علل رشد موی زائد اطراف سینه و روش های از بین بردن آن

0
2,060
655308.jpeg alt_text
655308.jpeg caption

 علل رشد موی زائد اطراف سینه

به طور معمول، کل بدن انسان پوشیده از مو است، اما برخی نقاط موهای ریز و کرکی دارند، و برخی نقاط همچون سر، ابرو، ناحیه تناسلی و زیربغل، دارای موهای ضخیم و تیره هستند. اما اگر در قسمت  هایی از بدن که به طور معمول موهای کرکی دارد، موهای تیره و ضخیم دیده شود، گفته می  شود که فرد دچار هیرسوتیسم است. هیرسوتیسم می  تواند قسمت های مختلفی را درگیر کند، یکی از این قسمت  ها اطراف سینه است. معمولاً رشد موی اطراف سینه  ها از دوران بلوغ آغاز می  شود و به دلیل نوسانات هورمونی، در سال  های بعد و در سنین بالاتر ظاهر می  شود. اما اگر این موها ضخیم، دراز، تیره و زبر باشند، غیرطبیعی است. این وضعیت، زنان را بسیار ناراحت می  کند و از نظر روانی به آن  ها فشار می  آورد. این عارضه می  تواند علل مختلفی داشته باشد، از جمله افزایش سطح هورمون  های مردانه، بیشتر شدن حساسیت گیرنده های مو، کیست  ها و تومورهای تخمدان، غدد فوق کلیوی، و در موارد نادر، نقص سیستم آنزیمی. در ادامه به علل رشد موهای زائد در اطراف سینه اشاره شده است:

• تغییرات هورمونی

یکی از شایع  ترین علل بروز موهای زائد اطراف سینه، تغییرات هورمونی است. معمولاً زنان در سن 20-30 سالگی، متوجه تغییرات موهای اطراف سینه و رشد آن  ها می  شوند. برخی از زنان به دلیل تغییرات هورمونی در دوران بارداری، ممکن است متوجه رشد موهای زائد در اطراف سینه و نوک آن شوند؛ که این مشکل بعد از زایمان برطرف خواهد شد.

• افزایش سطح هورمون  های مردانه

معمولاً آندروژن  هایی همچون تستوسترون در بدن مردان فراوان است، اما بالا رفتن سطح آن در بدن زنان، باعث رشد غیرطبیعی موها و بروز موهای زائد در قسمت  های مختلف بدن، از جمله اطراف سینه می  شود. علاوه بر این، افرادی که دچار این مشکل هستند، پوستی چرب دارند، پریود آن ها متوقف می شود و توده عضلانی اسکلتی آن  ها، افزایش پیدا می  کند.

 موهای زائد اطراف سینه

مطالعه کنید:لیزر موی زائد در زمان بارداری و شیردهی

• سندرم تخمدان پلی کیستیک

عدم تعادل بین هورمون  هایی که در تولیدمثل نقش دارند، باعث تحریک رشد موها در قفسه سینه، گردن و پشت بدن می شود. این افراد معمولاً در کنار رشد موهای زائد اطراف سینه، دچار کیست  های تخمدانی و ناباروری هستند، و قاعدگی نامنظمی دارند. به طور تقریبی از هر 5 زن، یک نفر دچار سندرم تخمدان پلی کیستیک است و با مشکل رشد موهای زائد در اطراف سینه مواجه است.

• مصرف برخی از داروها

گاهی اوقات، مصرف داروهایی همچون تستوسترون، گلوکوکورتیکواستروئیدها و داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی، سبب رشد موهای زائد در بدن، نوک سینه و اطراف آن می  شود.

• سندرم کوشینگ

استفاده زیاد از داروهای گلوکوکورتیکواستروئید و یا قرار داشتن در معرض مقادیر بالای کورتیزول، در طولانی مدت، باعث بهم خوردن تعادل هورمونی، ابتلا به سندرم کوشینگ و تحریک رشد موهای زائد می  شود. افراد مبتلا به این بیماری علاوه بر رشد موهای زائد، دچار فشار خون بالا هستند و قاعدگی غیرطبیعی دارند؛ این افراد دارای بازوها و پاهای لاغر و ضعیف، و سینه و شکم چاق و پرچربی هستند؛ صورتی گرد، پف  دار و قرمز دارند که به راحتی کبود می  شود؛ مشکلات ناباروری و میل جنسی کمی دارند؛ دچار افسردگی و نوسانات خلقی هستند و سطح گلوکز خون آن  ها بالاست. البته لازم به ذکر است که ابتلا به این بیماری بسیار کم است و بیشتر به دلیل مصرف داروهای مذکور است تا تولید زیاد هومورن توسط بدن.

از بین بردن مو های زائد دور سینه

برای خلاص شدن از شر این موهای زائد می  توان از راهکارهای زیر استفاده کرد:

• کوتاه کردن موها با قیچی (این کار باید به طور مرتب و با دقت انجام شود تا پوست با قیچی آسیب نبیند، و موها دیده نشود)

• اصلاح موها (البته این مورد می  تواند باعث احتمال ابتلا به موهای زائد شده و عفونت را افزایش دهد)

• اپیلاسیون (این روش، در کنار دردناک بودن، ممکن است باعث آسیب دیدن پوست و بروز عفونت شود، علاوه بر این، در این روش موها از بین نرفته و مجدداً رشد می  کنند)

• استفاده از لیزر (این روش ممکن است دردناک باشد، اما باعث کاهش رشد مو می  شود و ممکن است مانع از رشد مجدد موها شود، و گران  ترین روش است)

• استفاده از داروهای هورومونی، (استفاده از این مورد در صورتی مفید است که رشد موهای زائد به دلیل عدم تعادل هورمون  ها باشد)؛استفاده از کرم  موبر برای رفع موهای زائد اطراف سینه توصیه نمی شود، زیرا ممکن است باعث تحریک و آسیب دیدن این ناحیه شود.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص زنان و زایمان ما نوبت بگیرید.

5/5 - (2 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید