حقایق ضروری درباره بسته شدن لوله های فالوپ

1
29,742
بسته شدن لوله های رحمی
چسبندگی لوله های فالوپ

یکی از دلایل قابل توجه ناباروری زنان، مربوط به انسداد لوله های رحمی است. لوله های فالوپ مسدود شده قادر به تخمک گذاری همراه با ادغام اسپرم نیستند، از این رو به یک لقاح ناموفق دامن می زند. لوله های فالوپ را می توان با عناوین لوله های تخمدانی، لوله های رحمی و همچنین سالپینژ بیان کرد. بنابراین زنانی که دچار چنین مشکلی هستند معمولا سوالات بسیاری درباره امکان بارداری با انسداد لوله های رحمی ، نحوه درمان چسبندگی لوله های رحمی و علائم بسته شدن یکی از لوله های فالوپ خواهند داشت که در این پست از طبینجا به آنها پاسخ داده خواهد شد.

لوله فالوپ چیست؟

لوله های فالوپ با نام سالپینژ (salpinges) یا لوله های رحمی نامیده می شوند، که به عنوان زائده های رحمی در نظر گرفته شده و از داخل با یک لایه پوشاننده مژک دار پوشانده شده است. این لوله ها از تخمدان ها به رحم منتهی می شوند. از طریق این لوله ها سلولهای تخمک از تخمدان ها به رحم راه پیدا می کنند.

عملکرد لوله فالوپ چیست؟

عملکرد اصلی لوله رحمی لقاح است. این لوله ها اجازه جریان تخمک از تخمدان ها به رحم می دهند. زمانی که تخمک در تخمدان ها رشد می کند، در اطراف آن مجموعه ای از مواد سلولی که به عنوان فولیکول تخمدانی نامیده می شوند، تخمک را محصور می کنند. به تخمکی که قابلیت باروری داشته باشد، فولیکول غالب اطلاق می شود.

درست قبل از تخمک گذاری، یکی از تخمک ها که در مرحله جنینی تقسیمات سلولی خود را متوقف کرده شروع به ادامه آن می کند. در این زمان اگر اسپرم با آن ملاقات کند می تواند تخمک را بارور نموده و به یک سلول تخم تبدیل کند. تخمک بارور شده با کمک فرایند مژک های لوله های رحمی و همچنین عملکرد بافت عضلانی لوله، به سمت رحم حرکت می کند.

جنین اولیه به رشد حیاتی در لوله رحمی نیاز داشته و بعد از گذشت حدود پنج روز، جنین تازه وارد حفره رحم می شود و سپس در حدود روز ششم روی دیواره رحم لانه گزینی می کند. ترشح تخمک بین دو تخمدان تغییر نخواهد کرد.

انسداد لوله های فالوپ به چه معناست؟

حدود 20٪ ناباروری زنان مربوط به مشکلات بسته بودن یکی از لوله های فالوپ است. بسته شدن لوله های فالوپ (بخش دیستال که در انتهای مسیر تخمدان قرار دارد) غالباً با ایجاد هیدروسالپینکس در ارتباط است و اغلب توسط عفونت کلامیدیایی ایجاد می شود. البته چسبندگی لگنی ممکن است با این نوع عفونت مرتبط باشد.

بسته شدن لوله های فالوپ در بخش میانی می تواند به دلیل فرآیندهای بستن لوله اتفاق بیفتد چرا که این قسمت از لوله ها هدف مداخلات عقیم سازی هستند. بسته شدن لوله های فالوپ در بخش های پروگزیمال یا نزدیک می تواند بعد از آلودگی مانند عفونت ناشی از سقط جنین رخ دهد.

عوارض انسداد لوله های فالوپ

معمولاً، در مورد انسداد لوله های رحمی ، ممکن است در نتیجه عفونتی مانند بیماری التهابی لگن (PID)، بسته شدن لوله های فالوپ رخ دهد. بسته بودن لوله های فالوپ یا حتی از کار افتادن آن ممکن است توسط آندومتریت، عفونت های بعد از زایمان و همچنین ناخالصی های داخل شکمی مانند آپاندیسیت و پریتونیت اتفاق بیفتد.

بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که رشد چسبندگی لوله های فالوپ همیشه به انسداد ختم نمی شود. اما با فاصله گرفتن از تخمدان می توانند باعث نارسایی عملکرد آن شوند.

نحوه تشخیص بسته بودن لوله های فالوپ

اگرچه ارزیابی کامل لوله های رحمی در بیماران مبتلا به ناباروری دشوار است، اما ارزیابی باز بودن لوله ها امکان پذیر می باشد. با روش هیستروسالپینگوگرام زمانی که ماده حاجب به درون حفره شکم تزریق می شود می توان لوله های فالوپ را باز کرد.

سونوگرافی قادر است بی نظمی های لوله را مانند نشانگر هیدروسالپینکس نشان دهد. در حین درمان جراحی نیز، معمولاً با روش لاپاراسکوپی، می توان موقعیت لوله ها را به دقت بررسی کرد، همچنین می توان رنگی مانند متیلن بلو را در روشی که به آن کروموتوباسیون نامیده می شود در رحم تزریق کرد. این رنگ می تواند از دهانه رحم مسدود شده نیز، از طریق لوله ها عبور کند.

کروموتوباسیون لاپاراسکوپی به عنوان یک روش استاندارد ارزیابی لوله های رحم شناخته می شود. از آنجایی که شرایط لوله ای معمولاً با آلودگی کلامیدیا مرتبط است، اکنون آزمایش آنتی بادی های کلامیدیا یک وسیله تأییدیه کارآمد برای آسیب شناسی لوله هستند.

مطالعه بیشتر: لاپاراسکوپی چیست

درمان بسته بودن لوله های رحم

در درمان لوله های فالوپ مسدود شده، انسداد لوله فالوپ به طور متداول با روش جراحی لوله رحمی (توبوپلاستی) با هدف بازسازی دوباره لوله ها انجام می شود. یک روش درمانی رایج امروزی، لقاح آزمایشگاهی است که مقرون به صرفه تر بوده و به طور قابل توجهی با نفوذ کمتر دارای نتایج فوری است.

توبوپلاستی چیست؟

سوالی که مطرح می شود اینست که روش توبوپلاستی چگونه به درمان بسته بودن لوله های فالوپ کمک می کند؟ توبوپلاستی نشان دهنده اقدامات بالینی متعددی است که برای باز کردن انسداد لوله های فالوپ و همچنین بازگردانی عملکرد آنها مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین با بسته بودن یکی از لوله های فالوپ نیز امکان بارداری صورت می گیرد. از آنجایی که چسبندگی لوله های رحمی یک علت ناباروری است، توبوپلاستی قبل از عمل IVF ممکن است صورت بگیرد.

به هر حال پیشرفت چسبندگی لوله های رحمی همچنان یک مشکل است. بیماران با لوله های جراحی شده در معرض خطر افزایش حاملگی خارج رحمی قرار دارند.

کلام آخر

بسته شدن لوله های فالوپ یک اتفاق کاملاً معمول در میان بیشتر زنان است. با این حال، قابل درمان بوده و مبتلایان نیز می توانند با کمک روشهایی مانند IVF باردار شوند.

پاسخ به چند سوال شایع

 

1. چگونه متوجه انسداد لوله های فالوپ شویم؟

از آنجایی که بسته شدن لوله های فالوپ اغلب علائمی از خود نشان نمی دهند، بسیاری از زنان تا زمانی که وارد مرحله حاملگی نشده و اقدام به بارداری نکنند، متوجه وجود بسته بودن یکی از لوله های فالوپ در خود نمی شوند. در بعضی موارد، چسبندگی لوله های فالوپ می توانند منجر به درد جزئی و مداوم در یک ناحیه از معده شوند.

2. آیا امکان بارداری با بسته بودن لوله های فالوپ وجود دارد؟

در بعضی موارد، تنها بسته بودن یکی از لوله های فالوپ اتفاق می افتد. زنان به راحتی می توانند باردار شوند زیرا تخمک حتی می تواند از طریق لوله رحمی که تحت تأثیر چسبندگی قرار نگرفته، عبور کند. با این حال، هنگامی که هر دو لوله کاملاً مسدود شده باشند، پاسخ دادن به باروری بدون هیچ درمانی ممکن است کمی دشوارتر باشد.

3. چرا ارزیابی HSG دردناک است؟

در بسیاری از زنان، ماده رنگی بدون درد توسط لوله های رحمی به رحم منتقل می شود. با این حال، هنگامی که لوله های رحمی مسدود شده باشند، ورود رنگ ممکن است باعث ایجاد کمی فشار گردد.

4. آیا درمانی برای بسته شدن لوله های فالوپ وجود دارد؟

شناخته شده ترین درمان، انجام عمل جراحی برای خلاص شدن از شر چسبندگی لوله های رحمی است.

5. علائم بسته بودن لوله های رحمی چیست؟

برخی از علائم خاص لوله های فالوپ مسدود شده و علائم آندومتریوز مشترک است که شامل:

درد لگن
• رابطه جنسی دردناک
• ادرار دردناک
• حرکات روده ای آزار دهنده
• درد شدید معده
• درد کمر
• دوره های قاعدگی شدید یا لکه بینی بین دوره های قاعدگی
• خستگی

6. آیا زنان با انسداد لوله های رحمی، قاعدگی دارند؟

در لوله های رحمی مسدود شده حتی با وجود تخمک گذاری مداوم، تخمک قادر به رسیدن به رحم نبوده و در نتیجه اسپرم همسر نیز نمی تواند خود را به تخمک برساند. فرد ممکن است هیچ گونه علائمی را تجربه نکند. اما بصورت متناوب، با توجه به این علت، ممکن است قاعدگی دردناک، درد عضلانی در طول مقاربت و همچنین درد اساسی در لگن تجربه شود.

7. آیا میشود لوله رحم را باز کرد؟

در برخی موارد، به ویژه در مواردی که چسبندگی جزئی باشد احتمال باز شدن دوباره لوله وجود دارد.

 

چنانچه درباره چسبندگی و بسته شدن لوله های رحمی نیازمند گفتگو با یک متخصص زنان و زایمان هستید می توانید از طریق سامانه آنلاین طبینجا اقدام نمایید.

Rate this post

یک دیدگاه

  1. سلام بنده درسن 27سالگی ودرزایمان فرزنددومم همزمان باسزارین عمل بستن لوله های رحم روانجام دادم ولی الان میخوام دوباره بچه داربشم وسوال بنده این است ک ایامیشه لوله های رحمم روبازکنم وبارداربشم توروخداجواب منوبدین

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید