دلیل کوچک شدن دستگاه تناسلی مردان چیست؟

0
4,446
714373.jpeg alt_text
714373.jpeg caption

یکی از نگرانی های شایع در میان بسیاری از مردان، اندازه آلت تناسلی است، به ویژه اگر با گذشت زمان اندازه اندام تناسلی مردانه کوچکتر به نظر برسد.
واقعیت این است که اندازه آلت تناسلی شل ممکن است ارتباط کم و یا اصلا ارتباطی با اندازه آلت تناسلی تحریک شده نداشته باشد و البته این اندازه نمی تواند معیاری برای مردانگی باشد.
با این وجود اندازه آلت تناسلی مردان در نتیجه برخی عواملی طبیعی دستخوش تغییر می شود که در این پست از طبینجا به بررسی آن خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.

روند رشد دستگاه تناسلی مردان

مانند هر فرآیند طبیعی در بدن، اندام تناسلی مردان نیز در طول زندگی خود یکسری تغییرات را تجربه می کنند که بیشتر آنها توسط هورمون تستوسترون کنترل می شود.
جایی در حدود سنین 9 تا 15 سالگی غده هیپوفیز هورمون هایی را ترشح می کند که به بدن فرمان تولید هورمون تستوسترون را می دهند و بلوغ آغاز شده و تغییراتی را به همراه می آورد.
کیسه بیضه، بیضه، آلت تناسلی و موهای عانه همگی رشد می کنند. سطح تستوسترون در اواخر نوجوانی تا اوایل دهه 20 سالگی به اوج خود می رسد.

میزان تستوسترون در بدن ممکن است در اواخر 20 تا 40 سالگی کمی کاهش یابد، اما تغییر آن کم است.

بعد از 40 سالگی، سطح کل آن ممکن است فقط مقدار کمی کاهش یابد. اما بدن به آرامی شروع به ساختن بیشتر پروتئینی به نام گلوبولین متصل به هورمون جنسی (SHBG) می کند.
این ماده به تستوسترون موجود در خون می چسبد و مقدار در دسترس آن برای استفاده در بدن را کاهش می دهد.

ظاهر دستگاه تناسلی مردان با افزایش سن

آلت تناسلی ممکن است با افزایش سن کوچکتر به نظر برسد که شاید به دلیل کاهش جریان خون و کاهش تستوسترون به این منطقه باشد.
همچنین با افزایش سن، آلت تناسلی مردان به دلیل پیر شدن سلول ها و از بین رفتن سلول های دیگر مانند هر قسمت دیگر از بدن کلاژن و کشش پوستی خود را از دست می دهند.
همه این موارد بر جریان خون در بدن، از جمله آلت تناسلی مردان اثر گذاشته و باعث می شود نعوظ ها کوچکتر و بارزتر از گذشته ایجاد شوند.
مطالعات متعدد تأیید کرده اند که هیچ ارتباطی بین سن و طول آلت تناسلی شل وجود ندارد.

به عبارتی کوچک شدن دستگاه تناسلی مردان بطور دقیق رخ نمی دهد. به گفته یکی از متخصصان اورولوژی: تصور کنید که با گذشت زمان یک بالون می تواند هوای داخل خود را از دست بدهد، اما اندازه و پوشش واقعی بالون تغییر نمی کند.
همین حالت در مورد آلت تناسلی مردان نیز رخ می دهد، آنها کمتر پر می شوند چرا که رگ های بزرگ کننده آنها در حال پیر شدن هستند.

برخی از مردان به دنبال چاقی شکمی ممکن است با نمای کوچکتر آلت تناسلی خود مواجه شوند حتی بدون این که در حقیقت تغییری در اندازه آن رخ داده باشد.
این حالت بدین دلیل رخ می دهد که چربی های مازاد شکمی می توانند دچار افتادگی شده و از پایه آلت تناسلی خارج و باعث کوتاهتر دیده شدن آن شوند.

تحقیقات همچنین حاکی از این مسئله است که دوره های طولانی ناتوانی جنسی یا مجرد بودن می تواند باعث از بین رفتن اندازه اندام تناسلی شود.
این شرایطی است که مردان با سنین بالا ممکن است با آن دست و پنجه نرم کنند اما با این وجود در مردان مبتلا به اختلالات نعوظ ممکن است در سنین پایین تر هم رخ دهد.

دلیل کوچک شدن دستگاه تناسلی مردان

خارج از اثرات ناشی از بالا رفتن سن، شرایط سلامتی خاصی نیز می توانند دلیل کوچک شدن دستگاه تناسلی مردان باشند.
احتمالا شایع ترین علت جمع شدن دستگاه تناسلی مردان، جراحی پروستات است که می تواند منجر به از دست دادن حداکثر 2 اینچ یا 5.08 سانتی متر از طول آلت تناسلی شل شود.

برخی از داروها نیز می توانند منجر به کوچک شدن دستگاه تناسلی مردان شوند، از جمله:

• داروی آدرال (Adderall) که به طور معمول برای اختلال کمبود توجه (ADHD) تجویز می شود.

• داروهای ضد افسردگی و فشار خون بالا

• دوتاستراید (Avodart) که برای درمان بزرگ شدن پروستات تجویز می شود.

• پروسکار (فیناستراید)، که برای درمان بزرگ شدن پروستات و ریزش مو استفاده می شود.

حفظ اندازه یا افزایش طول آلت تناسلی مردان

خوشبختانه، بیشتر زنان به اندازه آلت تناسلی اهمیت چندانی نمی دهند و در بعضی موارد، حتی اگر آلت تناسلی بزرگ باشد، می تواند باعث ناراحتی و درد شریک جنسی شود.(1)

بنابراین اگرچه از دست دادن طول و جمع شدن آلت تناسلی می تواند فرآیندی ناراحت کننده و دور از انتظار باشد، اما باید بدانید که روش های زیادی برای اطمینان از داشتن یک زندگی جنسی کامل و لذت بخش وجود دارد و طول آلت تناسلی مردان حتی در آن جایگاهی ندارد.
با این حال، برخی از نکات اساسی برای بازیابی یا حفظ اندازه آلت تناسلی مردان وجود دارد:

• اگر اضافه وزن دارید، بهتر است لاغر شوید. این حالت باعث کاهش ظاهر آلت تناسلی می شود.

• سیگار کشیدن را ترک کنید.

• اگر تحت مصرف دارو قرار دارید، آنها را به دقت بررسی کنید تا مشخص شود که در لیست بالا وجود دارد یا خیر. در این صورت، از پزشک خود در مورد جایگزین های مناسب سوال کنید.

• ورزش بدنی در واقع می تواند به افزایش اندازه آلت تناسلی مرد کمک کند زیرا جریان خون را در بدن بهبود می بخشد.
با این حال بایستی به این نکته توجه داشته باشید که برخی ورزش های خاص ممکن است به آلت تناسلی مردان آسیب برساند.

• نوشیدن آب زیاد می تواند در اندازه آلت تناسلی تفاوت ایجاد کند.

• از لباس زیر و شلوار تنگ خودداری کنید. وقتی جریان خون را محدود می کنید، این حالت در واقع می تواند باعث کوچک شدن دستگاه تناسلی مردان شود.

در نهایت بهتر است مردان، رویکردی مهربانتر و با درک عمیق تر نسبت به بدن خودشان داشته باشند. چرا که کوچک شدن دستگاه تناسلی مردان هیچ ارتباطی با مردانگی و عملکرد جنسی آنها ندارد.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید