علت سفت شدن و درد نوک سینه در مردان چیست؟

13
127,982
310891.jpeg alt_text
310891.jpeg caption

درد نوک سینه در مردان دلایل مختلفی دارد، از کشیدگی عضلات گرفته تا کیست. برخی از دلایل ممکن است نیاز به درمان داشته باشند اما معمولاً بی خطر هستند. همچنین احتمال مشاهده علائم و نشانه های دیگری مانند سفت شدن و زخم شدن نوک سینه وجود دارد که ممکن است نگرانی های بیشتری ایجاد کنند. در این پست از طبینجا قصد داریم تا شما را با این دلایل و همچنین علائم سرطان سینه در مردان بیشتر آشنا کنیم، با ما همراه باشید.

علت سفت شدن و درد نوک سینه در مردان چیست؟

بیشتر دلایل درد نوک سینه در مردان به دلیل وجود مشکلات در بافت پستان است. این مشکلات معمولاً قابل درمان هستند و بعضی از آنها به خودی خود برطرف می شوند. برخی از شرایط رایج که ممکن است علت سفت شدن سینه ها و درد نوک سینه در مردان شود عبارتند از:

ژنیکوماستی

ژنیکوماستی شرایطی است که باعث رشد غیرطبیعی و ورم سینه در مردان می شود. این مشکل می تواند در هر سنی باعث تغییر شکل یا بزرگ شدن سینه در مردان شده و همچنین قادر به ایجاد درد باشد. ژنیکوماستی می تواند به دلیل عدم تعادل هورمونی رخ دهد، جایی که استروژن افزایش می یابد و تستوسترون کاهش می یابد. چاقی و افزایش سن از دیگر دلایل احتمالی این بیماری هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله بهترین دکتر ژنیکوماستی را مطالعه کنید.

کیست

کیست توده ای در زیر پوست است که حاوی مایع یا هوا است. کیستها معمولاً بی خطر هستند، اما گاهی اوقات می توانند باعث زخم شدن نوک سینه در مردان یا حتی سفت شدن نوک پستان ها شوند. کیست روی پستان یک علت سفت و دردناک شدن سینه و یا علت بزرگ شدن نوک سینه مردان می توانند بحساب بیایند.

کشیدگی عضله

پکتورالیس ماژور و مینور دو عضله اصلی هستند که قفسه سینه را تشکیل می دهند. انجام تمرینات سنگین قفسه سینه یا فشار بیش از حد به این عضلات می توانند باعث ایجاد کشیدگی، سفت شدن بافت سینه و درد نوک سینه ها در مردان شوند.

نکروز چربی سینه

نکروز چربی در محلی که بافت چربی آسیب دیده رخ می دهد. جراحی روی پستانها یا نمونه برداری ممکن است گاهی این آسیب را ایجاد کنند. نکروز چربی پستان می تواند ایجاد توده کنند اما سرطانی نخواهند بود. یکی از نشانه های نکروز چربی سینه، وجود توده یا فرو رفتگی در کنار نوک سینه مردان یا همان نیپل مردانه بوده که از لحاظ ظاهری مشابه سرطان پستان است. متأسفانه، نکروز چربی پستان می تواند بسیار شبیه سرطان پستان در ماموگرافی باشد و گاهی اوقات برای تأیید نکروز به جای سرطان نیاز به نمونه برداری است.

نوک پستان Jogger

برخی از افراد در اثر دویدن تحریکات پوستی را تجربه می کنند. در این شرایط ممکن است در اثر سایش با لباس ورزشی یا جلیقه، نوک سینه دچار تحریکاتی از قبیل قرمزی و حتی زخم شدن نوک سینه مردان شود. نامگذاری نوک سینه دونده یا ماراتون به همین علت است.

فیبرو آدنوما

توده غیر سرطانی دیگری که می تواند روی سینه ایجاد شود، فیبروآدنوم است. این بیماری شایع ترین نوع تومورهای پستان است اما در مردان نادر است. علت فیبروآدنوم مشخص نیست، اما بیشتر آنها خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش نمی دهند.(1)

سرطان سینه در مردان

علی رغم نادر بودن باز هم احتمال سرطان سینه در مردان وجود دارد. سرطان سینه در مردان باعث رشد تومورها در پستان یا زیر بغل می شود که می تواند باعث درد و زخم شدن نوک سینه در مردان شود. سرطان پستان اغلب در زنان ایجاد می شود، اما مردان نیز می توانند به سرطان پستان مبتلا شوند. از هر 100 مورد بیماری که در ایالات متحده تشخیص داده می شود، حدود 1 مورد در یک مرد مشاهده می شود. شایع ترین انواع سرطان سینه در مردان نیز با سرطان سینه در زنان مشابه است.(2)

1) کارسینوم تهاجمی مجاری. سلولهای سرطانی در خارج از مجرای شیری می توانند به قسمتهای دیگر بافت پستان رشد کنند. همچنین سلولهای سرطانی مهاجم می توانند به سایر قسمتهای بدن گسترش یافته و متاستاز ایجاد کنند.

2) کارسینوم لوبولار تهاجمی. سلولهای سرطانی از لوبولها به بافتهای پستان نزدیک می شوند. این سلولهای سرطانی مهاجم می توانند به سایر قسمتهای بدن نیز منتشر شوند.

3) سرطان مجاری شیری درجا (DCIS). یک بیماری سینه که ممکن است منجر به سرطان پستان شود. سلولهای سرطانی فقط در پوشش مجاری هستند و به سایر بافتهای پستان منتشر نمی شوند.

علائم سرطان سینه در مردان

شایعترین علائم سرطان سینه در مردان عبارتند از:

• توده یا ورم سینه در مردان

• قرمزی یا پوسته پوسته شدن نوک سینه و پستان

• تحریک یا فرورفتگی پوست سینه

• ترشحات نوک سینه

• کشیدگی نوک سینه یا درد نوک سینه

بایستی به این نکته توجه داشته باشید که این علائم می توانند در موارد دیگری نیز رخ دهند که سرطانی نیستند. بهتر است اگر علائم نگران کننده ای را تجربه می کنید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

سایر علل احتمالی

مشکلات دیگر مناطق بدن نیز ممکن است باعث درد نوک سینه در مردان شوند. برخی از این موارد عبارتند از:

سوزش سردل

هنگامی که اسید معده به سمت بالا در مری حرکت کرده و پوشش مری را تحریک می کند، نتیجه آن بیماری ریفلاکس معده یا سوزش معده است. این احساس سوزش ممکن است خیلی زود بعد از غذا یا بعد از ظهر احساس شود. حتی وقتی دراز می کشید یا خم می شوید ممکن است احساس بدتری داشته باشید و آن را بصورت درد سینه تجربه کنید.

بیماری تنفسی

درد سینه ناشی از یک بیماری تنفسی معمولاً با سرفه یا تنگی نفس همراه است. دلایل مربوط به درد سینه ناشی از مشکلات ریوی عبارتند از:

آمبولی ریوی یا لخته شدن خون در ریه ها

• کلاپس ریه، شرایطی که وقتی هوا به فضای بین ریه ها و دنده ها نفوذ می کند

• فشار خون ریوی یا فشار خون بالا در عروق ریه ها

بیماری قلبی

درد ناگهانی سینه که با تنگی نفس، احساس سبکی سر، عرق سرد، حالت تهوع و احتمالاً درد در بازوها، گردن یا کمر بروز می کند می تواند نشانه یک حمله قلبی باشد. آنژین، که علت درد نوک سمت چپ مردان است، ناشی از کاهش جریان خون به عضله قلب است و می تواند بصورت مداوم یا پایدار بروز کرده یا تنها در حالت استراحت احساس شود (آنژین ناپایدار). آنژین می تواند نشانه این باشد که شما در معرض حمله قلبی هستید.(3)

عوامل خطر

برخی از عوامل می توانند احتمال درد سینه مردان را افزایش دهند. مثالها عبارتند از:

• استفاده از استروئیدهای آنابولیک، که می تواند خطر ژنیکوماستی را افزایش دهد

• تمرینات ورزشی خیلی منظم یا خیلی شدید بر روی عضلات قفسه سینه

• دویدن در مسافت های طولانی بدون استفاده از محافظ های نوک سینه

• جراحی سینه

5/5 - (1 امتیاز)

13 دیدگاه‌ها

  1. سلام وقت بخیر
    من مدتی بدنسازی کار میکنم و به تبع تمریناتی شاید سنگین برا عضلات سینه هم دارم
    چند روزی هست که دردی در نوک سینه راست احساس میکنم
    خواستم بپرسم با توجه به اینکه گفته بودین تمرینات عضله سینه ممکن است دلیل این درد باشه نیاز هست به پزشک مراجعه کنم یا نه؟ ( تنها علامتی که دارم همین درد نوک سینه راست هست و نه هیچ زخم و ظاهر غیر طبیعی وجود ندارد)

    • سلام و وقت بخیر
      احتمالا به دلیل گرفتگی عضلات این ناحیه این وضعیت در شما ایجاد شده. اما اگر مدت زمان طولانی ادامه داشت یا شدت گرفت، بهتره با یک متخصص در این باره مشورت کنید.
      متخصصین جراحی پستان طبینجا آماده پاسخگویی آنلاین به سوالات شما در این رابطه هستند.

  2. با سلام
    من چند سالی هست که توده ای در زیر نوک سینه چپم داشتم ولی وقتی پیش پزشک قدد رفتم با یک ماینه بالینی گفت بی خطره اون موقع من ۳۰ سال داشتم .
    الان من ۴۲ سالمه و توده هم رشد کرده بویژه در چند ماه اخیر بنحوی که کل سینه رو گرفته و به سمت پشت داره میره و بی نهایت درد میکنه ضمنا سینه راستم هم شروع به بزرگ شدن کرده .
    فقط میترسم نه از اینکه سرطانی باشه از این میترسم که سرطانی نباشه …

  3. سلام من یک توده ای در سمت چپ سینه ام دارم و بدون درد است و وقتی توده را فشار مدهم از نوک سبنه ام اب بیرون می اید ایا لازم هست که به پزشک مراجعه کنم؟

    • سلام
      این که می فرمایید از سینه شما ترشحاتی خارج میشود، بهتر است این موارد را با یک متخصص در میان بگذارید.

  4. سلام من ۱۵ سالمه سینه هام بزرگ شدن وقتی سینه ام رو فشار میدم یه قوده مانندی تکون میخوره و وسط نوک سینم رفته داخل و وقتی دست میزنم درد میگیره لطفا یه راهی واسه کوچک شدنش بهم بگین

  5. سلام مدتی سینه ام درد میکرد وبعد متوجه شدم ورم داره و ورمش بیشتر شده ودرد هم داره،دردش جوریه که سینه ام بجای میخوره یا دستمو میدم در میکنه

  6. سلام نوک سینه های من و بیشتر از دوست هام
    درد می کنه
    علائم اش سفت شده
    نوک های سینه هام برآمده شبیه دانه
    و هر وقت با چیزی د تماس شه درد می کنه
    علتش چیه و درمانش چیه

  7. سلام من سمت راست سینه ام نوک اش سفت شده و بر آمدگی بیرونی داره یکم درد میکنه علت اش چیست؟

  8. حدود دو هفتس که سینه سمت راستم یکمی فشار میدم درد میگیره و وقتی کمی بیشتر فشار میدم چیزی مانند ی توپ کوچک زیر پوستم حس میکنم که این خیلی درد ایجاد میکنه
    علت چی میتونه باشه ؟
    خطرناکه ؟

  9. با سلام من ۱۴ سالم هستش و حدود یک هفته ایست که احساس درد کمی در نوک سینه ی راستم دارم.سوزش و درد و ترشحات ندارم و ورزش هم نمیکنم.فرو رفتگی هم ندارم آیا به نظرتون مشکل خاصی هستش؟

    • سلام ، شما بهتر است ابتدا توسط یک پزشک عمومی ویزیت بشید. برای مراجعه به پزشک عمومی می‌توانید نوبت دکتر عمومی را از سایت نوبت دهی پزشکی طبینجا دریافت کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید