علائم عجیب تیروئید که نمیدانیم

0
1,855
340772.jpeg alt_text
340772.jpeg caption

غده ی تیروئید که در جلوی گردن قرار دارد مسئول کنترل سرعت متابولیسم در بدن است بنابراین اختلال در عملکرد آن موجب کاهش یا افزایش سرعت متابولیسم بدن میشود که این امر میتواند عوارض مختلفی به دنبال داشته باشد. در ادامه به معرفی علائمی که نشان دهنده وجود مشکل در عملکرد غده تیروئید است، پرداخته شده است:

 

کاهش یا افزایش وزن

 کاهش یا افزایش وزن شایعترین علامت وجود اختلال در عملکرد تیروئید است فعالیت زیاد غده تیروئید یا پرکاری آن، موجب تولید هورمون های بیشتر و افزایش سوخت و ساز بدن و در نتیجه کاهش ناگهانی وزن میشود، اما کم کاری تیروئید موجب افزایش وزن میشود.

 

تورم و ناراحتی در گردن

 درد و ورم گردن، مشکلات بلع، اذیت شدن هنگام بستن یقه لباس و  جزو علائم وجود مشکلات تیروئیدی است ورم گردن ممکن است ناشی از گواتر، سرطان تیروئید و یا مشکلات غیر مرتبط با تیروئید باشد.

 

تغییر در ضربان قلب

 از آنجایی که هورمونهای تیروئیدی روی تمام اندام ها اثر میگذارند، کاهش هورمونهای تیروئیدی که ناشی از کم کاری این غده است، میتواند موجب کند شدن ضربان قلب شود و پرکاری تیروئید به دلیل تولید هورمون بیشتر، موجب افزایش ضربان قلب، افزایش فشار خون و یا تپش قلب میشود.

 

علائم عجیب تیروئید 

 

تغییر در انرژی یا خلق و خو

از آنجایی که غده تیروئید متابولیسم بدن را تنظیم میکند، اختلالات آن موجب تغییر در خلق و خو و انرژی افراد مختلف میشود برای مثال: کم کاری تیروئید موجب بروز احساس خستگی، افسردگی و سستی شده و پرکاری تیروئید موجب اضطراب، بیقراری، تحریکپذیری میشود همچنین، کم کاری و پرکاری تیروئید میتوانند موجب بروز خستگی و کاهش انرژی بدن شوند افراد مبتلا به کم کاری تیروئید به دلیل تولید هورمونهای کم، دچار خستگی میشوند اما افرادی که دچار پرکاری تیروئید هستند، به دلیل بالا بودن سوخت و ساز در بدن، خیلی زود دچار افت انرژی میشوند.

 

پوست و موی خشک

بهم خوردن تعادل هورمون های تیروئیدی میتواند موجب ریزش مو شود افرادی که دچار کم کاری تیروئید هستند پوست ضخیم و خشک دارند و موهای آنها شکننده و خشک است که به راحتی آسیب دیده و میریزد، علاوه بر این ابروهای این افراد نیز دچار ریزش میشود افرادی که پرکاری تیروئید دارند پوستی تحریک پذیر دارند و ریزش موی شدید دارند.

 

احساس بیش از حد سرد یا گرم شدن هوا

 عدم تعادل در فعالیت غده تیروئید باعث میشود بدن نتواند دما را تنظیم کند، به همین دلیل افرادی که دچار کم کاری تیروئید هستند، بیش از سایرین احساس سرما کرده و افرادی که دچار پرکاری تیروئید هستند بیش از سایر افراد احساس گرما کرده و عرق میکنند.

 

درد عضلانی و درد مفاصل

 

 افرادی که دچار مشکلات تیروئیدی هستند ممکن است دچار درد عضلات و مفاصل شوند افرادی که کم کاری تیروئید دارند ممکن است در دست و پا احساس درد کنند، علاوه بر این، افرادی که پرکاری تیروئید دارند، ممکن است در دستها، به ویژه در قسمت بازوها، احساس درد و ضعف کنند

 

مشکلات گوارشی

 اختلال در غده تیروئید به ویژه کم کاری آن، میتواند موجب یبوست شدید و مزمن شود علاوه بر این، اسهال و سندرم روده تحریک پذیر نیز میتوانند نشان دهنده وجود مشکلات تیروئیدی باشند. 

 

قاعدگی بی‌نظم و مشکلات باروری

 افرادی که کم کاری تیروئید دارند، علاوه بر قاعدگی طولانی و دردناک، دچار مشکلات ناباروری و سقط های مکرر میشوند .

 

کلسترول بالا

 عدم کاهش کلسترول خون با وجود مصرف داروهای کاهنده آن، میتواند دلیلی بر کم کاری تیروئید باشد.

 

تغییر حالت چشمها

 پرکاری تیروئید میتواند موجب بروز بیماری گریوز در افراد مختلف شود در این افراد، بافت اضافی پشت چشم جمع شده و موجب تغییر حالت چشم ها میشود . عدم توجه به مشکلات تیروئیدی ممکن است مشکلات جدی و خطرناک تری به دنبال داشته باشد برای مثال کم کاری تیروئید در صورتی که درمان نشود میتواند موجب بالا رفتن کلسترول خون و افزایش احتمال بروز سکته مغزی و قلبی شود در موارد حاد کم کاری تیروئید فرد دچار افت شدید دمای بدن و کاهش هوشیاری میشود پرکاری تیروئید نیز در صورتی که درمان نشود موجب بروز مشکلات قلبی و آسیب پذیری و شکنندگی استخوانها میشود.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص غدد ما نوبت بگیرید.

 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید