احساس بوی بد در بینی و دلایل آن

1
62,093
461246.jpeg alt_text
461246.jpeg caption

به سختی می توان روزی را پیدا کرد که یکی از بوهای نامطبوع وارد حفره بینی ما نشوند. از بوی مواد غذایی فاسد شده گرفته تا راه رفتن در کنار پسماند زباله ها همگی می توانند احساس ناخوشایندی را برای ما ایجاد کنند اما به صورت موقت! اما اگر عوامل خارجی در ایجاد این بوها در ذهن ما نقشی نداشته باشند چه عوامل داخلی در این بین دخیلند؟ بهتر است برای دریافتن علل زمینه ای این احساس بویایی بد ، ادامه این پست طبینجا را از دست ندهید.

علت احساس بوی بد بینی

اگر با مشاهده اطراف خود به این نتیجه رسیدید که هیچ مقصر بیرونی برای این حس آزار دهنده وجود ندارد، بهتر است نگاهی به درون خود بیندازید. برخی از دلایل بوی نامطبوع در بینی عبارتند از:

پولیپ بینی

پولیپ های بینی، سلول های غیر سرطانی نرم رشد یافته روی دیواره حفره بینی یا سینوس ها هستند. این ضایعه های کوچک و قطره ای شکل می توانند باعث بروز التهاب مزمن شوند. اگر فردی به آسم، آلرژی یا عفونت عود شونده سینوسی مبتلا باشد، خطر ابتلا به پولیپ بینی در آن افزایش می یابد. از علائم پولیپ بینی می توان به احساس بوی لجن در بینی یا کاهش حس بویایی بینی اشاره کرد. احساس بوی بد در بینی که همراه پولیپ بینی باشد ممکن است به دلیل تجمع مایعات در داخل پولیپ رخ دهد. این مایعات از لایه مرطوب غشای مخاطی ایجاد شده و به مرطوب سازی دستگاه تنفسی کمک می کنند. این مایعات مانع از ورود گرد و غبار و سایر مواد خارجی به ریه ها می شود.

عفونت سینوسی

عفونت های سینوسی انواع مختلفی دارند، البته هیچ یک از آنها خوشایند نبوده و همه آنها توانایی پر کردن بینی از بوی بد را دارا می باشند. سینوزیت، نام دیگر عفونت سینوسی است که به طور معمول توسط ویروس یا باکتری ایجاد می شود.

اگر چه قارچ ها نیز می توانند باعث عفونت های سینوسی شوند اما شدت عفونت قارچی می تواند از خفیف تا بسیار جدی باشد. در مقایسه با باکتری ها یا ویروس ها، مبارزه با قارچ ها برای بدن دشوارتر است. مبتلایان به سینوزیت مزمن مرتبط با باکتری یا ویروس ممکن است دچار سینوزیت قارچی شوند.

دانستن علت عفونت سینوسی برای انتخاب گزینه های درمانی بسیار مهم است. دقت داشته باشید که سینوزیت مزمن حداقل 12 هفته ادامه دارد اما عفونت های سینوسی کوتاه مدت که به سینوزیت حاد معروف هستند به طور معمول 7 تا 10 روز به طول می انجامند.

علائم عفونت سینوسی علاوه بر احساس بوی بد داخل بینی و کاهش حس بویایی و چشایی، می تواند شامل سردرد و فشار صورت باشد.

ترشحات پشت بینی

مخاط بدبو در بینی، به ویژه هنگامی که غلیظ شده و به نظر بی وقفه از پشت حلق ریزش دارد، بعنوان ترشحات پشت بینی شناخته می شود. به طور معمول، مخاط به سالم نگه داشتن غشای بینی، مبارزه با عفونت، مرطوب کردن هوای استنشاقی و عدم ورود ذرات خارجی به مجاری تنفسی کمک می کند. این مخاط بدون اینکه از آن آگاه باشید ممکن است با بزاق مخلوط شده و بلعیده شود. سرماخوردگی، آنفولانزا، آلرژی یا عفونت سینوسی می تواند باعث ضخیم شدن مخاط گردیده و تخلیه طبیعی آن را دشوارتر کند.

به این موضوع توجه داشته باشید که اگر بیش از 10 روز است که دچار ترشحات غلیظ شده پشت بینی شده اید یا علائم شما به خس خس سینه تشدید یافته، بهتر است سریعا به پزشک مراجعه کنید. اگر در مخاط شما خون وجود داشته باشد، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید. اگرچه این فقط ممکن است نشانه ای از عفونت در حال رشد یا خراش جزیی داخل بینی باشد، اما بهتر است برای اطمینان خاطر هم که شده، با یک پزشک مشورت نمایید.

علاوه بر احساس بوی بد در بینی ، برخی دیگر از علائم آن بلع مداوم مخاط، سرفه شبانگاهی و گلو درد هستند. در برخی موارد ممکن است تخلیه ضعیف مخاط در گوش میانی باعث انباشتگی آن شده و گوش درد و عفونت گوش را ایجاد نماید.

پوسیدگی دندان

زمانی که باکتری ها روی دندان تجمع یابند، می توانند سطح رویی دندان را از بین ببرند. این حالت همان پوسیدگی دندان است. تجمع باکتری ها می تواند باعث بوی بد دهان و بوی بد تنفس از بینی شود. مقاله سندرم بوی ماهی را مطالعه کنید.

سنگ لوزه

لوزه های شما شامل شکاف ها و چین خوردگی هایی است که می تواند مواردی مانند بزاق، مخاط، ذرات غذا و سلولهای مرده به دام اندازد. گاهی اوقات برخی اجسام باقیمانده ممکن است به اجسام کوچکی تبدیل شده و سنگ لوزه را ایجاد کنند. باکتری ها می توانند از سنگ های لوزه تغذیه کرده و احساس بوی بد در بینی و طعم بد دهان ایجاد کنند. بهداشت ضعیف دهان و لوزه های بزرگ و غیرمعمول خطر سنگ لوزه ها را افزایش می دهد.

فانتوسمیا

این بیماری یکی از شرایطی است که نمی توان دلیل آن را باکتری ها یا هر تولید کننده واقعی بوی بد بینی دانست. فانتوسمیا نوعی توهم سیستم بویایی است. افراد بوهایی را حس می کنند که در حقیقت وجود ندارد، اما تصور می کنند در بینی یا جایی در اطراف هستند. فانتوسمیا می تواند پس از عفونت تنفسی یا آسیب به سر ایجاد شود. شرایطی مانند بیماری پارکینسون، تومورهای مغزی یا سینوس های ملتهب نیز ممکن است باعث بوی فانتوم در بینی شود.

بیماری مزمن کلیوی

بیماری مزمن کلیه (CKD) کاهش تدریجی عملکرد کلیه است. کلیه ها عملکرد فیلتر کردن مواد زائد خون برای دفع ادرار از بدن را برعهده دارند. در صورت عملکرد نامناسب کلیه ها، مواد زائد ممکن است در بدن تجمع یافته و بویی شبیه به آمونیاک ایجاد کنند که ممکن است در پشت بینی احساس شود. همچنین ممکن است طعمی شبیه به آمونیاک یا فلزی در دهان و یا احساس بوی فلز در بینی خود داشته باشید. البته چنین مواردی با پیشرفت بیماری اتفاق خواهند افتاد. (1)

برخی غذاها، نوشیدنی و داروها

برخی از غذاها و نوشیدنی ها، و همچنین برخی از داروها، ممکن است در دهان بمانند یا بوی نامطبوع را در بینی ایجاد کنند، مانند سیر و پیاز، قهوه، غذاهای ادویه دار، نیترات و نیتریت، آمفتامین ها و فنوتیازین ها.

خشکی دهان

خشکی دهان زمانی اتفاق می افتد که جریان کافی بزاق در داخل دهان وجود نداشته باشد. بنابراین فرد ممکن است شرایطی مانند طعم بد در دهان، احساس بوی بد در ته گلو و پوسیدگی دندان را تجربه نماید.

بیماری های گوارشی

برخی از شرایط گوارشی مانند ریفلاکس اسید می تواند باعث بوی بد دهان و بوی بد تنفس از بینی شوند. در برخی از بیماری ها نیز ممکن است بوی غیر معمول در بینی حس شود مانند:

• دیابت، که ممکن است باعث بوی شیرین در بینی شود.

• بیماری کبدی، که ممکن است باعث بوی قوی کپک زدگی در بینی شود.

در نهایت برخی از تداخلات خارجی مانند عمل جراحی زیبایی بینی نیز ممکن است باعث احساس بوی بد در بینی بعد از عمل شوند. چنین مواردی معمولا به علت وجود لخته های خونی، نخ های بخیه و وجود تامپون در بینی ممکن است رخ دهند که چندان جای نگران کننده ای نخواهند بود.

پیشنهاد مطالعه : روش خانگی درمان گرفتگی بینی

  • چنانچه احساس بوی بد بینی باعث ناراحتی تان شده، می توانید از طریق سامانه آنلاین طبینجا از متخصصین گوش حلق و بینی ما نوبت گرفته یا با آنها مشورت نمایید.
Rate this post

یک دیدگاه

  1. سلام دکتر من یکسال پیش همه خانوادم برام مگفتن بینی ات بوی میده فاصله مگرفتند ولی حالا تنهام نمیدونم بینی بوی میده یانه خودم حس نمکنم کسی نگفته واینکه من وقتی مخام بینی ام را تمیز کنم مواد که باید خارج بیشه نمیشه یعنی من هچ وقت موادی نمبنم. متونید بگید دلیل اینا چیه مرسی

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید