چه کسانی نباید واکسن کرونا بزنند؟

0
3,228
چه کسانی نباید واکسن کرونا بزنند؟

واکسن های کرونا تاکنون در افراد مختلف با گروه‌های سنی مختلفی آزمایش شده است؛ نتایج حاصل از کارآزمایی‌های بالینی نشان می‌دهد که این واکسن‌ها بی‌خطر بوده و برای پیشگیری از گسترش ویروس در جامعه لازم است که بطور گسترده واکسیناسیون انجام شود دراین مقاله با موضوع چه کسانی نباید واکسن کرونا بزنند آشنا می شویم.

با وجود این بی‌خطر بودن این واکسن‌ها در اکثر اقشار جامعه، گروه‌های معدودی هستند که لازم است از دریافت واکسن خودداری کنند.

در متن پیش رو قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم: چه کسانی نباید واکسن کرونا دریافت کنند؟

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • چه کسانی نباید واکسن کرونا دریافت کنند؟
  • آیا تزریق واکسن در زنان باردار و شیرده بی‌خطر است؟
  • افراد مبتلا به بیماری‌های خودایمنی می‌توانند واکسن کرونا دریافت کنند؟

آنچه در این مقاله خواهید خواند

چه کسانی نباید واکسن کرونا دریافت کنند؟

واکسیناسیون کرونا در حال حاضر به عنوان یکی از موثرترین شیوه‌های پیشگیری از ابتلا به کرونا در سطح عمومی شناخته می‌شود؛ خوشبختانه هیچ کدام از واکسن‌های کرونایی که تایید شده اند حاوی ویروس زنده نیستند؛ از این رو در افرادی که به هر دلیلی سیستم ایمنی ضعیفی دارند، قابل استفاده هستند؛ برخلاف برخی واکسن‌های قدیمی مثل واکسن سه گانه.(MMR).

این به این معناست که اغلب افراد جهان می‌توانند با دریافت واکسن کرونا دربرابر ابتلا به این ویروس محافظت شوند. با این حال برخی گروه‌ها هستند که از دریافت واکسن منع شده اند.

  • افرادی که سابقه یک واکنش آلرژیک( حساسیت) خاص دارند

در اوایل دسامبر، پس از آن که تزریق واکسن فایزر در دو نفر از کادر درمان انگلیس سبب ایجاد واکنش آنافیلاکسی( واکنش شدید حساسیت) شد، تزریق این واکسن در افرادی که سابقه واکنش شدید حساسیت داشتند، بطور موقتی متوقف شد.

در هفته‌های پس از آن، آژانس تنظیم داروها و محصولات بهداشتی انگلستان با بررسی افرادی که سابقه واکنش‌های شدید حساسیتی داشته و تزریق واکسن داشته اند، اعلام کرد که تزریق واکسن در این افراد ریسک واکنش آنافیلاکسی را بالا نمی‌برد.

بنابراین تنها افرادی که نسبت به دوز اول واکنش نشان داده اند و یا سابقه حساسیت به هر یک از اجزای سازنده واکسن را دارند، از تزریق این واکسن منع شدند. سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها(CDC)، در ادامه توصیه کرد تنها افرادی که به دوز اول واکسن‌ها mRNA  و هر یک از اجزای واکسن- پلی اتیلن گلیکول(PEG) و یک مولکول مرتبط به نام پلی‌سوربات- حساسیت دارن، نباید واکسن را دریافت کنند.

واکسن مدرنا هم حاوی PEG است در حالی که واکسن آسترازنکا حاوی پلی‌سوربات 80 است که در بسیاری از واکسن‌ها از جمله واکسن آنفولانزا یافت می‌شود. شواهدی مبنی بر این که افراد حساس به PEG نباید واکسن آسترازنکا بزنند وجود ندارد.

هیچ یک از واکسن‌های کرونا محتوی پروتئین‌های تخم مرغ و یا لاتکس نیستند؛ بنابراین تزریق واکسن درافرادی که به این مواد حساسیت دارند، منعی ندارد.

  • کودکان زیر 16 سال

در حال حاضر کودکان کمتر از یک سوم از کل مبتلایان به کرونا را دربر می‌گیرند؛ علاوه بر این شانس بروز عوارض جدی در کودکان نسبت به بزرگسالان کمتر است و بطور کلی امید به درمان در این گروه نسبت به بالغین بالاتر است؛ از این رو در اولویت واکسیناسیون نیستند.

چه کسانی نباید واکسن کرونا بزنند؟

از سویی مطالعات درباره تزریق واکسن در کودکان زیر 16 سال تاکنون صورت نگرفته است و اطلاعات کافی درباره ایمنی و کارآیی این واکسن‌ها در سنین کم در حال حاضر دردسترس نیست بنابراین افراد زیر 16 سال نباید واکسن کرونا بزنند.

از این رو سازمان بهداشت جهانی(WHO) توصیه می‌کند که حتی کودکانی که جز گروه‌های پرخطر هم هستند فعلا تحت واکسیناسیون قرار نگیرند.

با این حال نظر کمیته مشترک واکسینسیون و ایمنی‌سازی انگلستان متفاوت است و عقیده دارد که کودکانی که در گروه‌های پرخطر مثل بیماری‌های پیشرفته عصبی هستند، لازم است که واکسن دریافت کنند.

  • افرادی با بیماری‌های زمینه‌ای

فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن‌ها در کشورهای مختلف در افراد زیادی با بیماری‌های زمینه‌ای گوناگون از قبیل دیابت، فشار خون بالا و آسم در حال انجام است. نتایج حاصل از تزریق واکسن نشان می‌دهد که انجام واکسیناسیون در این افراد بی‌خطر است.

با این حال دانسته‌ها درباره بیماران مبتلا به ویروس HIV و سایر بیماری‌های ضعف سیستم ایمنی اندک است و افراد کمی از این گروه تاکنون مورد واکسیناسیون قرار گرفته اند.

خوشبختانه هیچ کدام از واکسن‌های تزریقی حاوی ویروس زنده نیستند؛ از این رو بنظر نمی‌رسد که تزریق واکسن در این گروه از افراد خطری داشته باشد؛ اما چون این افراد سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند، ممکن است سیستم ایمنی در پاسخ به واکسن تزریقی به اندازه کافی فعال نشود. درنتیجه افراد این گروه کمتر از سایرین دربرابر ابتلا به ویروس محافظت شوند.

با این وجود بنظر می‌رسد تزریق واکسن در این گروه از ابتلا به انواع شدید ویروس کرونا پیشگیری می‌کند؛ به همین دلیل هم WHO و هم CDC توصیه می‌کنند که این گروه از افراد درباره تزریق واکسن با پزشک درمانگر خود مشورت کنند.

آیا تزریق واکسن در زنان باردار و شیرده بی‌خطر است؟

از آن جایی که زنان باردار از کارآزمایی‌های بالینی واکسن کنار گذاشته شده بودند، در حال حاضر شواهد اندکی درباره بی‌ضرر بودن تزریق واکسن کرونا برای بارداران وجود دارد. با این وجود از آن جایی که زنان باردار نسبت به سایر افراد بیشتر درمعرض ابتلا به انواع شدید کرونا هستند و ممکن است دچار زایمان زودرس شوند، انجام واکسیناسیون و پیشگیری موثر در این افراد ضرورت دارد.

چه کسانی نباید واکسن کرونا بزنند؟

سازمان جهانی بهداشت(WHO) توصیه می‌کند که زنان بارداری که در معرض خطر بالای ابتلا مثلا به دلیل محیط شغلی خود هستند و یا درمعرض ابتلا به فرم شدید کرونا هستند، با پزشک خود درباره تزریق واکسن مشورت کنند. و اگر پزشک تایید نکند نباید واکسن کرونا بزنند در غیر این صورت بلامانع است. واکسن در زنان شیرده منعی ندارد و این زنان لازم نیست پس از تزریق واکسن شیردهی را قطع کنند.

افراد مبتلا به بیماری‌های خودایمنی می‌توانند واکسن کرونا دریافت کنند؟

افراد مبتلا به بیماری‌های خودایمنی ممکن است بیش از سایر افراد درمعرض ابتلا به انواع شدید بیماری کرونا باشند. از این رو این افراد هم لازم است که واکسن کرونا را دریافت کنند؛ با این وجود لازم است بدانید که بیماران مبتلا به بیماری‌های خودایمنی از کارآزمایی‌های بالینی حذف شده اند و شواهد موجود درباره ایمنی این واکسن‌ها اندک است.

نکته پایانی

به توصیه سازمان بهداشت جهانی، بهترین واکسن اولین واکسنی است که به دست شما می‌رسد؛ از این رو اگر جز گروه‌های منع‌شده از تزریق واکسن نبودید، خوب است هر زمان که نوبت تزریق واکسن به شما رسید در دریافت آن تعلل نکنید.

شما می‌توانید با استفاده از سامانه آنلاین طبینجا از متخصص عفونی ما مشاوره بگیرید.

 

5/5 - (6 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید