پرش ضربان قلب و علل آن

2
22,080
لرزش در قلب

آیا جزو آن دسته از افرادی هستید که مرتبا احساس پرش ضربان قلب یا لرزش در قلب را تجربه می کنید؟
پرش در ضربان قلب برای هر کسی می تواند یک احساس تعجب برانگیز و همراه با دلهره باشد. برای بیشتر افراد این احساس ممکن است یک بار در ماه رخ دهد اما برخی دیگر روزانه چندین بار دچار این حالت می شوند.
این احساس پرش ضربان قلب گاهی اوقات به اندازه ای شدید است که ممکن است تصور حمله قلب را در فرد ایجاد کند.
در این پست از سایت نوبت دهی پزشکی طبینجا قصد داریم تا شما را با علت پرش ضربان قلب بیشتر آشنا کنیم، با ما همراه باشید.

علائم لرزش یا پرش قلب

این علائم در دسته تپش های قلبی قرار می گیرند. بیشتر تپش های قلبی در اثر تغییرات بی خطر در ریتم قلبی است و تعدادی از آنها نیز می توانند منعکس کننده مشکلات قلبی یا در سایر نقاط بدن باشند.
افراد به صورت های مختلفی ممکن است این ضربانات را احساس کنند.

این احساس تپش به حالت های کوبنده، لرزش، پرش و بالا و پایین رفتن ایجاد شده و برخی دیگر از افراد، مکث یا توقف بین ضربانات قلبی، احساس تپش قلب بصورت کوبیدن در قفسه سینه و رگ گردن خود را گزارش کرده اند. در مواردی نیز تنها به یک ناراحتی عمومی اشاره می شود.

علت پرش ضربان قلب

این نوع از تپش های قلبی ممکن است به صورت ناگهانی در یک لحظه ایجاد شده و سریعا از بین بروند.
می توان آنها را به دنبال انجام برخی از فعالیت های بدنی، حوادث و یا احساسات خاص مرتبط دانست. در برخی از افراد آغاز و پایان ضربانات قلبی با ریتم خواب تغییر کرده و از بین رفته یا تشدید می شود.

پرش ضربان قلب ممکن است توسط موارد زیر ایجاد شود:

  • استرس، اضطراب یا حملات پانیک
  • کم آبی بدن
  • کاهش سطح پتاسیم
  • افت قند خون
  • مصرف بیش از حد شکلات، کافئین و الکل
  • تب

افرادی که مبتلا به برخی از مشکلات سلامتی مانند بیماریهای قلبی، کم خونی و پرکاری تیروئید هستند ممکن است این نوسانات ضربان قلبی را بیشتر تجربه کنند. البته داروها و موادی مانند کوکائین، آمفتامین، قرص های رژیم غذایی، برخی از داروهای ضد سرفه و سرماخوردگی، برخی آنتی بیوتیک ها، هورمون های تیروئیدی، دیگوکسین و داروهای آسم از این دست مواد هستند.

برخی از بیماری های قلبی ایجاد کننده این شرایط عبارتند از:

پرش ضربان قلب ناشی از انقباضات نارس دهلیزی (دهلیزها حفره های بالایی قلب هستند). زمانی که دهلیزها در کثری از ثانیه سریعتر از آنچه که باید منقبض می شوند، مدت زمان استراحت آنها برای بازگشت به ریتم طبیعی طولانی تر خواهد بود. این شرایط با انقباض قابل ملاحظه شدیدی همراه است زیرا دهلیزها خون بیشتری را در خون نگه داشته اند و با یک انقباض فشرده آن را به سمت بطن ها هدایت می کنند.
این انقباضات زودرس دهلیزی معمولا خوش خیم بوده و نشانگر شرایط وخیم تری مانند حمله قلبی یا تهدید کننده حیات نیستند.

دو اختلال دیگر در ریتم قلب که ممکن است علت پرش ضربان قلب باشند عبارتند از فیبریلاسیون دهلیزی و تاکی کاری فوق بطنی. فیبریلاسیون دهلیزی یک ضربان قلب نامنظم و غالباً سریع است که در اثر فعالیت بی نظم الکتریکی در حفره های بالایی قلب یا دهلیزها ایجاد می شود.
تاکی کاردی فوق بطنی یک ضربان قلب سریعتر از حد طبیعی است که از حفره های پایینی قلب یا بطن ها شروع می شود.
هر دو این موارد ممکن است باعث تپش قلب شوند که ممکن است کوتاه یا طولانی باشد. هر دو این شرایط باید توسط پزشک قلب و عروق مورد ارزیابی قرار گیرند.

یک مشکل از انقباضات اولیه بطن ها نیز می توانند باعث تپش قلب شوند. انقباض زودرس بطنی تک یا حتی جفت، معمولاً مشکلی ایجاد نمی کند مگر اینکه با غش، تنگی نفس یا علائم دیگر همراه باشد.
انقباضات زودرس بطنی طولانی مدت، یکی پس از دیگری نگران کننده هستند. این شرایط می تواند به نوسانات ریتم قلبی کشنده معروف به فیبریلاسیون بطنی تبدیل شوند.

یک ناهماهنگی در انتقال ریتم قلبی از دهلیزها به بطن ها که با عنوان گره سینوسی شناخته می شود می تواند باعث بروز این پرش های قلبی شود.
بافت اسکار در قلب ناشی از حمله قلبی یا سایر آسیب ها و مشکلات دریچه ای مانند افتادگی دریچه میترال نیز می تواند منجر به پرش ضربان قلب شوند. (1)

تشخیص

تپش های قلبی معمولا زیاد اتفاق می افتند. متأسفانه، معمولاً با مراجعه به مطب پزشک هم، آنها از بین می روند. بنابراین بایستی قبل از مراجعه به پزشک از برخی از اطلاعات مهم را در آنها کسب کنید، اطلاعاتی در مورد احساس تپش قلب، تعداد دفعات ضربه و زمان آن. سعی کنید قبل از مراجعه به پزشک به برخی از این سوالات پاسخ دهید:

  • هنگام تپش قلب، نبض خود را بررسی کنید. ریتم قلب شما سریع است یا کند؟ منظم یا نامنظم؟
  • هنگامی که دچار پرش ضربان قلب می شوید، احساس سبکی سر، گیجی یا نفس نفس زدن یا درد قلبی دارید؟
  • آیا در حین فعالیت بدنی رخ می دهند؟
  • آیا تپش قلب شما به طور ناگهانی شروع و متوقف می شود یا اینکه عوامل خارجی در آن دخیل است؟

یک معاینه بالینی قادر است علائم تپش قلب را تشخیص داده و شنیدن صدای قلب به کمک گوشی پزشکی به نشان دادن مشکلات دریچه ای کمک می کند.

در صورت وجود شک به مشکلاتی مانند عدم تعادل تیروئیدی، کم خونی یا کاهش سطح پتاسیم یا سایر شرایط تاثیر گذار بر روی ضربان قلب، احتمالا یک آزمایش خون نیز درخواست می گردد.

ممکن است برای داشتن یک تشخیص دقیق تر استفاده از هولتر 24 ساعته برای ثبت ضربانات قلبی حین انجام فعالیت های روزانه و تست ورزش برای بررسی مشکلات همراه با تغییرات ریتم قلبی مانند سرگیجه و درد قفسه سینه مورد نیاز باشند.

شما می توانید از طریق سامانه دکتر آنلاین طبینجا از متخصصین قلب و عروق ما نوبت بگیرید.

Rate this post

2 دیدگاه‌ها

  1. سلام، یه مدته لرزش قلب و به شدت تپش قلب دارم، در حالتی که دست و تمام تنم هم میلرزه، لرزش شدید. آیا باید متخصص مغز و اعصاب برم؟

    • علت تپش قلب و لرزش بدن میتونه اختلال پانیک باشه. برخی از علائم حملات پانیک شامل تپش قلب، لرز، مشکل در تنفس، درد قفسه سینه و گیجی است.
      میتونید با روانپزشکان طبینجا در این باره مشورت کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید