علت خارج شدن مایع سفید بعد از ادرار

20
135,856
751910.jpeg alt_text
751910.jpeg caption

یکی از مشکلات به نسبت شایع اما نه چندان تهدید کننده، مایع سفید رنگی است که بعد از ادرار خارج می شود. به دلیل شبیه بودن جنس این ماده به مایع منی اغلب مردان گمان می کنند که خروج مایع منی با ادرار در آنها صورت گرفته است. اگر چه این حدس چندان هم دور از انتظار نیست اما بایستی علت ورود اسپرم به مثانه مشخص گردد تا هر گونه نگرانی های مربوط به علت ترشح بعد از ادرار در مردان نیز برطرف شود. اگر مساله مایع سفید رنگ در ادرار برای شما هم دلهره ایجاد کرده، بهتر است ادامه این پست طبینجا را از دست ندهید.

خروج مایع سفید بعد از ادرار

برای کشف علت خروج بی اختیار مایع بیرنگ از آقایان بهتر است در ابتدا با فرآیند تولید اسپرم و خروج مایع منی از بدن مردان بیشتر آشنا شوید. در هنگام تحریک جنسی، غده پروستات و وزیکولهای منی ساز مایعاتی تولید می کنند که بیشترین حجم مایع منی را تشکیل می دهند.

این وزیکولها ساختارهای زوجی واقع در پشت غده پروستات هستند که به هر گونه تحریکات جنسی نیز حساس هستند. اسپرم از بیضه ها (که فقط 1-2٪ از مایع منی را تشکیل می دهد) و یک سری لوله در طرفین (اپیدیدیم و وازدفرنس) عبور می کند تا به وزیکول های منی ساز شکل گرفته از یک جفت مجاری انزالی برسد. این مواد ساخته شده در قسمت پروستات مجرای ادرار تخلیه می شوند.

در زمان انزال، مایعات از غده پروستات و مجاری انزال به مجرای ادرار تخلیه شده و مایع منی را شکل می دهند. حجم متوسط منی 6-2 سی سی است. با شروع انزال، گردن مثانه بسته می شود و با انقباض عضلات لگن، منی با فشار به جلو و مجرای ادرار حرکت می کند.

علت خروج مایع منی با ادرار

بعد از آخرین انزال ممکن است مقداری مایع منی در مجاری ادرار باقی مانده باشد. ادرار کردن به سادگی می تواند این ترشحات سفید از مجرای ادرار را رو به سمت جلو و خارج از بدن هدایت نماید. با این حال در صورتی که خارج شدن مایع سفید بعد از ادرار حاکی از وجود مایع منی در ادرار باشد، برخی از دلایل می توانند ایجاد کننده این شرایط باشند از جمله:

احتقان پروستات

تحریک بدون انزال باعث ورم پروستات با کشش مایع روی کپسول پروستات می شود. این شرایط ممکن است با طولانی شدن معاشقه، با مختل شدن ادامه رابطه جنسی، یا با جلوگیری طبیعی از انزال در هنگام مقاربت یا خودارضایی رخ دهد. همچنین اگر مردی به ندرت انزال پیدا کند، ممکن است این شرایط را تجربه کند. در برخی موارد، پروستات همچنان در پاسخ به تحریکات جنسی، رویاها، خیالات و افکار به تولید این مایع ادامه می دهد.

علائم مربوط به مشکلات پروستات

انواع مختلفی از علائم نیز وجود دارد که ممکن است با این شرایط بروز کند. غالباً ممکن است دو شاخه شدن جریان ادرار، پاشش ادرار به اطراف، مشکل در شروع ادرار یا کاهش جریان ادرار در این افراد مشاهده شود.

مدفوع عبوری از راست روده ممکن است به پروستات متورم شده فشار وارد کرده و باعث ایجاد ترشحات آلت تناسلی شود. نشستن طولانی مدت (نشستن روی پروستات) می تواند باعث شود ترشحات قبل از تحریک بیشتر شوند.

در پایان ادرار، چون مثانه در حال تخلیه چند قطره آخر ادرار است، در واقع پروستات متورم را بیشتر تحت فشار قرار می دهد. اگر ورم پروستات قابل توجه باشد، ممکن است خارج شدن مایع سفید بعد از ادرار مشاهده شود.

مردان ممکن است متوجه شوند که این حالت در هنگام تحریک شدن به حالت نشسته بیشتر برایشان اتفاق می افتد، زیرا فشار بیشتری در این وضعیت به پروستات وارد می شود.

در شرایط پروستاتیت احتقانی ، فرد ممکن است احساس ناراحتی کند که اغلب به آلت تناسلی، بیضه ها، کشاله ران، کمر یا ناحیه رکتوم منتشر می شود. این درد در بیضه ها با اصطلاحات عامیانه تری مانند گلوله های آبی در بیضه ، برای علائم آن مشخص می شود. علائم تحریک کننده ادرار مانند تکرر یا فوریت در دفع ادرار نیز ممکن است رخ دهد. این علائم به طور معمول بلافاصله با انزال برطرف می شود و با اجتناب از انجام تحریکات جنسی بدون انزال، از بروز آن پیشگیری می گردد.

انزال رتروگراد

به طور معمول وقتی مردی دچار ارگاسم می شود، منی از طریق آلت تناسلی مردان از بدن آنها خارج می شود. در انزال رتروگراد یا رو به عقب، اسپرم به داخل مثانه برمی گردد. این حالت باعث بروز ارگاسم خشک و بدون مایع می شود. بعد از ارگاسم معمولا ادرار کدر یا سفید رنگ خواهد بود چرا که حاوی مایع منی است. انزال رتروگراد زمانی اتفاق می افتد که عضله دهانه مثانه به اندازه کافی محکم بسته نشود. مشکلات عصبی ناشی از دیابت، مولتیپل اسکلروزیس (MS) یا داروها از علل احتمالی آن هستند. ممکن است نیازی به درمان این بیماری نداشته باشید، مگر اینکه بخواهید خانواده تشکیل دهید و قادر به لقاح با تخمک های همسرتان نباشید. پزشک می تواند داروهایی را برای بسته نگه داشتن مثانه در حین رابطه جنسی پیشنهاد کند.

اگر هنگام ارگاسم و در صورت تمایل به بارداری، مایع منی از بدن خارج نشد یا به میزان کمی خارج گردید، بهتر است با پزشک خود در این باره صحبت نمایید.

درمان

اگر خارج شدن مایع سفید بعد از ادرار برای شما به ندرت اتفاق می افتد، ممکن است به هیچ گونه درمان جانبی نیاز نداشته باشید. نشستن روزانه به مدت 10-15 دقیقه در وان آب گرم نیز می تواند موجب تسکین علائم مربوط به احتقان پروستات شود. علاوه بر این احتقان پروستات می تواند زمینه ساز بروز عفونت در این غده شود. در صورت وقوع این شرایط، نیاز به مصرف یک دوره درمانی با آنتی بیوتیک برای فرد وجود خواهد داشت. توجه به این نکته حائز اهمیت است که خروج برخی از ترشحات سفید بعد از ادرار می توانند نشانگر عفونت های منتقله از راه جنسی باشند، بنابراین در زیر نظر گرفتن سایر علائم خود باید بیشتر دقت کنید.

بنابراین، در صورتی که این شرایط برای شما همچنان ادامه دارد و یا با علائم آزار دهنده دیگری همراه است، می توانید هم اکنون از طریق سامانه آنلاین طبینجا از متخصصین اورولوژی ما نوبت گرفته و یا بصورت آنلاین با آنها مشورت نمایید.

Rate this post

20 دیدگاه‌ها

  1. مرسی من نگران بودم که اتفاقی شاید قراره بیفته بیانری چیزی الان خیالم راحت تر شد

  2. چیکار کنیم که مایع منی مون خالص باشه یعنی بدون ادرار باشه؟ من بعضی وقتا میبینم ادرار هم کمی با مایع منی همراه هست!

  3. سلام
    علت بیرون شدن مایع سفید رنگ بدون شهوت بعد از ادرار چیست
    آیا در بدن مشکل زا است؟

  4. سلام ودرود به شما!
    این اتفاق هروقت بعد از ادرار برایم می افتد.
    آیا عواضی را هم در پی دارد و اینکه چگونه کنترول اش کنیم
    راهنمایی مان کنید!
    ممنونتان

  5. سلام وقت بخیر
    من وقتی دیر به دیر انزال میشم و مدت انزال به هر یک ماه بیست روز میکشه این اتفاق برام میوفته

    آیا این نگران کننده‌س یا نه؟

  6. سلام من این مشکلو دارم نزدیک سه سال هیچ دکتری هم نمیفهمه … همش تکرر ادرار دارم و بعد از انجام ادرار احساس تخلیه کامل ندارم ب فاصله هر ده دقیقه باید برم دسشویی و هی ادرار ب حالت چیک چیک ازم خارج میشه ک اگه آلتمو بکشم مایع بی رنگی همراه با ادرارم میاد این وضعیت خیلی ازار دهندست شبها خواب ندارم ..درهنگام شب علائم بیشتر میشه و خوابمو مخطل کرده …توروخدا ی دکتر خوب بهم معرفی کنید ک سردر بیار ازین ..خودم نظر ب دکتر کرمی هست اگه میشه راهنمایی کنید

  7. سلام اقای دکتر درروز تقریبا شش تاهفت بار ادرارم میگیره وبعداز هربارتخلیه ادرارمایع سفید رنگ ک ب زور خارج میشه واین مشکل واقعا خیلی اذیتم میکنه ممنون میشم راهکاری جلوم بذارین

  8. سلام من این مشکلو دارم ولی زمانش مشخص نیست معمولا شبا بعد ادرار انگار یه چیزی هست تو مثانه یه خورده زور میزنی میاد مثل اب منی میمونه بعد از اون احساس خالی شدن کمر و کمی کمر درد پیدا میکنم نمیدونم واقعا مشکل از چیه لطفا کمک کنید

  9. سلام من وقتی میریم حموم هر 10دقیقه یک بار ادرام میگیره، بعد ش هم مایع سفید زنگی میاد،
    این آیا نگران کننده هست

  10. سلام من بعداز ۱۰۰ ساعت که تست نوار مثانه انجام دادم وبا توجه که ۱۰ عدد تاوانکس ۵۰۰ وفنازوپریدین ۱۰۰ بمدت ۵ روز مصرف کردم باز مایع سفید رنگ وکفی وچسبناک مرتب از مجاری خارج می شود لطف بفرمائید باید چکار کنم

  11. سلام اقای دکتر بنده مجردهستم ودوسالی میشه ک دچار مشکل پروستات شدم ک بعداز ادرار مایع سفید رنگی ب زور از مجرا خارج میشه ک دچار کمردرد هم میشم لطف بفرمایید چیکار باید کرد

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید