واکسن کرونا و انواع آن

0
1,131
واکسن های کرونا

 واکسن های کرونا

اکثر افراد جامعه از عوارض خفیف مربوط به واکسن های کرونا از جمله تب، سوزش و درد محل تزریق و… آگاهی دارند اما تدریجا عوارض جدی‌تری برای همه واکسن های کرونا در حال گزارش است، هرچند همه اینها در مرحله بررسی و مطالعه هستند.

مقایسه واکسن های کرونا

• واکسن آسترازنکا

خطرناک ترین و جدی‌ترین عارضه محتمل برای این واکسن لخته خون و کاهش شمارش پلاکت است که کماکان در دست بررسی است. پس از تزریق ده‌ها میلیون دوز از این واکسن ۷۹ مورد لخته خون از کشورهای نروژ، اتریش و بریتانیا گزارش گردیده که با ۱۹ مورد مرگ همراه بود.

البته به دلیل ناچیز بودن شیوع عوارض خطرناک (یک در میلیون) در مقایسه با جمعیت بالای واکسینه شده ، WHO و MHRA و EMA آن را واکسنی safe دانسته و ادامه واکسیناسیون را توصیه می‌کنند.

• اسپوتنیک

مجوز مصرف انبوه اسپوتنیک ۵ توسط EMA اروپا درحال بررسی است. ۶ مورد عارضه جدی دیگر هم در افراد جوان گزارش شده و شامل اختلال تنفسی، تشنج، تورم، ضعف شدید عضلانی، فشارخون بالا است که اکنون در دست بررسی است.

اخیرا گفته شده که واکسن های  مبتنی بر وکتور (بخصوص آدنوویروس Ad5) که در یکی از دو دوز اسپوتنیک ۵ نیز به کارمیرود متهم به افزایش آسیب پذیری نسبت به HIV هستند، لذا توصیه نموده واکسن های کرونا این چنینی را باید پیش از استفاده در کشورهایی که HIV در آنجا شیوع دارد بررسی بالینی شوند. البته تولیدکنندگان اسپوتنیک ۵ چنین ارتباطی را رد می‌کنند.

• جانسون و جانسون

به دنبال تزریق حدود ۷ میلیون دوز واکسن J&J تعداد ۶ مورد لخته خون و یک‌مورد مرگ ناشی از آن گزارش شده که به تایید FDA نیز رسید. لذا تجویز آن تا انجام بررسی دقیق‌تر در اروپا به تعویق افتاد. آفریقای جنوبی نیز که از اولین مصرف‌کنندگان آن بود، فعلا تجویزش را متوقف نموده است.

• فایزر/مادرنا

نروژ اولین کشوری بود که در خصوص تجویز فایزر به افراد کهنسال و ناتوان پس از وقوع ۲۳ مورد مرگ در بین ۲۰هزار نفر از دریافت کنندگان نروژی واکسن، هشدار داد.

نهاد ناظر بر محصولات پزشکی نروژ (NOMA) پس از بررسی ۱۳ مورد از این مرگ‌ها اعلام نمود که عوارض عادی واکسن فایزر در افراد کهنسال و ناتوان می‌تواند منجر به مرگ شود.
CDC احتمال عارضه جدی این دو واکسن را ۹/۲٪ و شانس شوک آنافیلاکتیک را یک در ۴/۵ میلیون می‌داند.

واکسن کرونا

پیشنهاد مطالعه: مقایسه واکسن‌های ایرانی کرونا

• واکسن بهارات

درگزارشات کمیته ثبت عوارض واکسیناسیون هند (AEFI) که پس ازتزریق ۹۵ میلیون دوز اول و ۱۱ میلیون دوزدوم، سخن از مواردی مرگ و چندین عارضه بوده است که ۳٪ آن منجر به بستری گردید.

موارد مرگ عمدتا در کمتر از ۳ روز پس از واکسن بوده و پس از روز ۲۸ مرگی گزارش نشد. از ببن آنها ۶۳ مرگ ناشی از عارضه قلبی عروقی و سکته، ۱۴ مورد CVA مغزی، ۱۰ مورد مرگ‌ناگهانی، ۵ مورد تنفسی بوده است.

واکسن های کرونا

• سینوفارم/سینوواک

در خصوص این واکسن‌های چینی نسبت به بقیه واکسن های کرونا اطلاعات شفافی در دست نیست و تاکنون عارضه جدی گزارش نشده است. در مورد واکسن های ایرانی کرونا بخوانید.

نتیجه بررسی واکسن های کرونا

نتیجه می‌گیریم هیچ کدام از واکسن های کرونا در حال حاضر بدون عارضه نیست و شاید عوارض دیگری نیز در آینده برای آن‌ها کشف شود اما نکته مهم این است که فواید واکسن های کرونا هزاران برابر بیشتر از مضرات آن‌هاست و باید واکسیناسیون بر علیه کووید۱۹ با شماری از واکسن های کرونا معتبر با جدیت ادامه یابد.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص عفونی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید