واکسن کرونا برای بارداران و زنان شیرده

0
1,512
واکسن کرونا برای بارداران

انجام واکسیناسیون در دوران بارداری و شیردهی

مدتی از آغاز واکسیناسیون ویروس کرونا کووید-19 می‌گذرد؛ به نظر می‌رسد انجام واکسیناسیون می‌تواند بالاخره پس از ماه‌ها، نقطه پایانی بر روی این قصه طولانی بگذارد.از آغاز انجام واکسیناسیون کرونا سولات مختلفی به ویژه درباره گروه‌های خاص نظیر زنان باردار و شیرده وکودکان مطرح شده است. در متن پیش رو قصد داریم  موضوع واکسن کرونا برای بارداران را مورد بررسی قرار دهیم.

پیشنهاد مطالعه: روش دوشیدن شیر مادر

در این مقاله خواهید خواند:

  • زنان باردار بیش از سایرین درمعرض ابتلا به نوع شدید بیماری کرونا کووید-19 هستند
  • اطلاعات کمی درباره بی‌ضرر بودن واکسن در زنان باردار هم‌اکنون دردسترس است
  • دریافت واکسن کرونا یک انتخاب شخصی است
  • عوارض جانبی واکسن‌ها
  • چه کسانی نباید واکسن کرونا دریافت کنند؟
  • انجام واکسیناسیون در زنان شیرده

زنان باردار بیشتر از سایرین احتمال دارد که به انواع شدید بیماری کرونا مبتلا شوند. درصورتی که باردار هستید، منعی برای دریافت واکسن ندارید. واکسیناسیون می‌تواند خطر ابتلا به فرم شدید کرونا را از شما دور کند.

زنان باردار بیش از سایرین درمعرض ابتلا به نوع شدید بیماری کرونا کووید-19 هستند

با وجود این که احتمال ابتلا به نوع شدید کرونا به طور کلی کم است، اما زنان باردار و زنانی که اخیرا باردار بوده اند، نسبت به دیگر افراد بیشتر احتمال دارد که به فرم شدید بیماری کرونا مبتلا شوند.

منظور از فرم شدید کرونا، نوعی است که برای بهبودی نیاز به بستری در بیمارستان، استفاده از مراقبت‌های شدید و یا دستگاه ونتیلاتور دارد و یا با ناتوانی تنفسی همراهی دارد و درصورت عدم پیگیری و درمان می‌تواند منجر به مرگ شود.

واکسن کرونا برای بارداران

علاوه بر این زنان باردار مبتلا به کرونا بیشتر از سایر زنان باردار احتمال دارد در معرض زایمان زودرس هستند. به دنیا آمدن یک نوزاد نارس خود با بیماری‌ها و عوارض گوناگونی همراهی دارد.

همه این موارد گفته‌شده اهمیت واکسن کرونا برای بارداران و پیشگیری از ابتلا به کرونا در زنان باردار را نشان می‌دهد.

اطلاعات کمی درباره بی‌ضرر بودن واکسن در زنان باردار هم‌اکنون دردسترس است

محقیقین اعتقاد دارند که واکسن کرونا برای بارداران براساس نحوه اثر واکسن‌های موجود، احتمال کمی دارد که خطرآفرین باشند؛ با این وجود اطلاعات کمی در این باره دردسترس است.

کارآزمایی‌های بالینی که ایمنی و عملکرد واکسن کرونا برای بارداران و زنان شیرده را بررسی می‌کند، هم اکنون درحال انجام و برنامه‌ریزی هستند. علاوه بر این تولیدکنندگان واکسن در حال بررسی و جمع آوری اطلاعات در افرادی هستند که پیش از این واکسن دریافت کرده و هم‌اکنون باردار هستند.

مطالعات حیوانی بر روی واکسن‌های فایزر، مدرنا و جانسون- جانسون نشان داده است که این واکسن‌های هیچ خطری برای حیوانات در دوره بارداری و پس از آن برای نوزاد به دنیا آمده نداشته است.

واکسن‌های فایزر و مدرنا که برپایه mRNA ساخته شده اند، حاوی ویروس زنده نبوده و نمی‌توانند منجر به انتقال بیماری شوند. علاوه بر این mRNA موجود در این واکسن‌ها نمی‌تواند وارد هسته سلول‌های انسانی شود و با DNA انسانی که محل ذخیره داده‌های ژنتیکی است ترکیب شود.

واکسن جانسون- جانسون یک واکسن ناقل ویروسی است؛ به این معنی که نسخه اصلاح شده ویروس را برای ارائه دستورات ویژه به سلول‌ها وارد می‌کند. واکسن‌های برپایه ناقل ویروسی در هر سه ماهه بارداری به زنان داده شده است؛ از جمله می‌توان به آزمایش واکسیناسیون ابولا اشاره کرد. این آزمایشات هیچ پیامد نامطلوب از جمله اثرات منفی بر روی نوزاد به دنیا آمده را نشان نداده است.

دریافت واکسن کرونا یک انتخاب شخصی است

درصورتی که باردار هستید، دریافت واکسن منعی ندارد. با این حال می‌توانید پیش از دریافت واکسن با پزشک خود در این باره مشورت کنید. بهتر است درباره موارد زیر با پزشک خود صحبت کنید:

  • چقدر احتمال دارد در معرض ویروس کرونا- کووید19 قرار بگیرید
  • خطرات ویروس کرونا برای شما و جنین‌تان
  • هر آن پزشک چه درباره واکسن می‌داند
  • چگونه واکسن‌ها می‌توانند از بدن محافظت کنند
  • عوارض جانبی واکسن‌ها
  • داده‌های دردسترس درباره میزان ایمنی واکسن کرونا در زنان باردار

عوارض جانبی واکسن‌ها

عوارض جانبی واکسیناسیون ممکن است پس از دریافت هر کدام از انواع واکسن کرونا رخ بدهد. به ویژه پس از دریافت دوز دوم.

  • تب شدید

درصورتی که دچار تب شدید، باید استامینوفن مصرف کنید؛ زیرا تب به هر دلیلی می‌تواند در حاملگی ایجاد عارضه کند.

  • واکنش آلرژیک

واکنش آلرژیک با این که نادر است، اما محتمل است؛ درصورتی که سابقه هرگونه واکنش آلرژیک به واکسن یا داروی تزریقی داشته اید، پزشک را درجریان قرار دهید. درصورتی که پس از دریافت واکسن دچار واکنش آلرژیک شدید، لازم است که تحت درمان قرار بگیرید.

انجام واکسیناسیون در زنان شیرده

واکسن کرونا برای بارداران

متاسفانه تاکنون کارآزمایی بالینی بر روی تاثیر واکسن کرونا در زنان در دوران شیردهی صورت نگرفته است؛ از این رو تاثیر واکسن در موارد زیر مورد بررسی قرار نگرفته است:

  • بی‌خطر بودن واکسن کرونا در زنان شیرده
  • اثرات واکسن بر روی شیرخواری که از شیر مادر تغذیه می‌کند
  • تاثیر واکسن بر روی تولید و ترشح شیر

محققین عقیده دارند براساس نوع عملکرد واکسن‌ها، این واکسن‌ها خطری برای زنان در دوران شیردهی ندارند؛ از این رو زنان شیرده می‌توانند واکسن کرونا دریافت کنند. برخی مطالعات نشان داده است زنانی که واکسن کرونا بر پایه mRNA دریافت کرده اند، در شیرشان آنتی‌بادی علیه ویروس کرونا وجود داشته که می‌تواند از نوزادشان دربرابر ابتلا به کرونا محافظت کند.

چه کسانی نباید واکسن کرونا دریافت کنند؟

افراد زیر لازم است از دریافت واکسن خودداری کنند:

  • افرادی که سابقه واکنش آلرژیک شدید به واکسن در گذشته داشته اند
  • همه افراد زیر 18 سال تا زمانی که مطالعات بر روی واکسن‌ها کامل شود

جمع بندی

این توصیه سازمان بهداشت جهانی (WHO) را فراموش نکنید؛ «بهترین واکسن اولین واکسنی است که به دستتان می‌رسد.» از این رو درصورتی که نوبت واکسیناسیون شما فرا رسید، بهتر است در انجام آن تعلل نکنید.

واکسن کرونا برای بارداران

همیشه توصیه کرده اند که پیشگیری بهتر از درمان است و هم‌اکنون موثرترین و بهترین راه پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا به ویژه انواع شدید آن، انجام واکسیناسیون کرونا است.

از آن جایی که ابتلا به کرونا می‌تواند در زنان باردار با عوارض بیشتری همراهی داشته باشد و ریسک زایمان زودرس را بالا ببرد، این زنان جز گروه‌های پرخطر جامعه محسوب می‌شوند.

با این که نیاز است تا مطالعات تکمیل شود، بنظر می‌رسد که انجام واکسیناسیون در زنان باردار و شیرده بی‌خطر است و برای پیشگیری از ابتلا به نوع شدید کرونا ضروری است.

شما می‌توانید با استفاده از سامانه آنلاین طبینجا از متخصص عفونی ما مشاوره بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید