علت سردرد چشمی در یک طرف سر چیست؟

2
94,174
779012.jpeg alt_text
779012.jpeg caption

سردرد، اصطلاحی است که برای توصیف درد در هر قسمت از سر استفاده می شود. سردرد چشمی یا سردردی که به چشم می زند، یکی از شایع ترین شکایات در این باره است. بیشتر اوقات، سردرد داخل چشم جدی نیست. اغلب آنها توسط مسائلی مانند استرس، مصرف برخی غذاها، الکل یا خستگی تحریک می شوند. با این حال، گاهی اوقات، سردرد می تواند نشانه ای مشکلات چشمی باشد.

علت سردرد چشمی چیست؟

برای تفکیک مشکل چشمی یا مغزی از یکدیگر بایستی با علائم مربوط به هر یک آشنا شوید. دلایل مختلفی برای این نوع از سردرد همراه با درد چشم وجود دارد.

سردردهای تنشی

شایعترین علت سردرد زمانی است که گرفتگی گردن یا عضلات مربوط به پشت سر رخ می دهد. به این نوع از درد، سردرد تنشی گفته می شود. ممکن است در پیشانی و شقیقه، اطراف چشم یا گردن خود احساس فشار یا درد مبهم کنید.

برخی از افراد تصور می کنند که درد گردن باعث ایجاد آسیب دیدگی در سر می شود. اما برخلاف آن، به احتمال زیاد سردرد تنشی می تواند گردن را تحت الشعاع قرار دهد.

احساس عصبی، تنش و اضطراب، خستگی و افسردگی می تواند منجر به گرفتگی و درد عضلانی شود. موارد دیگری که می تواند سردرد تنشی را در شما ایجاد کند عبارتند از:

  • خوابیدن یا نشستن در وضعیت ناراحت کننده
  • خواندن یا انجام سایر فعالیت های از نزدیک
  • محکم فشردن فک در هنگام خواب یا دندان قروچه داشتن
  • جویدن آدامس

بیشتر سردردهای تنشی طی چند ساعت از بین می روند، اما یک نوع سردرد تنشی مزمن وجود دارد که ممکن است ماه ها ادامه داشته باشد. سردرد چشمی بسیاری از افراد با مصرف مسکن های بدون نسخه تسکین می یابد. اگر اغلب سردرد تنشی دارید با پزشک خود صحبت کنید.

میگرن چشمی

سردردهای میگرنی نوع دیگری از سردردهای رایج و دلیل سردرد و چشم درد شدید به حساب می آیند. میگرن شدیدتر از سردردهای تنشی است. این نوع از درد بصورت سردرد ضربان دار، اغلب همراه با سردرد و چشم درد یک طرفه است. این درد ساعتها تا چند روز طول می کشد و هنگام حرکت بدتر می شود.

بسیاری از افراد مبتلا به میگرن علائم بینایی قبل از درد دارند. این علائم می تواند شامل دیدن خطوط زیگزاگ، نورهای براق یا رنگی یا چشمک زدن نور در یک طرف بینایی می باشد. به این علائم چشمی سردرد، هاله میگرن یا اورای میگرنی می گویند. بدون درد حدقه چشم و سر نیز ممکن است هاله بینایی رویت گردد.

میگرن چشمی بیشتر زنان را مبتلا می سازد. میگرن در خانواده ها به صورت ارثی می تواند وجود داشته باشد و می تواند بزرگسالان و کودکان خردسال را تحت تأثیر قرار دهد. افرادی که میگرن دارند اغلب سابقه بیماری حرکتی دارند.

بسیاری از افراد متوجه می شوند که برخی موارد باعث میگرن می شوند. تحریک کننده ها می توانند شامل موارد زیر گردند:

  • برخی از غذاها مانند مشروبات الکلی، پنیرهای مانده و شکلات
  • افزودنی غذایی، مانند گلوتامات مونو سدیم، نیترات و نیتریت (جزو موارد مورد استفاده در هات داگ و سایر گوشت های فرآوری شده) و شیرین کننده های مصنوعی
  • مشکلات خواب (خواب زیاد یا کم یا الگوی خواب نامنظم)
  • کمبود آب بدن (عدم نوشیدن آب کافی)
  • تغییرات هورمونی (مانند قاعدگی یا بارداری در زنان)
  • استرس، اضطراب یا سایر مشکلات عاطفی
  • چراغ، تغییر دما یا بو

داروهای بدون نسخه و تجویزی برای کمک به تسکین سردرد چشمی ناشی از میگرن وجود دارد.

سردردهای خوشه ای

سردردهای خوشه ای با شیوع کمتری از سردردهای تنشی یا میگرنی هستند. به دنبال سردرد خوشه ای، درد سمت راست سر و چشم شدت می یابد. ممکن است در همان طرف سر، آبریزش چشم، سردرد و قرمز شدن چشم مشاهده شود. همچنین ممکن است احساس تعریق کرده و آبریزش بینی داشته باشید.

سردردهای خوشه ای می توانند به طور ناگهانی شروع شده و از 30 دقیقه تا 2 ساعت ادامه داشته باشند. بسیاری از افراد هر روز به مدت یک یا دو ماه سردرد خوشه ای را تجربه می کنند. این اتفاق ممکن است در طول یک سال چندین بار اتفاق بیفتد. مردان بیشتر از زنان به آنها مبتلا می شوند.

اگر از سردردهای خوشه ای رنج می برید، با پزشک خود صحبت کنید. او ممکن است دارو تجویز کند یا داروی بدون نسخه را توصیه کند.

سردردهای سینوسی

عفونت سینوسی (سینوزیت) می تواند باعث سردرد بالای چشم و پیشانی، بینی، گونه ها و دندان های فک بالایی شود. در این محل ها سینوسهای شما قرار گرفته اند. همچنین اغلب سردرد چشمی با تب، گرفتگی و ترشحات غلیظ بینی وجود خواهد داشت. درد معمولاً در طول روز بدتر می شود.

سردردهای سینوسی به عنوان علت سردرد چشمی شیوع کمتری دارند. سردردهای میگرنی و خوشه ای معمولاً با سردردهای سینوسی اشتباه گرفته می شوند.

سردرد همراه با خستگی چشم

این حالت زمانی است که چشمان شما کار بیش از حد، مانند خیره شدن به صفحه کامپیوتر یا رانندگی طولانی مدت انجام داده و در طی آن خسته شده اند.

علائم دیگر می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • چشم درد، خارش چشم، سوزش چشم
  • سردرد و آبریزش چشم
  • سردرد همراه با تاری چشم
  • درد شانه ها یا پشت
  • خستگی چشم جدی نیست و با استراحت دادن به چشم بهبود می یابند

سردرد پشت چشم

برخی از دلایل چشمی که می توانند باعث بروز این نوع از سردرد چشمی شوند عبارتند از:

1. گلوکوم. این بیماری با اثر بر روی عصب بینایی می تواند باعث از بین رفتن بینایی، فشار چشم، تاری دید، دشواری در دیدن تاریکی و هاله های نورانی می شود. نوعی از گوکوم با عنوان زاویه بسته می تواند باعث بروز سردرد، چشم درد و حالت تهوع گردد.

2. اسکلریت. التهاب شدید پوشش خارجی کره چشم است. علائم آن معمولاً به دلیل اختلالات خود ایمنی ایجاد می شوند: سردرد پشت چشم، چشم قرمز یا صورتی، پارگی و تاری دید و همچنین حساسیت به نور.

3. نوریت بینایی. یا التهاب عصب بینایی، با درد چشم یا سردرد پشت چشم، تاری دید و سردرد، کور رنگی، دیدن اجسام شناور، حالت تهوع و از دست دادن بینایی همراه است.

4. بیماری گریوز. نوعی اختلال خود ایمنی در چشم که با ناهنجاری های غده تیروئید همراه است. برجستگی چشم، جمع شدن پلک، توانایی محدود در حرکت دادن چشم، چشم قرمز یا صورتی، دو بینی، کاهش بینایی و در برخی موارد با سردرد کاسه چشم مشخص می شود.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصصین مغز و اعصاب و یا چشم ما نوبت بگیرید.

Rate this post

2 دیدگاه‌ها

  1. درود بر شما …مطالب عالی .و اموزنده ..ولی ایکاشکی دکتر جراع حلق و بینی و مغز و اعصاب خوب و ایده ال معرفی میکردید ..حداقل در استان تهران و البرز ..شاید باور نکنید بنده دو ساله هم از سینوزیت و هم از سردرد خوشه ای رنج میبرم .رفتم دکتر متخض مغز و حلق و بینی ..بدون انکه عکسی و یا سیتی برام بنویسه .یا اصلا دو کلمه در موردش صحبت کنه .چند تا داروی مسکن مینویسه که در تمام خونه ها پیدا میشه و اصلا هیچ تاثیری ندارد .گاهی اوقات از مطالب همین جا برایشان توضیح دادم .خنده ای میکننند و میگویند مطالب انها نادرست است و مواردی دیگر ..حقیر از شما تشکر میکنم از مطالب مفید و تجربه های مختلف

    • ممنون از همراهی شما خواننده گرامی
      احتمالا مشکل سردرد شما چندان جدی نیست و یا با مشکلات عصبی تشدید می شود، به همین دلیل پزشکان قصد نگران کردن بیشتر شما را ندارند.
      اما اگر نگرانی شدید در این باره برایتان آزار دهنده شده، می توانید از خدمات مشاروه آنلاین کمک بگیرید تا با بار مالی کمتر پزشک مناسبی را پیدا کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید