داروی بدون نسخه برای درمان یبوست

0
5,958
207299.jpeg alt_text
207299.jpeg caption

داروهای زیادی برای درمان یبوست مزمن و یا یبوست در سفر وجود دارد برخی از آنها نیاز به نسخه ندارند و برخی دیگر فقط با تجویز پزشک به شما تحویل داده می شود افرادی که دچار یبوست هستند بهتر است با داروها و عوارض ناشی از آنها آشنا باشند البته تغییر شیوه زندگی مثل مصرف بیشتر فیبر در رژیم غذایی روزانه نوشیدن آب به میزان بیشتر و فعالیت بدنی اولین قدم برای درمان یبوست هستند پزشک همچنین ممکن است سابقه مصرف داروی شما را بررسی کند چون ممکن است برخی از آنها باعث یبوست شود.

به خاطر داشته باشید که مصرف بیش از اندازه داروهای مسهل اگر به صورت منظم و با میزان زیاد همراه باشد ممکن است منجر به عوارضی مثل تغییرات الکترولیت ها در بدن شود. الکترولیت ها شامل کلسیم کلر پتاسیم منیزیم و سدیم می‌شوند .بدن به میزان کافی و متعادل تمام این مواد برای فعالیت منظم نیاز دارد بنابراین اگر به صورت روتین از داروهای مثل استفاده می کنید حتما باید با پزشک خود مشورت کنید.

 داروی بدون نسخه برای درمان یبوست

گروه‌های مختلف داروی بدون نسخه برای درمان یبوست با وجود دارند از جمله:

مکمل های فیبر این گروه از داروها آب را جذب میکند تا حرکت مدفوع در روده ها راحت تر شود به همین علت اثرات مصرف این گروه دارویی باید مطمئن باشید که میزان کافی آب مصرف می کنید وگرنه به جای تاثیر درمانی یبوست بیشتر دچار یبوست می شوید برخی افراد با مصرف این گروه دارویی دچار نفخ و درد در شکم می شوند. گروه اسموتیک ها این گروه از داروها هم آب را وارد روده بزرگ می کنند و به همین علت مدفوع نرم میشود اما ممکن است باعث اسهال و تهوع شود اگر فردی دچار نارسایی قلب یا کلیه هست بهتر است این داروها را فقط با تجویز پزشک مصرف کنید.

محرک ها بهتر است در صورتی که دچار یبوست شدید هستید و سایر داروها تاثیر نکرده‌اند از این گروه مصرف کنید این رو باعث افزایش حرکت روده ها و در نتیجه دفع مدفوع میشود  داروی معروف این گروه بیزاکودیل است. برخی افراد از این گروه دارویی بیش از اندازه استفاده می کنند نرم کننده های مدفوع این گروه دارویی معمولاً در مواقعی که افزایش حرکت روده ها صلاح نیست مثلاً بعد از عمل جراحی استفاده می شود بهتر است فقط برای یک مدت کوتاه از این گروه استفاده شود.

شیاف این گروه دارویی به صورت مستقیم وارد مقعد می شوند و باعث میشود که روده ها یک حرکت سریع داشته باشند برخی از این شیاف ها مثل شیاف گلیسیرین و بیزاکودیل باعث نرم شدن مدفوع هم میشود. الما یا تنقیه در این روش آب با فشار وارد مقعد می شود گاهی اوقات از آب و گاهی اوقات از تغذیه با بیزاکودیل یا روغن استفاده میشود این مایع می تواند مدفوع را نرم کند و حرکت آن را راحت تر کند.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص گوارش ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید