علت خارش پوست در صبح چیست؟

2
12,863
خارش پوست در صبح

گاهی اوقات خارش پوست بدن در اول صبح حس آزار دهنده ای را ایجاد می کند که تجربه این علائم در کنار هم می تواند مشخصه انواع مختلف بیماری ها و شرایط باشد. کهیر اغلب با آلرژی و خارش یا سوزش مرتبط است. از آنجایی که این علائم ممکن است با بسیاری از شرایط پزشکی متفاوت رخ دهد، بهتر است برای تعیین علت دقیق، این موارد با پزشک در میان گذاشته شود. در ادامه این پست از طبینجا شما را با برخی از دلایل آن بیشتر آشنا می کنیم. با ما همراه باشید.

علل خارش پوست صبحگاهی

در حالی که لیست زیر می تواند به عنوان راهنمایی برای آموزش شما در مورد این شرایط در نظر گرفته شود، اما با این وجود جایگزینی برای تشخیص توسط یک پزشک نیست. بسیاری از شرایط پزشکی دیگر نیز وجود دارند که می توانند با علائم و نشانه های شما مرتبط باشند عبارتند از:

نیش حشرات

اگر حشراتی مانند ساس یا پشه شما را در هنگام خواب نیش بزنند، ممکن است شب ها خود را بخارانید و با آثار برجای مانده بر روی بدن خود از خواب بیدار شوید. البته گاهی اوقات خارش پوستی صبحگاهی ممکن است در ادامه آن همچنان وجود داشته باشد.

درماتیت سبورئیک

درماتیت سبورئیک یک بیماری مزمن پوستی است. علائم و نشانه‌های این وضعیت عبارتند از بثورات پوستی قرمز و پوسته‌پوسته روی پوست سر، صورت، گوش‌ها و تنه. درمان اغلب شامل استفاده از شامپوی دارویی و استفاده از لوسیون استروئیدی موضعی می گردد.

آلرژی

اجتناب از قرار گیری در معرض محرک های آلرژی زا در خانه یکی از بهترین راه های جلوگیری از بروز علائم آلرژی است. کنترل دما، رطوبت و تهویه چند راه برای مبارزه با آلرژی های موجود در خانه هستند. تمیز کردن، جاروبرقی و استفاده از فیلترهای هوای نیز به کنترل آلرژی کمک می کند.

کهیر

کهیر نوع خاصی از بثورات پوستی است و زمانی ایجاد می شود که بافت های زیر سطح پوست با مایع پر شده و باعث ایجاد ضایعات برجسته مانند، قرمز رنگ و خارش دار می شود که به آنها جوش یا کهیر گفته می شود. آلرژی شایع ترین علت بروز آن است، اما کهیر می تواند به دلیل عفونت، بیماری خودایمنی یا تغییرات ناگهانی در محیط ایجاد شود. کهیر اغلب عصر یا صبح زود درست پس از بیدار شدن ظاهر می گردد. آنها معمولاً با تب، حالت تهوع، دردهای عضلانی، درد مفاصل یا سردرد همراه نیستند مگر اینکه با عفونت درگیر باشند.

درماتیت تماسی

درماتیت تماسی بثوراتی است که پس از قرار گرفتن در معرض یک ماده محرک ایجاد می شود. علائم درماتیت تماسی شامل بثورات قرمز و افزایش یافته در محل تماس با ماده تحریک کننده است. درمان درماتیت تماسی ممکن است شامل کرم، استفاده از کمپرس آب خنک و استفاده از استروئیدهای موضعی باشد.

افسردگی

افسردگی بیماری است که بدن، خلق و خو و افکار را درگیر می کند و بر نحوه غذا خوردن و خوابیدن، احساس فرد نسبت به خود و طرز فکر فرد در مورد مسائل تأثیر می گذارد. انواع اصلی افسردگی عبارتند از افسردگی اساسی، دیس تایمیا، و بیماری دوقطبی (که به آن بیماری شیدایی- افسردگی نیز گفته می شود).

الگوی خواب

مطالعات نشان می دهد زمانی که شب ها می خوابید، پوست شما از دست دادن آب بیشتری را تجربه می کند. در عین حال، بدن شما همچنین مقادیر کمتری کورتیزول را ترشح کرده، هورمونی که فرآیند متابولیک را در بدن تان تنظیم می کند. این عوامل با تمایل فردی به خاراندن بیشتر اول صبح در ارتباط هستند.

خراش حیوان خانگی

اگر دارای حیوان خانگی هستید و با خراش های مرموز از خواب بیدار می شوید، همیشه این خراش به خودی خود به بدن تان وارد نشده است. اگر با حیوان خانگی می‌خوابید، به احتمال زیاد هنگام خواب ناخواسته شما را خراشیده است. خراش این حیوانات خانگی می توانند به ایجاد سوزش و خارش پوست در صبح دامن بزنند.

درمان خارش پوست صبح

ما بر این باوریم که مهم است که از طریق اقداماتی مانند داشتن سبک زندگی سالم، انجام طب پیشگیرانه، پیروی از برنامه تغذیه و ورزش منظم، مسئولیت سلامتی خود را بر عهده بگیرید. درک علائم و نشانه های تان و آموزش خود در مورد شرایط سلامتی نیز بخشی از فرآیند زندگی شما سالم به حساب می آیند.

منبع

چنانچه خارش پوست اول صبح برای تان آزار دهنده شده یا درمان های خانگی پاسخگوی آن نیستند، می توانید در این باره با متخصصین داخلی طبینجا در این باره مشورت نمایید.

Rate this post

2 دیدگاه‌ها

  1. سلام من حدود ۵ ماه از خارش بدنم کم مونده روانی بشم زمان نداره صبح شب هروقت بدنم میخاره دکترای زیادی رفتم سیتریزین نئوتادین لوراتادین آسپرین آمپولای ایرانی خارجی هیچ فرقی نکردن رفتم کلینیک تشخیص طبی بعد آزمایشات گفتن آلرژی هست سه تا باید واکسن بزنی همسرم نزاشت گفت هرچی اومد سرما ازاین واکسنا بود الان من باید چه کارکنم

  2. با سلام مدتی هست اول صبح وقتی از خواب بیدا میشم بدنم شروع به خارش میکنه وکهیر میزنم ود صورتم لب بالا یا پایین سریع شروع به ورم کردن میکنه نمی دونم مال چی هست کلافه شدم دکتر میگه آلرژی هست احساس کردم شاید از گوجه باشه مدتی گوجه رو حذف کردم دو روز خوب بودم ولی دوباره شروع شده ومجبور کورتون بخورم تا کمی آروم بگیرم ولی التهاب لبم تا چندین ساعت میمونه وبعد خوب میشه خواهشا راهنمایی کنید خیلی عصبی شدم

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید