کدام درد و سوزش شکم در بارداری نباید نادیده گرفته شوند

2
90,975
541244.jpeg alt_text
541244.jpeg caption

حتی اگر در مورد علائم بارداری مطالب زیادی خوانده باشید و با پزشک خود در ارتباط باشید باز هم موارد بسیاری اعم از درد های غیر منتظره و حتی سوزش شکم در بارداری می توانند برای شما نگران کننده باشند. برخی از علائم شایع بوده ولی برخی دیگر می توانند به عنوان زنگ هشدار برای شما باشند.

علت درد شکم در بارداری

درد معده یا درد شکم در اوایل بارداری شایع است، زمانی که تغییرات هورمونی می تواند تهوع و استفراغ بیماری صبحگاهی را ایجاد کند. در اواسط سه ماهه دوم، در حدود هفته 20 بارداری، درد معده معمولاً برطرف می شود. در سه ماهه سوم بارداری، با شروع جمع شدن اندام ها از طرف رحم، درد شکم می تواند دوباره ظاهر شود. برخی از زنان دچار سوزش شکم در بارداری یا احساس کشیدگی پوست معده و شکم می شوند.

حالت تهوع در بارداری

پیشنهاد مطالعه: علت شکم درد در نیمه شب

درد و سوزش داخل شکم در بارداری

درد شدید و تیر کشنده و یا سوزش بالای شکم در بارداری در صورتی که با حالت تهوع و استفراغ همراه باشد می تواند نشانه یکی از شرایط زیر باشد:

• سوء هاضمه شدید

• سوزش سردل

• یک مشکل در معده

• مسمومیت غذایی

سوزش شکم در اواخر بارداری، درد در وسط، معمولا در زیر دنده ها، می تواند نشان دهنده پره اکلامپسی شدید باشد. این حالت یک بیماری جدی است که به کمک فوری پزشکی نیاز دارد.

درد و سوزش زیر شکم در بارداری

سوزش و تیر کشیدن شکم در بارداری در صورتی که در سمت چپ یا راست شکم احساس شوند، برای اطمینان از عدم وجود مشکلات جدی تر نیاز به بررسی های بیشتری خواهند داشت. احتمال این که یکی از رباط های بدن دچار کشیدگی شده باشد یکی از مشکلات رایج در این دوران است. بسته به زمان سوزش زیر شکم در بارداری ، دلایل مختلفی برای احساس آنها وجود دارد. ترشح هورمون ریلکسین در سه ماهه دوم و سوم بارداری علت شل شدن رباط ها و جابجایی لگن است که می تواند به صورت سوزش زیر شکم در بارداری تجربه شود.

شرایطی که ممکن است باعث درد معده شده و نیاز به بررسی فوری داشته باشد، شامل موارد زیر است:

حاملگی خارج رحمی. علائم به طور معمول بین هفته چهارم بارداری تا هفته 12 بارداری ظاهر می شوند.

سقط جنین. درد ناشی از گرفتگی و خونریزی قبل از هفته 24 بارداری.

پره اکلامپسی. به طور معمول بعد از هفته 20 بارداری یا درست پس از تولد کودک شروع می شود.

زایمان زودرس. اگر کمتر از هفته 37 بارداری هستید و گرفتگی شکم یا انقباضات منظم دارید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

فیبروم. این موارد ممکن است در هر مرحله از بارداری باعث درد شکم شوند.

پارگی جفت. وقتی جفت از دیواره رحم جدا شود، این یک وضعیت جدی رخ خواهد داد. به احتمال زیاد این شرایط در اواخر بارداری اتفاق می افتد و به این معنی است که زایمان زودرس باید انجام شود.

اگر این سوزش شکم در بارداری مربوط به بعد از ادرار کردن باشد به احتمال زیاد عفونت مجاری ادراری مسبب آنست. این نوع از سوزش با گذشت زمان شدت می یابد. درد شدید لگن که دقیقا بالای استخوان شرمگاهی بوده و با گذشت زمان هم محدود به یک منطقه می شود، می تواند نشانه عارضه خطرناکی به نام حاملگی خارج رحمی باشد.

تب در بارداری

اگر دچار تب شده اید و دمای شما بالاتر از 37/5 درجه سانتی گراد است، اما بدون علائم سرماخوردگی هستید، همان روز با پزشک خود تماس بگیرید.

اگر دمای شما بیش از 39 درجه سانتی گراد است، بلافاصله به اورژانس مراجعه کنید. شما احتمالاً مبتلا به عفونت شده اید که ممکن است نیاز به درمان فوری آنتی بیوتیکی داشته باشد. اگر دمای شما برای مدت طولانی بیش از 39 درجه سانتیگراد است، این حالت می تواند برای جنین شما خطرناک باشد.

خونریزی واژینال

اگر چه به نظر بعید که سوزش شکم در بارداری همراه با خونریزی واژینال باشد ولی بهتر است به این موارد دقت کنید. لکه بینی یا خونریزی بسیار کم همراه با درد یا بدون آن در اوایل بارداری معمول است و جای نگران کننده ای نیست.

البته بهتر است هر نوع خونریزی با پزشک خود در جریان بگذارید.

نوبت گیری آنلاین از متخصصین زنان و زایمان سامانه طبینجا

1- خونریزی متفاوت از دوره طبیعی قاعدگی. بصورت جریان کم رنگ یا تیره تر از حد معمول، همراه با درد شدید، مداوم و سوزش شکم در بارداری بصورت یک طرفه در شکم، ممکن است نشانه بارداری خارج رحمی باشد.

2- خونریزی شدید همراه با کمردرد مداوم یا درد شکم ممکن است نشانه سقط جنین باشد.

3- خونریزی ناگهانی و بدون درد. ممکن است زمانی رخ دهد که جفت در پایین قرار گرفته باشد، که در اسکن 20 هفته ای مشاهده خواهد شد.

4- خونریزی ناگهانی تا شدید در حاملگی بعدی می تواند به معنی جدا شدن جفت باشد. این حالت زمانی رخ می دهد که جفت شروع به جدا شدن از دیواره رحم می کند. بسته به موقعیت و میزان جدایی، می تواند باعث ایجاد کمی خونریزی یا ورم و همچنین درد و حساسیت شود.

5- اگر کمتر از هفته 37 بارداری باشید، خونریزی شدید یا از بین رفتن پلاگ مخاطی (ترشحات موکوسی) ممکن است به این معنی باشد که شما دچار زایمان زودرس شده اید.

خونریزی در سه ماهه آخر ممکن است نگرانی کمتری داشته باشد، اگر فقط بعد از رابطه جنسی یا بعد از سپری کردن هفته 37 بارداری رخ دهد در این حالت بخشی از پلاگ مخاطی است. اگر خونریزی ناگهانی، قرمز روشن یا شدید باشد، باید فوراً با پزشک تماس بگیرید.

سوزش و خارش شکم در بارداری

اگر سوزش پوست شکم در بارداری همراه با خارش شدید شبانه خصوصا در کف دست ها و کف پاها باشد احتمال کلستاز بارداری وجود دارد. اگر خارش خفیفی دارید، سعی کنید زیاد نگران نباشید. برخی از خارش ها طبیعی بوده و توسط هورمون های بارداری ایجاد می شوند و یا احتمالا به دلیل کشش پوست برای بزرگتر کردن فضا برای رشد جنین رخ می دهند.

کلام آخر

بطور کلی سوزش شکم در بارداری به خصوص اگر در سمت راست و سمت چپ شکم به صورت دردهای تیز باشند ممکن است تنها به دلیل تغییرات هورمونی رحم و کشش بافتی باشند. این دردها قابلیت انتشار تا ران پاها و خود پا را دارند.

 

اگر شما هم تجربه چنین دردی داشته اید، می توانید دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

Rate this post

2 دیدگاه‌ها

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید