شما رد می  شوند، به نقاط ثابت و بالاتر از افق نگاه کنید.

• نشستن در محل مناسب

 معمولاً افرادی که روی صندلی  های جلویی می  نشینند، کم  تر دچار بیماری حرکت می  شوند، بنابراین طی سفر به موقعیت صندلی خود توجه کنید و جایی بنشینید که کم  ترین حرکت را احساس می  کنید.

• فشار موضعی در نقاطی از بدن

 فشردن قسمت پایینی مچ دست به مدت 10 ثانیه، باعث بهبود علائم بیماری حرکت می شود.

• سیگار نکشید

 بر اساس تحقیقات، سیگار کشیدن می تواند باعث بروز حالت تهوع و بیماری حرکت در طی سفر شود.

در پایان لازم به ذکر است که حالت تهوع و بیماری حرکت، معمولاً خودبخود برطرف می  شود، اما اگر علائمی همچون سرگیجه، سردرد، درد قفسه سینه و مشکلات شنوایی ادامه پیدا کرد لازم است به پزشک مراجعه کنید و از درمان  های دارویی استفاده کنید.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از پزشک عمومی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید