برای پیشگیری از عوارض هندوانه مصلح چه بخوریم؟

0
15,526
664028.jpeg alt_text
664028.jpeg caption

با ورود به آخرین شب های پاییز، بازار مصرف میوه های یلدایی به شدت داغ می شود. اما عوارض هندوانه چیست؟ برای پیشگیری از مضرات میوه هایی همچون هندوانه که آنچنان هم مناسب سرمای این فصل نیستند از چه مصلح هایی می توان استفاده کرد؟

عوارض هندوانه

در ابتدا باید گفت در کنار فواید هندوانه که سرشار از ویتامین های A، B، C است به خاطر مزاج هندوانه، عوارضی برای آن وجود دارند. معمولا مصرف هندوانه بعنوان تقویت کننده سیستم ایمنی، تولید انرژی و تقویت سلامت پوست و مو توصیه می شود. خواص و طبع هندوانه سرد و تر است بنابراین افراد سرد مزاج باید مراقب مصرف هندوانه باشند، بطوری که یا از خوردن آن صرف نظر کنند و یا حتما از مصلح هندوانه بعنوان گرمی جات استفاده کنند. مضرات هندوانه شامل:

 

عوارض هندوانه بر معده و گوارش

طبع سرد هندوانه در فصول گرم سال می تواند دمای بدن را کاهش دهد اما همین ماده در فصول سرد سال باعث بروز نفخ شکم، اسهال، استفراغ و تهوع می گردد. اگر قرار بر مصرف سردیجات دیگری مانند ترشیجات باشد، بهتر است برای پیشگیری از عوارض هندوانه از مصرف آن اجتناب شود.

 

عوارض هندوانه برای دیابت

فروکتوز و سوربیتول جزو موادی هستند که در آب هندوانه یافت می شود. افراد دیابتی به علت داشتن قند خون بالا بایستی از خوردن هندوانه خودداری کنند چرا که می تواند سطح قند خون آنها را دچار اختلال کند. یک علت اسهال بعد از خوردن هندوانه وجود ماده سوربیتول در آن است که در ملین ها نیز یافت می شود.

 

عوارض هندوانه بر قلب

هندوانه دارای مقادیر بالایی پتاسیم است که به عنوان یکی از مواد موثره بر روی ضربانات قلبی به حساب می آید. بنابراین بیماران مبتلا به اختلالات ریتم قلبی از جمله آریتمی قلبی بهتر است با صلاحدید پزشک خود این ماده را مصرف نمایند. علاوه بر این می تواند باعث کاهش فشار خون شود و در مبتلایان به افت فشار خون نیازمند ملاحظات بیشتری است. از آن جایی هندوانه رقیق کننده خون است می تواند باعث تولید بلغم و رطوبت در بدن شود.

 

عوارض هندوانه بر روی عضلات

زیاده روی در مصرف آن به ویژه در افراد سرد مزاج می تواند باعث درد مفاصل شود. کاهش تصفیه خون به دنبال عوارض مصرف هندوانه ، می تواند باعث ایجاد حالت خستگی گردد. ورم پا نیز یکی دیگر از عوارض شایعی است که ممکن است مشاهده شود.

 

عوارض هندوانه برای مردان

مشکلات جنسی و اختلال نعوظ یکی دیگر از عوارض مصرف هندوانه است که بهتر است در هنگام مصرف در نظر گرفته شود.

 

عوارض هندوانه در بارداری

با وجود قند هندوانه و مشکلات احتمالی دیابت بارداری بهتر است مادران باردار از مصرف بیش از اندازه این ماده اجتناب کنند.

 

هندوانه را چه زمانی بخوریم

برای این که حدالامکان از مضرات هندوانه به دور باشید بهتر است خوردن را ما بین دو وعده غذایی انجام دهید. زمانی که معده تا حدودی خالی از غذا باشد ولی نه به اندازه ناشتا بودن. یکی از عوارض خوردن هندوانه بعد از غذا اینست که احتمال فساد مواد غذایی را دوچندان می کند. دقت کنید از آنجایی که یکی از خواص هندوانه تامین آب بدن است ولی نباید در هنگام سرماخوردگی و تب مصرف شود. از جمله مصلح هندوانه می توان به عسل و گلنگبین اشاره کرد ولی بهتر است قبل از مصرف حتما ابتدا با مزاج خود آشنا شوید. همچنین برای کاهش مضرات هندوانه بهتر است از هندوانه شیرین و بدون ریشه استفاده کنید.

 

شما می توانید از طریق سامانه آنلاین طبینجا از متخصصین طب سنتی و تغذیه ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید