عدم تمرکز بزرگسالان I علائم و علت حواس پرتی در بزرگسالان

1
11,154
عدم تمرکز بزرگسالان

آیا شما هم در حال تلاش برای تمرکز کردن هستید اما به خاطر نمی آورید که دسته کلیدهای خود را کجا قرار داده اید؟ مسلما حواس پرتی ناگهانی یا لحظات عدم تمرکز می تواند ترسناک و ناراحت کننده باشد، اما اتفاقی است که احتمال رخ دادن آن برای هر کدام از ما وجود دارد و اغلب تنها نشانه ای از سرعت کار بالاست. با این حال هر چه پیرتر می شویم، بیشتر نگران این سکوت ذهن هستیم.
در ادامه سعی می کنیم تا شما رابا برخی از علائم و دلایل عدم تمرکز بزرگسالی و آنچه که در مورد آنها می توانید انجام دهید، بیشتر آشنا کنیم، با ما همراه باشید.

علائم عدم تمرکز بزرگسالان

مشکلات حواس پرتی و تمرکز به طور متفاوتی بر روی هر فرد تاثیر می گذارند. بعضی از افراد ممکن است فقط دچار عدم تمرکز حواس در محل کار یا دانشگاه شوند، در حالی که در برخی دیگر ممکن است این مشکل تمامی جنبه های زندگی را تحت تاثیر قرار دهد. علائم رایج عدم تمرکز حواس در بزرگسالان عبارتند از:

  • ناتوانی در انجام فعالیت های عادی روزمره
  • بی قراری و گیجی
  • مه مغزی یا ابهام ذهنی
  • مشکل به خاطر سپردن اتفاقاتی که مدت کوتاهی پیش رخ داده اند
  • مشکل در تصمیم گیری
  • کمبود انرژی
  • اشتباهات سهل انگارانه
  • از دست دادن جلسات مهم، از قبل تعیین شده یا قرار ملاقات ها
  • بی دقتی یا مشکلات مربوط به یادآوری مکانها
  • ناتوانی در انجام به موقع وظایف

در بسیاری از موارد، علائم ضعف تمرکز با استرس، اضطراب و احساس غرق شدن عمومی همراه است.

علت عدم تمرکز بزرگسالان

استرس یا اضطراب بر روی تمرکز شما را اختلال ایجاد کرده و همچنین می تواند باعث فراموشی شود. در ابتدا بهتر است برای کاهش اثرات ذهنی ناشی از موقعیت های استرس زا در خانه یا محل کار از روش های ریلکسیشن و یک سبک زندگی سالم و فعال استفاده کنید.

افسردگی

حواس پرتی و عدم تمرکز از جمله علائم شایع افسردگی است. افسردگی شدید گاهی اوقات کار یا مطالعه موثر را هم غیر ممکن می کند. در چنین مواردی که بخش اعظمی از زندگی تحت الشعاع قرار گرفته بهتر است از درمان های پزشکی استفاده کنید.

کم خوابی

خواب آشفته می تواند به عدم تمرکز روز بعد ختم شود. عدم داشتن خواب کافی می تواند همراه با تولید کورتیزول بالا، فشار خون را افزایش دهد که این خود عاملی برای ایجاد استرس مضاعف در شما خواهد بود. اختلالات طولانی مدت خواب ممکن است برای کشف علل زمینه ای و درمان آنها نیاز به مراجعه به پزشک داشته باشند.

بیش فعالی بزرگسالان

علائم نقص توجه در بزرگسالان می تواند شامل فراموشی مکرر و مشکل عدم تمرکز باشد. در حالی که علائم ADHD می توانند به طور جدی کیفیت زندگی فرد را تحت تأثیر قرار دهند، اما اغلب با استفاده از رفتار درمانی و یا درمان های دارویی می توان به طور موثری آنها را کنترل کرد.

اختلال اضطراب عمومی

اختلال اضطراب عمومی GAD به عنوان اضطراب بیش از حد تعریف می شود که حداقل به مدت 6 ماه و در اکثر روزهای هفته رخ می دهد. GAD با علائمی از جمله بی قراری، تحریک پذیری، مشکلات خواب و مشکل تمرکز مشخص می شود. روان درمانی، دارو درمانی و گروه های حمایتی اغلب می توانند علائم GAD را درمان کرده و بطور چشمگیری علائم آن را تسکین دهند.

سوء مصرف الکل یا مواد مخدر

وابستگی به الکل یا داروهای تفریحی ممکن است باعث کاهش عملکرد مطلوب مغز، کمتر از حد طبیعی شود. حتی برخی از داروهای تجویز شده نیز ممکن است چنین تأثیراتی را به همراه داشته باشند، بنابراین در این باره با پزشک خود مشورت کنید.

تغییرات هورمونی

در حالی که تأثیر بارداری بر روی مغز همچنان مورد بحث است، با این وجود فراموشی و عدم تمرکز زنان در ماه های آخر بارداری در برخی از موارد گزارش می شود.

یائسگی

بر اساس مطالعات اخیر انجام شده، یائسگی می تواند به طور موقت اختلال در دقت ذهنی و عدم تمرکز بزرگسالان را در پی داشته باشد.

سکته

مشکل خون رسانی در مغز می تواند باعث تغییر عملکرد اندام شده و در موارد شدید باعث از دست دادن حافظه یا عدم تمرکز بزرگسالان گردد. در چنین مواردی کاردرمانی می توانند به بازسازی برخی از مهارتهای ذهنی کمک کنند.

مشکلات تیروئیدی

کم کاری تیروئید می تواند منجر به تغییر در فعالیت سلول های مغزی شود. درمان کم کاری غده تیروئید می تواند شامل استفاده از داروهای جایگزین هورمونی باشد.

کم خونی

از آنجایی که به دلیل کمبود گلبول های قرمز امکان اکسیژن رسانی درست در بدن مختل می شود، احتمال بروز ضعف و خستگی به دنبال آن وجود دارد. مه مغزی شایع علامت مرتبط با کمبود ویتامین B است و تامین مقادیر کافی ویتامین های B6 ،B9 و B12 کمک کننده هستند. کم خونی با تغییر سبک زندگی و مصرف مکمل های غذایی با موفقیت قابل درمان است.

آسیب سر

هنگام ورزش کردن احتمال ضربه به سر وجود دارد که می تواند باعث گیجی موقت شود. البته این در حالیست که آسیب های جدی تری مانند یک حادثه رانندگی می توانند به آسیب دائمی و مشکلات عدم تمرکز بزرگسالان ختم شوند. در بزرگسالان مسن، سقوط دلیل اصلی آسیب دیدگی است و می تواند منجر به گیجی شود. دریافت معالجه فوری پس از آسیب برای حداقل رساندن آسیب های وارده ضروری هستند.

زوال عقل

بیماری هایی مانند بیماری آلزایمر باعث آسیب مغزی شوند. بنابراین از دست دادن حافظه کوتاه مدت اغلب جزو اولین علائم عدم تمرکز بزرگسالان محسوب می شود. از داروهای مختلفی برای تغییر روند پیشرفت بیماری و بهبود برخی از اثرات آن استفاده می شود.

درمان حواس پرتی بزرگسالان

در ادامه شما را برخی نکات مقابله با عدم تمرکز بزرگسالی آشنا می کنیم.(1) با کمک این تکنیک ها قادر خواهید بود تا حد زیادی در بهترین فرم ذهنی خود باقی بمانید:

  • سعی کنید یک چالش جدید را در فعالیت های ذهنی خود بگنجانید، برای مثال یادگیری زبان جدید یا نحوه نواختن یک ساز.
  • ورزش باید شامل تمرینات هوازی باشد تا قلب و ریه ها در وضعیت خوبی قرار گیرند.
  • حل کردن معما در روزهای تعطیل می تواند یک تمرین ذهنی خوبی به حساب بیاید.
  • با تلاش برای جستجو و حل کردن معماهایی که قادر به تکمیل آنها نبودید، از تلاش خود بیشترین بهره را ببرید و سعی کنید بفهمید که کجا اشتباه کرده اید.
  • بازی های رایانه ای استراتژیک می توانند سرگرم کننده و چالش برانگیز باشند و اگر از این مدل بازی ها لذت نمی برید، مجبور به انجام بازی های جنگی نیستید.
  • اطمینان حاصل کنید که برای استراحت وقت گذاشته و خواب کافی دارید.
  • به جنبه روشن و مثبت زندگی نگاه کنید، اما اگر افسرده یا مضطرب هستید می توانید از یک روانپزشک کمک بگیرید.
  • سعی کنید تا حد امکان شماره تلفن نزدیکان خود را به خاطر بسپارید و از دفترچه تلفن استفاده نکنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر علائم زیر را دارید، بهتر است یک نوبت ویزیت از پزشک دریافت کنید:
• مشکلات حافظه ای که به نظر در حال بدتر شدن هستند.
• کاهش عملکرد ذهنی در محل کار یا تحصیل
• بی خوابی یا سایر اختلالات خواب
• خستگی بی دلیل

اگر از حواس پرتی در رنج هستید می توانید با متخصصین روانشناس ما در این زمینه مشورت کنید.

Rate this post

یک دیدگاه

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید