چرا لکه قهوه ای در چشم ایجاد می شود؟

0
57,290
لکه قهوه ای در چشم

قسمت سفیدی چشم که صلبیه نامیده می شود، یک لایه محافظتی است که قرنیه را احاطه کرده است. یک لکه قهوه ای روی سفیدی چشم می تواند ترسناک به نظر برسد، اما در ادامه شما را با علل ایجاد لکه قهوه ای در چشم و نحوه درمان آنها بیشتر آشنا خواهیم کرد.

به طور معمول، رنگ صلبیه سفید و کمی متمایل به رنگ آبی است که در برخی از افراد با پوست تیره، ممکن است کمی تیره تر باشد. این وضعیت تنها به دلیل افزایش رنگدانه رخ می دهد و معمولاً نگران کننده نخواهد بود. اما زمانی که افراد این لکه های قهوه ای را در عنبیه چشم یا به ویژه روی صلبیه می بینند، اغلب نگران می شوند.

پیشنهاد مطالعه: لرزش چشم

علت ایجاد لکه های قهوه ای در چشم

اگر این وضعیت برایتان نگران کننده شده، در اینجا علل متعدد ایجاد لکه های قهوه ای روی چشم ها را بیان می کنیم.

خال های خوش خیم ملتحمه

این وضعیت معمولاً در 10 سال اول زندگی رخ می دهد و نسبتاً شایع است. به نظر می رسد بیشتر تغییرات رنگ چشم در ابتدا خوش خیم هستند، اما برای اطمینان از آن هم که شده بهتر است توسط یک متخصص مورد ارزیابی قرار بگیرند.

ملانوز اکتسابی اولیه

این بیماری به صورت ساده تر با عنوان PAM نامیده شده و علت ایجاد لکه های قهوه ای در چشم افراد میانسال یا مسن با نژاد سفید است. PAM بیشتر به عنوان یک منطقه مسطح یک طرفه از رنگدانه های ملتحمه توصیف شود. افراد ممکن است سالها بدون هیچ گونه تغییری PAM داشته باشند یا تغییرات رنگی و حتی ایجاد بدخیمی را تجربه کنند. تبدیل از رنگدانه های خوش خیم به نقطه بدخیم یکی از دلایلی است که چشم پزشک باید تغییرات رنگدانه را ارزیابی کند.

داروها

داروهای خاصی مانند قطره چشم حاوی اپی نفرین وجود دارد که می تواند ملتحمه را تیره کند. علاوه بر این، استفاده صنعتی یا عکاسی از مواد نقره نیز می تواند باعث تغییر رنگ ملتحمه شود. حتی در مواردی مانند بیماریهای غدد درون ریز و تغییرات هورمونی نیز ممکن است منجر به تولید ملانین شود که منجر به تیره شدن تدریجی ملتحمه می گردد.

رنگدانه ملتحمه

دلایل تغییر رنگدانه ملتحمه می تواند متفاوت باشد، اما اساساً به این معنی ایجاد ضایعات است. این وضعیت می تواند به دلیل التهاب مزمن، تحریک شیمیایی یا حتی سرطان رخ دهد.

رنگدانه بیش از حد عنبیه

مواردی وجود دارد که می توانند باعث تولید بیش از حد رنگدانه در عنبیه شوند. یک بیماری معروف به نام سندرم پراکندگی رنگدانه وجود دارد. PDS زمانی رخ می دهد که رنگدانه در پشت عنبیه تحتث سایش متلاشی شده و سپس به سایر نقاط چشم شناور می شود. قسمت تأسف بار در مورد PDS این است که ذرات رنگدانه می توانند مکانیسم تخلیه چشم شما را مسدود کرده و منجر به مشکلات فشار چشم شوند. این فشار می تواند به عصب بینایی آسیب برساند و باعث گلوکوم شود.

حلقه های عصبی Axenfeld

این حلقه ها از اعصاب بلند درون صلبیه هستند. آنها در زیر ملتحمه خاکستری یا سفید ظاهر می شوند و کاملاً طبیعی تلقی می شوند. با این حال، مواردی وجود دارد که این حلقه ها می توانند به سرطان تبدیل شوند.

اجسام خارجی

یک ذره گرد و غبار، یک تکه چوب، تراشه فلزی یا حتی یک حشره می تواند زیر پلک یا سطح صلبیه باشد. در حالی که هر کسی می تواند با ورود یک شی خارجی به چشم خود مواجه شود اما، کسانی که در این حرفه کار می کنند، مانند کارگران، نجاران، سازندگان و دیگ سازان بیشتر در معرض خطر وارد شدن جسم خارجی به درون چشم خود هستند. زمانی که شی خارجی به درون چشم تان وارد می شود، نباید سعی کنید آن را به تنهایی خارج سازید. این حالت می تواند آسیب دائمی به چشم وارد کند. در عوض، باید از پزشک کمک گرفت.

 

وقتی صحبت از علت ایجاد لکه قهوه ای در چشم می شود، همیشه بهتر است خودتان در این باره تشخیص ندهید، بلکه برای تعیین علت و درمان مناسب به پزشک یا متخصص چشم مراجعه کنید.

شما می توانید در این باره با متخصصین چشم طبینجا مشورت نمایید.

تشخیص لکه های قهوه ای روی سفیدی چشم

حقیقت این است که چشم پزشکان از نحوه انجام یک معاینه دقیق و بدون درد اطلاع کافی دارند.
متخصص با یک روش خاص، نقطه دقیق و همچنین عروق خونی اطراف آن را بررسی می کند. این روش آنژیوگرافی فلورسئین نامیده می شود و پزشک را قادر می سازد تا از نقطه پشت چشم عکس بگیرد. پزشک به احتمال زیاد این نقطه را از نظر تغییرات شکل، اندازه یا رنگ مورد بررسی بیشتر قرار می دهد.

درمان لکه های قهوه ای چشم

حالا شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که چگونه می توانید لکه های قهوه ای چشم خود را از بین ببرید. پس از مشخص شدن علت، پزشک قادر به ارائه بهترین درمان های ممکن به شما خواهد بود. در حالی که برخی از درمانها سریع و ساده هستند، برخی دیگر ممکن است به زمان و مراقبت بیشتری نیاز داشته باشند.
چند روش درمان لکه قهوه ای چشم عبارتند از:

1) قطره دارویی

ساده ترین شکل درمان قطره چشم دارویی است. اگر فردی در معرض ابتلا به گلوکوم باشد، این قطره ها می توانند فشار چشم را کاهش دهند. این امر به این دلیل اتفاق می افتد که قطره ها طوری طراحی شده اند که میزان مایع ساخته شده در چشم را از بین ببرند. انواع خاصی از قطره ها نیز وجود دارند که به جریان یافتن بهتر مایع از زاویه تخلیه و کاهش فشار کمک می کنند.

2) لیزر درمانی

دو نوع لیزر درمانی متمایز بدین منظور استفاده می شود: ترابکولوپلاستی و ایریدوتومی لیزری. از ترابکولوپلاستی برای بهبود عملکرد تخلیه در افرادی که با فشار بیش از حد چشم مواجه هستند استفاده می شود. ایریدوتومی لیزری برای درمان سندرم پراکندگی رنگدانه استفاده می گردد.

3) سایر جراحی ها

چشم پزشکان می توانند لوله های زهکشی بسیار کوچکی را در چشم استفاده کنند که اغلب به عنوان دستگاه های تخلیه گلوکوم شناخته می شوند. در مورد نقاطی که سرطانی هستند، پزشک چشم ممکن است بیمار را برای شیمی درمانی به یک انکولوژیست ارجاع دهد و برخی از انواع جراحی را توصیه کند. شرایطی وجود دارد که لکه های صلبیه از طریق روشی به نام کونونتیوکتومی برداشته می شوند.

4) درمان خفیف خال های ملتحمه

گاهی اوقات از طریق یک عمل جراحی معمولاً ضایعه ای که بزرگ است برداشته می شود. روشهای جراحی برای جلوگیری از تبدیل خال به ملانوم بدخیم انجام می شود. گاهی اوقات بیماران به دلایل زیبایی درخواست انجام این روش ها دارند. برداشتن دستی یک خال به بستری شدن و نظارت دقیق چشم نیاز دارد.

5) برداشتن اجسام خارجی

پزشک معمولاً از قطره های بی حسی چشم استفاده کرده و جسم را خارج می کند. در برخی موارد، جسم را می توان با شستشو خارج کرد. بسته به میزان نفوذ جسم به چشم و میزان قرمزی و التهاب جسم، ممکن است چشم با یک تکه پوشانده شود تا استراحت کند. برای اطمینان از خارج کردن شی و بهبودی چشم، فرد بایستی توسط یک چشم پزشک مورد ارزیابی قرار گیرد.

درمان خانگی لکه قهوه ای چشم

راه هایی برای از بین بردن لکه های قهوه ای چشم با درمان های خانگی وجود دارد. محافظت در برابر آفتاب مهم است، بنابراین استفاده از عینک آفتابی همیشه ایده خوبی است.

پودر سیر تازه خرد شده

تحقیقات نشان می دهد که سیر همراه با یک لیوان آب برای بدن مفید است زیرا حاوی موادیست که می تواند بدن را سم زدایی کند. برخی افراد به سادگی هر روز صبح یک حبه سیر می خورند.

ریشه قاصدک

زمانی که مسمومیت با فلزات سنگین عامل ایجاد لکه های قهوه ای روی سفیدی چشم باشد این روش یک گزینه درمانی خوب است. برخی از افراد از دمنوش چای ریشه قاصدک استفاده می کنند.

پیاز

این ماده به عنوان یک رقیق کننده طبیعی خون عمل می کند و می تواند از تشکیل لخته جلوگیری کند. برخی تحقیقات نشان می دهد که پیاز برای عدسی چشم مفید است.

ویتامین E و C

مکمل هایی مانند E و C مملو از آنتی اکسیدان هستند که به مبارزه با سموم کمک می کند. غذاهایی مانند آجیل و مرکبات می توانند میزان دریافت این ویتامین ها را نیز افزایش دهند.

نگاهی به داروهایتان بیندازید

قبل از مصرف هرگونه دارویی که برای شما تجویز شده درباره آن تحقیق کنید. اگر مصرف داروها باعث ایجاد این عارضه دارویی در شما شده، از پزشک خود بخواهید تا داروی شما را با یک گزینه مناسب جایگزین نماید.

منبع

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید