خلط سبز نشانه عفونت است؟

1
73,304
خلط سبز
معمولا سیستم ایمنی بدن انسان برای مبارزه و دفع عوامل باکتریایی از ترشحاتی مانند خلط برای بیرون راندن این عوامل از سیستم تنفسی استفاده می کند. اما گاهی اوقات خلط ها رنگ های مختلفی را به خود می گیرند که حاکی از وجود عوامل باکتریایی مشخص و همچنین نحوه عملکرد سیستم ایمنی بدن در مقابل آن ها می باشد. 

خلط سبز رنگ نشانه چیست؟ 

بسیاری از افراد فکر می‌کنند دفع خلط سبز یا زرد نشانه عفونت باکتریایی است و برای درمان حتما باید آنتی‌بیوتیک یا چرک خشک‌ کن مصرف کرد. در حالیکه بیشتر سرماخوردگی‌ها ویروسی هستند و برای درمان نیازی به آنتی‌بیوتیک نیست. رنگ زرد یا سبز خلط‌ها به دلیل یک نوع گلبول سفید به نام نوتروفیل است که سیستم ایمنی بدن در مواجهه با بیماری تولید می‌کند‌. وجود این گلبول باعث ایجاد رنگ سبز یا زرد تیره در خلط می‌شود. 

علت خلط سبز

عفونت های دستگاه تنفسی عامل اصلی ایجاد خلط سبز رنگ می باشد، مانند:

سینه پهلو یا ذات الریه

عفونت سینوسی

درمان های خانگی خلط 

اکثر افراد برای خلاص شدن از شر این خلط ها به سمت مصرف داروهای دکونژستان روی می آورند ولی بهتر است بدانید که این داروها می توانند در مقادیر بالای مصرف باعث خشک شدن آن ها شوند. خشک و سفت شدن خلط ها می توانند به عوارض جانبی دیگری مانند درد ناحیه سینوسی بینجامد. بهتر است از بخور گرم و مصرف مایعات گرم بدین منظور استفاده شود. 

شما می توانید از طریق سامانه نوبت دهی اینترنتی طبینجا، اقدام به دریافت اولین نوبت از برترین پزشکان نمایید.

5/5 - (14 امتیاز)

یک دیدگاه

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید