چه زمانی باید نگران کم شدن خون قاعدگی باشید؟

0
2,649
کم شدن خون قاعدگی

عوامل متعددی می توانند جریان خون قاعدگی افراد را تغییر داده و پریود آنها را به طور غیرعادی سبک کنند. وزن بدن، ورزش و استرس همگی می توانند باعث کم شدن خون قاعدگی گردند و دانستن علت بروز این وقایع می تواند مفید واقع شود.

پریودهایی که سبکتر از حد معمول هستند معمولاً دلیلی برای نگرانی ندارند. افراد اغلب متوجه می شوند که جریان قاعدگی آنها بصورت ماهیانه در حال تغییر است و برخی از ماه ها به سادگی با خونریزی کمتری نسبت به ماه قبل مواجه هستند.

در برخی موارد، پریود سبک می تواند به دلیل استرس یا کاهش وزن باشد. همچنین می تواند حاملگی یا یک بیماری هورمونی را نشان دهد. به طور مشابه، یک فرد ممکن است لکه بینی یا ترشحات رنگی را تجربه کند که او را به اشتباه بیندازند.

برای آشنایی با برخی از علل احتمالی پریودهای خفیف، نحوه شناسایی آنها و زمان تماس با پزشک، ادامه مطلب را بخوانید.

علت کم شدن خون قاعدگی

جریان قاعدگی هر فرد برای او فردی است. طبیعی است که این جریان بصورت ماهانه و همچنین در طول زمان تغییر کند. به عنوان مثال، ممکن است پریود یک فرد با افزایش سن سنگین تر یا سبک تر شود.

برخی از علل احتمالی قاعدگی با خونریزی کم شامل موارد زیر است.

سن

جریان پریود می تواند در طول زندگی هر فردی متفاوت باشد. برای مثال، زمانی که یک فرد برای اولین بار پریود خود را شروع می کند، جریان آن معمولاً سبک تر است و ممکن است فقط شامل لکه بینی باشد. زمانی که فرد در سنین 20 و 30 سالگی است، عادت ماهانه منظم تر می شود.

در اواخر دهه 30 و 40 سالگی، افراد ممکن است پریودهای سنگین تر و دوره های قاعدگی کوتاه تری را تجربه کنند. همچنین ممکن است ماه‌ها بدون پریود باشند و بعداً قاعدگی با خونریزی شدیدتری را تجربه کنند. پس از آن پریودها اغلب در طول یائسگی سبک تر و نامنظم تر می شوند.

عدم تخمک گذاری

گاهی اوقات، فرد به دلیل اینکه بدنش تخمک آزاد نمی کند، پریودهای نامنظمی دارد. این شرایط به عنوان عدم تخمک گذاری شناخته می شود و می تواند منجر به پریودهای سبک تر یا نامنظم شود.

علاوه بر این، برخی افراد دارای نارسایی اولیه تخمدان هستند. این وضعیت به زمانی اشاره دارد که تخمدان های آنها قبل از یائسگی به درستی عمل نمی کنند.

تغییرات وزنی بدن

افرادی که دچار کمبود وزن هستند یا به سرعت وزن زیادی را از دست می دهند ممکن است متوجه کم شدن خون قاعدگی یا به طور کلی متوقف شدن آن گردند. این تغییر به این دلیل رخ می دهد که سطح چربی بدن آنها بسیار کم شده و می‌تواند تخمک‌گذاری را متوقف کند.

ورزش بیش از حد و اختلالات خوردن نیز می تواند باعث شود که دوره های قاعدگی فرد سبک تر شده یا به طور کلی متوقف گردند.

بارداری

در طول بارداری، عادت ماهانه فرد معمولا متوقف می شود. با این حال، افراد ممکن است خونریزی لانه گزینی را با یک دوره سبک یا کم شدن خون قاعدگی اشتباه بگیرند. این مقدار کمی لکه بینی است که زمانی اتفاق می افتد که تخمک به دیواره رحم می چسبد.
اگر فردی بعد از قاعدگی از دست رفته لکه بینی را تجربه کند، ممکن است قصد انجام آزمایش بارداری داشته باشد.

شرایط پزشکی و بیماری ها

برخی از شرایط پزشکی که بر هورمون‌های فرد تأثیر می‌گذارند نیز می‌توانند بر چرخه قاعدگی تأثیر بگذارند. این شرایط عبارتند از:

دوره های طولانی استرس می تواند بر هورمون های بدن تأثیر بگذارد، که می تواند چرخه منظم قاعدگی را مختل کند. انجام اقداماتی برای مدیریت استرس می تواند به بازگشت قاعدگی فرد به حالت عادی کمک کند.

علائم پریود سبک

بیشتر دوره های قاعدگی شامل 2 تا 3 قاشق غذاخوری خون ریزی در طول هر روز است.

با این حال، تنوع زیادی در بین افراد وجود دارد و تعیین میزان خونی که یک فرد واقعاً از دست می دهد دشوار است.

اگر قاعدگی‌های تان سبک‌تر از حد معمول است، بهتر است آنها را در یک دفتر یادداشت کنید. این کار را می توانید با پیگیری تعداد تامپون یا پدهایی که استفاده کرده اید یا ردیابی میزان خون جمع آوری شده در یک کاپ قاعدگی انجام دهید.

موارد زیر ممکن است نشان دهنده یک دوره قاعدگی از اول باشد:

  • دوره قاعدگی که مدت آن کوتاه تر از حد معمول برای فرد است
  • تغییرات پد یا تامپون کمتر از حد معمول
  • بدون جریان سنگین معمول برای 1-2 روز اول، اما یک جریان ثابت و سبک
  • خونریزی که در طی چند روز به جای یک جریان ثابت شبیه لکه بینی است
  • گاهی اوقات، یک دوره سبک ممکن است باعث کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی، مانند کاهش کمردرد، گرفتگی رحم، یا تغییرات خلقی شود.

پریودهای سبک و کنترل بارداری

هنگامی که فردی شروع به استفاده از روش های پیشگیری بارداری هورمونی می کند، ممکن است متوجه کم شدن خون قاعدگی در خود شود.

این کاهش جریان خون ممکن است به این دلیل باشد که دوزهای هورمونی در قرص‌های ضدبارداری کم است و رحم را برای ایجاد یک پوشش ضخیم تحریک نمی‌کند. در نتیجه، ممکن است فرد قاعدگی سبکی را تجربه کند، چرا که حداقل پوشش داخلی رحم برای ریزش وجود دارد.

همچنین ممکن است در افرادی که از دستگاه های هورمونی داخل رحمی، ایمپلنت های ضد بارداری یا تزریقی استفاده می کنند، این شرایط رخ دهد. این حالت باعث نازک شدن پوشش رحم می شود.

افراد ممکن است لکه بینی اولیه را بین دوره های قاعدگی تجربه کنند، چرا که هورمون ها شروع به تنظیم دوره های آنها می کنند.

در موارد خاص، پزشک ممکن است توصیه کند که فردی که پریودهای خفیفی دارد، از روش های کنترل بارداری استفاده کند تا به مرور به تنظیم چرخه خود کمک نماید. برخی از انواع روش های پیشگیری از بارداری حاوی هورمون هایی هستند که می توانند به دوره قاعدگی فرد برای سازگارتر شدن کمک کنند.

عوامل خطر

گاهی اوقات، افرادی که هیچ فاکتور خطر شناخته شده ای ندارند، می توانند پریودهای خفیفی داشته باشند. با این حال، برخی از عوامل باعث می شود که قاعدگی های سنگین تری را تجربه کنند.

برخی از عوامل خطر احتمالی برای یک دوره سبک عبارتند از:

  1. سن: افراد جوان معمولا قاعدگی های سبک تری دارند.
  2. شیردهی: این فرآیند طبیعی، ممکن است بازگشت قاعدگی ها را پس از زایمان به تعویق بیندازد یا در زمان شروع مجدد، پریودها سبک تر شوند.
  3. استرس: استرس زیاد در زندگی افراد می تواند بر سطح هورمون های بدن آنها تأثیر بگذارد.
  4. سندرم تخمدان پلی کیستیک: برخی از شرایط تولید مثلی، مانند PCOS، می توانند بر سطح هورمون ها و جریان قاعدگی تأثیر بگذارند.

ممکن است فردی بخواهد با پزشک در مورد عوامل خطر فردی صحبت کند که ممکن است بر شدت قاعدگی آنها تأثیر بگذارد.

چه زمانی باید به دکتر مراجعه کنید؟

کم شدن خون قاعدگی معمولاً دلیلی برای نگرانی نیست. با این حال، اگر فردی به طور مداوم پریودهای خفیفی داشته یا به طور کلی پریود نمی شود، بایستی با پزشک در این باره صحبت کند.

همچنین در صورتی که دوره کم قاعدگی با علائم دیگری مانند درد لگن که باعث نگرانی هستند، همزمان باشد، فرد باید با پزشک تماس بگیرد. برای مطالعه بیشتر مقاله تاثیر تغییر فصل در قاعدگی را مطالعه کنید.

منبع

در صورتیکه نگران کم شدن خون قاعدگی خود هستید می توانید با متخصصین زنان و زایمان طبینجا در این باره بصورت آنلاین مشورت نمایید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید