علت خواب رفتن دست ها

0
1,166
705796.jpeg alt_text
705796.jpeg caption

بی حس شدن دست، یا احساس سوزن سوزن شدن یا تیر کشیدن دست را، در اصطلاح «به خواب رفتن» می گویند. این اتفاق که ممکن است در شب یا روز رخ دهد، می تواند علل مختلفی از جمله: آسیب، تحریک یا فشرده شدن اعصاب دست، ابتلا به دیابت و سایر بیماری هایی که روی اعصاب محیطی اثر می گذارند، وجود مشکل در مغز یا نخاع و کمبود ویتامین B12 داشته باشد. گاهی ممکن است فرد طوری دراز بکشد یا بنشیند که اعصاب دست ها تحت فشار قرار بگیرند که این مسئله باعث خواب رفتن دست ها می شود. در ادامه به بررسی علل خواب رفتن دست ها پرداخته شده است:

• دیابت

قند بالا در افرد مبتلا به دیابت، باعث آسیب دیدن اعصاب محیطی و بروز نوروپاتی دیابتی می شود. در نتیجه فرد مبتلا به دیابت، دچارد بی حسی و خواب رفتگی دست ها و پاها می شود.

• کمبود ویتامین یا مواد معدنی

کمبود ویتامین B12، پتاسیم و منیزیم، باعث احساس بی حسی، خواب رفتگی و سوزن سوزن شدن دست ها و پاها می شود.

• عصب تحت فشار

اگر اعصاب موجود در دست، به دلیل بد خوابیدن یا بد دراز کشیدن تحت فشار قرار گیرند، باعث سوزن سوزن شدن، بی حسی، خواب رفتگی و احساس درد در دست می شود.

  • تونل کارپال

این اختلال که نوعی نوروپاتی محیطی است، به دلیل تحت فشار قرار گرفتن عصب میانی در مچ ایجاد می شود و فرد مبتلا به آن، به ویژه در شب ها، دچار خواب رفتگی و بی حسی دست  می شود.

• نارسایی کلیه

عدم کارکرد درست کلیه ها، باعث تجمع مایعات در بدن و آسیب دیدن اعصاب می شود، در نتیجه نارسایی کلیه ها می تواند باعث احساس سوزن سوزن شدن، خواب رفتگی و بی حسی، به ویژه در پاها، شود.

• بارداری

در دوران بارداری به دلیل ورم بدن، ممکن است اعصاب تحت فشار قرار گیرند و باعث احساس سوزن سوزن شدن و بی حسی در دست و پا شود.

• دارو‌ها

مصرف برخی از داروها به دلیل آسیب زدن به اعصاب، باعث احساس خواب رفتگی و سوزن سوزن شدن در دست ها و پاها می شود. علاوه بر این، برخی از داروهای مورد استفاده در در مان سرطان، ایدز، فشار خون، سل و عفونت، باعث احساس ضعف و بی حسی در دست ها و پاها می شود.

• آرتریت روماتوئید

افراد مبتلا به این بیماری، معمولاً در ناحیه مچ و دست، دچار تورم و درد مفاصل می شوند، این تورم و التهاب باعث فشرده شدن اعصاب و بروز خواب رفتگی و سوزن سوزن شدن دست ها می شود.

ام اس

در این بیماری، سیستم ایمنی بدن به غلاف میلین اعصاب حمله کرده و باعث آسیب دیدن آن ها می شود. آسیب دیدن اعصاب باعث بروز بی حسی، سوزن سوزن شدن و خواب رفتگی دست ها می شود.

لوپوس

در این بیماری سیستم ایمنی به بافت های بدن حمله کرده و باعث آسیب دیدن آن ها می شود. ممکن است سیستم ایمنی به سیستم عصبی حمله کند و موجب آسیب دیدن اعصاب دست شود، در نتیجه فرد دچار احساس سوزن سوزن شدن، خواب رفتگی و بی حسی می شود. همچنین التهاب و تورم ناشی از آسیب سایر بافت ها هم ممکن است باعث فشرده شدن اعصاب دست و به خواب رفتن آن شود.

علت خواب رفتن دست ها

پیشنهاد مطالعه: علت خواب رفتن پا در خواب

زونا

عامل ایجاد این بیماری دردناک ویروس واریسلا زوستر است که بخش کوچکی از بدن را درگیر می کند، برای مثال می-تواند باعث درگیر شدن دست ، بازو یا پاها شود و بیمار در این نواحی احساس بی حسی، سوزن سوزن شدن و خواب رفتگی کند.

• بیماری لایم

این بیماری نوعی عفونت باکتریایی است که در صورت عدم درمان باعث آسیب دیدن سیستم عصبی و احساس خواب رفتگی، سوزن سوزن شدن و بی حسی در دست ها و پاها می شود.

• سکته مغزی

ممکن است احساس خواب رفتگی دستان ناشی از سکته باشد، در صورتی که این عارضه همراه با علائمی مانند احساس بی حسی و ضعف ناگهانی یکطرفه، اختلال در تکلم، افتادگی صورت، سرگیجه و عدم تعادل ناگهانی، سردرد شدید و ناگهانی و مشکل ناگهانی در چشم باشد باید سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

• کم کاری تیروئید

این بیماری در موارد شدید ممکن است باعث آسیب اعصاب و احساس خواب رفتگی و سوزن سوزن شدن دست ها و پاها شود.

• کیست گانگلیون

در این عارضه، در مچِ دستِ بیمار توده های پر از مایع ایجاد می شود که باعث فشرده شدن اعصاب و احساس خواب رفتگی و سوزن سوزن شدن دست ها می شود.

• بیماری رینود

افراد مبتلا به این بیماری رگ های باریکی دارند که توانایی تأمین خون مورد نیاز دست ها و پاها را ندارد. نبود جریان خون باعث خواب رفتگی، بی حسی و سوزن سوزن شدن این اندام ها می شود.

• واسکولیت

در این عارضه رگ های خونی ملتهب شده و ممکن است به دلیل کاهش خونرسانی، اعصاب آسیب دیده و موجب خواب رفتگی دست ها و پاها شود.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص مغز و اعصاب ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید