علت آروغ زدن زیاد چیست؟

0
20,378
علت آرغ زدن زیاد چیست؟

علت آروغ زدن

همیشه هنگام خوردن و آشامیدن، مقداری گاز وارد معده می شود، همچنین طی فرایند هضم غذا، مقداری گاز در اثر فعالیت آنزیم ها در معده تولید می شود، فشار ناشی از این گازها باعث وارد شدن فشار به معده می شود. در اینجا به بررسی علت آرغ زدن زیاد چیست؟ آشنا می شویم.

مقداری از این گاز، از طریق دهان خارج می شود که به این عمل آروغ زدن یا باد گلو گفته می شود و گازهای باقی مانده هنگام دفع مدفوع از طریق راست روده خارج می شوند.

علت آرغ زدن زیاد چیست؟

بنابراین آروغ زدن امری طبیعی و عادی است، و با خارج شدن گاز اضافی، درد شکم کاهش پیدا می کند؛ اما علت آروغ زدن زیاد و مداوم ممکن است نشان دهنده ابتلا به بیماری های مختلف باشد. به طور کلی، عوامل مختلف دیگری می توانند باعث آروغ زدن شوند که در ادامه به آن پرداخته شده است:

  • بلعیدن هوا

یکی از شایع ترین علت آروغ زدن، بلعیدن هوا است. معمولاً در حین خوردن و آشامیدن مقداری هوا به طور ارادی یا غیرارادی بلعیده می شود. خوردن یا آشامیدن با سرعت زیاد، مصرف نوشیدنی های گازدار، صحبت کردن حین خوردن غذا، جویدن آدامس، مکیدن آب نبات، سیگار کشیدن، تنفس سریع و اضطراب باعث می شود که حجم هوای ورودی به معده، بیشتر از حد معمول شود و گاز اضافی از طریق آروغ زدن دفع شود. اگر این هوای مازاد از طریق آروغ خارج نشود ممکن است بصورت تنگی نفس بعد از غذا خوردن احساس شود.

  • مصرف برخی از مواد غذایی

گاهی مصرف برخی از مواد غذایی مانند نوشیدنی های گازدار، الکل، شکر و مواد غذایی حاوی فیبر مانند: حبوبات، پیاز، موز، کشمش، سبزیجات و نان گندم، باعث تولید گاز در دستگاه گوارش و ایجاد فشار در معده و در نتیجه آروغ زدن می شود.

  • مصرف برخی داروها

گاهی مصرف برخی داروها مانند داروی دیابت نوع 2، ملین ها، ناپروکسن، ایبوپروفن و آسپرین، باعث بروز مشکلات گوارشی، ورم معده و آروغ زدن می شوند.

  • مشکلات و بیماری های پزشکی

گاهی آروغ زدن نشان دهنده ابتلا به برخی بیماری ها و مشکلات است. برای مثال: افراد مبتلا به ریفلاکس معده، گاستروپارزی، گاستریت، هلیکوباکتر پیلوری، زخم های گوارشی و سوءهاضمه، معمولاً دچار ورم معده شده و آروغ می زنند.

آروغ

در موارد نادر هم برخی افراد به دلیل ابتلا به بیماری سلیاک یا عدم تحمل گلوتن، سندرم تخلیه و نارسایی لوزالمعده دچار آروغ زدن می شوند.

  • ریفلاکس معده

در بیماران مبتلا به ریفلاکس، اسید معده به سمت مری بازگشته و باعث بروز علائمی همچون احساس طعم اسیدی در دهان، تهوع، سوزش معده، درد قفسه سینه و آروغ زدن زیاد می شود.

  • گاستروپارزی

در مبتلایان به این بیماری، به دلیل عملکرد نامناسب دستگاه گوارش و شل شدن عضلات معده، هضم مواد دچار اختلال شده و به دلیل طولانی شدن زمان ماندن مواد در معده، فرد دچار سوزش سردل، آروغ زدن و یبوست می شود.

  • سندرم روده تحریک پذیر

علت آروغ زدن در افراد مبتلا به این بیماری، روده بزرگ وظایف خود را به درستی انجام نمی دهد و فرد دچار یبوست، اسهال، تهوع، معده درد، نفخ و آروغ زدن می شود.

  • آسم

علت آرغ زدن در بیماران مبتلا به آسم، به دلیل التهاب مجاری تنفسی، فرد برای رساندن هوای کافی به ریه ها، به دیافراگم فشار بیشتری وارد می کند و این موضوع باعث ورود گاز به گلو و آروغ زدن می شود.

  • سوء هاضمه

در افرادی که دچار سوءهاضمه هستند، معده قادر به هضم کردن غذا نیست و این موضوع باعث درد شکم، سوزش در دستگاه گوارش و آروغ زدن بیش از حد می شود.

  • بارداری

در طی دوران بارداری، به دلیل بالا بودن میزان هورمون پروژسترون و بزرگ شدن رحم، زن باردار دچار مشکلات گوارشی و آروغ زدن می شود.

در واقع، در زمان بارداری، از یک سو افزایش میزان هورمون پروژسترون باعث شل شدن عضلات دستگاه گوارش و بروز نفخ می شود؛ و از سوی دیگر، بزرگ شدن رحم باعث ایجاد اختلال در فرایند هضم شده، در نتیجه بارداری باعث آروغ زدن می شود.

پیشگیری از آروغ

آروغ

با رعایت نکات زیر می توان از آروغ زدن زیاد جلوگیری کرد:

-صحبت نکردن در زمان خوردن و آشامیدن

-پرهیز از خوردن و آشامیدن سریع

-عدم استفاده از نوشیدنی های گازدار

-مصرف نوشیدنی ها با لیوان به جای نی

-مصرف داروهای ضداسید برای بهبود سوزش معده

-کاهش استرس

-پیاده روی و فعالیت بدنی برای کمک به هضم بهتر غذا

-ترک سیگار

-چک کردن وضعیت دندان ها و نصب صحیح پروتزهای دندانی

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص داخلی ما مشاوره بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید