درد سمت راست سر | علت سر درد یک طرفه سمت راست چیست؟

9
158,994
علت درد سمت راست سر

سردرد سمت راست می تواند هر نقطه ای از سر را مثل پوست سر، قاعده جمجمه و گردن، دندان ها و چشم ها را درگیر کند و باعث ایجاد ضربان خفیف تا درد شدید شود. طیف وسیعی از علائم از کمبود خواب گرفته تا مصرف کافئین، خوردن آب کم و یا حتی بیماری‌های جدی میتوانند بر بروز سردرد تاثیر گذارند. عواملی که در این مقاله از سایت نوبت دهی پزشکی طبینجا مورد بررسی قرار می‌گیرند. با فهمیدن علت بروز درد در سمت راست سر، تا حدودی می‌توانند متوجه شوید برای بهبود آن چه اقدامی باید انجام دهید.

سردرد سمت راست

علت درد سمت راست سر را می‌توان به دو بخش فاکتورهای محیطی و بیماری‌های زمینه‌ای طبقه بندی نمود. برخی از دلایل مربوط به سبک زندگی عبارتند از:

  • استرس
  • خستگی
  • صرف غذا
  • مشکلات عضلانی در گردن
  • عوارض جانبی مصرف دارو مانند استفاده طولانی مدت از داروهای بدون نسخه

سر درد در سمت راست

عفونت و آلرژی ها

عفونت‌ها و آلرژی‌های سینوسی نیز یکی از عوامل ایجاد کننده درد بالای چشم راست محسوب می‌شوند. سردردهای ناشی از عفونت‌های سینوسی نتیجه التهابی است که منجر به فشار و درد در پشت استخوان گونه و پیشانی می‌شود.

مصرف بیش از حد از دارو

استفاده بیش از حد از دارو برای درمان سردرد در واقع خود دلیلی برای ایجاد درد سمت راست سر است. این حالت شایعترین اختلال ثانویه سردرد است و حدود 5 درصد از هر جمعیت را تحت تأثیر قرار می‌دهد. سردردهای با مصرف بیش از حد دارو معمولا بعد بیدار شدن از خواب تشدید می‌شوند.

سر درد در سمت راست

پیشنهاد مطالعه: سردرد پیشانی | سردرد پشت سر

دلایل عصبی

1) نورآلژی پس سری:

دو عصب پس سری در بالای ستون فقرات گردن وجود دارد که از طریق عضلات به سمت پوست سر هدایت می شوند. تحریک یکی از این اعصاب می تواند باعث تیر کشیدن پشت سر سمت راست یا سوزن سوزن شدن گردد. غالباً درد فقط در یک طرف سر رخ خواهد می‌دهد. از طرفی معمولا سردردهایی که به این علت ایجاد می‌شوند ممکن است علائم دیگری مانند احساس سوراخ شدن شدید، درد ضربان دار یا بصورت شوک مانند در بالای گردن، پشت سر یا درد سمت راست سر و پشت گوش از خود نشان دهند.

2) آرتریت گیجگاهی:

در این وضعیت عروق ملتهب یا آسیب دیده، خون رسانی به سر و مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهند. این فشار می‌تواند علائم دیگری مانند اختلال بینایی، درد شانه یا مفصل ران، درد فک و کاهش وزن را ایجاد کند.

3) نورالژی عصب سه قلو:

این حالت یک بیماری مزمن است که بر اعصاب منتقل کننده احساس از صورت به مغز تأثیر می‌گذارد. کوچکترین تحریکی روی صورت، ممکن است یک احساس درد ایجاد کند.

درد سمت راست سر نسان دهنده چیست؟

علل دیگر درد سمت راست سر

دلایل جدی تر برای درد سمت راست سر شامل موارد زیر است:

  • ضربه
  • آنوریسم
  • تومورها، که می تواند خوش خیم یا بدخیم باشد (سرطانی)

بهتر است حتما به این موضوع توجه داشته باشید که تنها یک پزشک می تواند علت سردرد سمت راست یا هر نوع درد دیگری را بطور قطعی تشخیص دهد.

علت درد پشت سمت راست سر

سردردهای تنشی شایعترین علت ایجاد کننده این نوع از دردها هستند. این سردردها بصورت درد پشت سر سمت راست یا چپ خود را بروز می دهند. البته نمی توان علل ساده ای مانند گرفتگی گردن را در ایجاد آن نادیده گرفت. این نوع از درد سمت راست سر بصورت یک درد انقباضی محکم و کسل کننده نه به صورت ضربان دار خود را نشان می دهند.

دلیل درد سمت راست سر

پیشنهاد مطالعه: سردرد سمت چپ

درد سمت راست سر در بارداری

سردردهای میگرنی نوع معمول سردرد بارداری است. این سردردهای دردناک و ضرباندار اغلب در یک طرف سر احساس می شوند و در نتیجه انبساط رگ های خونی مغز ایجاد می شوند. متاسفانه گاهی اوقات این نوع از درد سمت راست در بارداری با حالت تهوع، استفراغ و حساسیت به نور همراه می گردد.

هنگام سر درد سمت راست چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در موارد نادر، سردرد می تواند یک نشانه هشدار دهنده باشد. در صورت بروز سردرد به دنبال ضربه، یا سردرد همراه با هر یک از علائم زیر، فوراً به اورژانس مراجعه کنید:

همچنین اگر سردرد ناگهانی و شدید بوده و شما را از خواب بیدار کند یا به مرور تشدید شود، ممکن است بخواهید به پزشک مراجعه کنید. (1)

اگر نسبت به درد سمت راست سر خود نگران هستید می توانید از طریق سامانه آنلاین طبینجا از متخصصین مغز و اعصاب ما نوبت گرفته یا با آنها مشورت کنید.

5/5 - (23 امتیاز)

9 دیدگاه‌ها

  1. با درود 1 روز پیش با توجه براینکه یهویی از خواب بیدار شدم و رفتم در رو باز کنم یه دردی از سمت راست مغزم شروع شدکه تا الان که 24 ساعت میگذره هنگامی که می‌خوام سرپا وایستم از همان ناحیه احساس میکنم مغزم داره تکون میخوره و درد میگیره لطفا راهنماییم کنید چکار باید بکنم؟ با سپاس

  2. باسلام من حدود ۶روز پیش نتیجه سی تی اسکن رو گرفتم و نوشته بود علاعم اتروفی مشهود است و در ناحیه هیپودنس به قطر ۱/۵در۲ cystic مشهود است میشه بپرسم چیه خیلی خیلی نگرانم و استرس دارم تروخدا جواب منو بدید

  3. سیتی از سرم گرفتم
    انگاری چیزی داخل چشممه بیشترسمت راستم
    بعدمیزنه سمت راست سرم وپشو سرم

  4. سلام.میشه راهنمایم کنید.من۳۱سالمه چند وقته سمت راسته سرم دردمیکنه همراه درداحساس میکنم استخوان سمت راست سرم میسوزه بایدسرموباروسری ببندم تایکم سرم بهترشه من تصادفی کردم ساله۸۸جمحمه سرم شکسته همون سال خونریزیم کرده خداروشکربیخیرگذشت خوب شدهمون سال سال۹۴هم بخاطرانفولانزا1ماهicuبودم الان چند وقته سردردسمت راست دارم توروخدا راهنمایم کنید چکار کنم خوبشم خیلی درعذابم.ممنون وسپاس

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید