روزه داری و شیوع ویروس کرونا

0
961
 روزه داری در زمان کرونا
 روزه داری در زمان کرونا

روزه گرفتن یکی از فروع دین است و خیلی از افراد به آن به چشم یک تکلیف مذهبی نگاه می کنند، اما واقعیت این است که روزه گرفتن فواید زیادی برای بدن دارد و به پاکسازی بدن، تنظیم قند خون، تنظیم چربی خون، تقویت سیستم ایمنی بدن و اصلاح عادات غذایی نادرست کمک می کند در این مقاله به بررسی  روزه داری و شیوع ویروس کرونا میپردازیم.

روزه داری و شیوع ویروس کرونا

اما این روزها به دلیل شیوع ویروس کرونا، خیلی از افراد نگرانند که آیا می توانند مثل قبل روزه بگیرند یا خیر؟

سازمان بهداشت جهانی در این زمینه بیان کرده است که هیچ مطالعه ای، ارتباطی بین روزه داری و افزایش احتمال ابتلا به کرونا را نشان نداده است. بنابراین، از آنجایی که روزه گرفتن عوامل مستعد کننده ابتلا به کرونا را کاهش می دهد، مشکلی برای فرد روزه دار ایجاد نمی کند؛ اما با این وجود، رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله اجتماعی لازم است.

به توصیه پزشکان، با توجه به اینکه افراد بالای 65 سال، ممکن است در زمان روزه داری، به دلیل مصرف کم مایعات، دچار خشکی حلق و گلو شوند، ممکن است احتمال ابتلا به کرونا در آن ها بیشتر از سایرین شود؛ اما در صورتی که بیماری زمینه ای ندارند و در خانه می مانند، می توانند بدون هیچ واهمه ای روزه بگیرند.

پیشنهاد مطالعه: روزه و تغییرات هورمونی

فواید روزه گرفتن

فواید روزه گرفتن شامل موارد زیر است:

  • پاک سازی بدن

تمام مواد غذایی فراوری شده حاوی مواد نگهدارنده و سایر افزودنی هایی هستند که ممکن است در بدن به سم تبدیل شده و به صورت چربی ذخیره شوند. در زمان روزه داری، این چربی ها سوزانده شده و سموم آزاد شده از طریق کبد، کلیه و سایر اندام ها دفع می شود؛ در نتیجه روزه گرفتن موجب پاکسازی بدن می شود.

  • استراحت دستگاه گوارش

دستگاه گوارش یکی از اندام های پر کار بدن است، اما در زمان روزه داری، فعالیت این اندام کم شده و فرصت استراحت پیدا می کند، این مسئله به حفظ تعادل مایعات بدن کمک می کند و تجزیه مواد غذایی و انتشار انرژی به صورت تدریجی انجام می شود.

  • بهبود واکنش التهابی

بر اساس مطالعات صورت گرفته، روزه گرفتن به بهبود واکنش های التهابی و آلرژی کمک می کند.

  • کاهش قند خون

در زمان روزه داری، بدن برای تأمین انرژی خود گلوگز بیشتری می سوزاند، در نتیجه نیاز به انسولین کم می شود، بنابراین روزه گرفتن برای بیماران دیابتی مفید است، البته اگر فردی قند خون پایینی دارد، بهتر است با احتیاط روزه بگیرد، چون ممکن است دچار افت قند خون شود.

  • کاهش چربی و کلسترول

در زمان روزه داری، بعد از اتمام گلوکز ذخیره شده، بدن برای تأمین انرژی، سراغ چربی ها می رود و آن ها را می سوزاند، در نتیجه چربی بدن کاهش پیدا می کند.

  • بهبود فشار خون بالا

روزه گرفتن باعث بهبود بیماری های قلبی و کاهش احتمال بروز تصلب شرایین، که ناشی از تجمع ذرات چربی در عروق است، می شود، زیرا همانطور که ذکر شد، بعد از اتمام ذخایر گلوکز، بدن شروع به تجزیه چربی ها می کند. بنابراین، کاهش نرخ متابولیک در این دوران، و همچنین کاهش میزان آدرنالین و نورآدرنالین باعث ثابت و محدود شدن سوخت بدن و کاهش فشار خون می شود.

 

 روزه داری در زمان کرونا
روزه داری در زمان کرونا
  • ترک عادات نادرست

در ماه رمضان، ترک عادات نادرستی مانند سیگار کشیدن، پرخوری یا مصرف مواد غذایی شیرین، به دلیل روزه داشتن، آسان تر است. از سوی دیگر، در زمان روزه داری، میل به مصرف غذاهای ناسالم کاهش پیدا کرده و میل به مصرف آب و میوه ها افزایش پیدا می کند.

  • تقویت مغز و کاهش استرس

بر اساس مطالعه صورت گرفته، به دلیل تولید سلول های مغزی بیشتر در زمان روزه داری، روزه گرفتن باعث بهبود عملکرد مغز می شود. از سوی دیگر، کاهش فعالیت غده آدرنالی و کاهش میزان کورتیزول، باعث کاهش استرس در زمان روزه داری و بعد از ماه رمضان می شود.

  • پیشگیری از سرطان

از آنجایی که روزه گرفتن باعث دفع سموم می شود، دیگر عاملی برای بروز سرطان در بدن وجود ندارد.

  • بهبود سیستم ایمنی

در زمان روزه داری، سلول های بدن شروع به ترمیم و بازسازی می کنند، در نتیجه سیستم ایمنی بدن بهبود پیدا می کند.

  • کمک به کاهش وزن

از آن جایی که در زمان روزه داری، سوخت و ساز بدن بهبود پیدا می کند و سموم بدن دفع می شود، چربی ها به راحتی سوزانده شده و در نتیجه موجب کاهش وزن و تناسب اندام می شود.

  • پاک سازی پوست

بازسازی سلول ها و دفع سموم بدن در زمان روزه داری، به پاکسازی پوست کمک می کند.

بنابراین، با توجه به فواید مذکور، روزه داری مزیت های زیادی برای بدن دارد که نه تنها باعث تضعیف بدن نمی شود، بلکه به تقویت آن کمک می کند.

روش های پیشگیری از شیوه کرونا در زمان روزه داری

تنها راه برای جلوگیری از شیوع این بیماری در زمان روزه داری، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک در اجتماعات است.

بهتر است در فاصله افطار تا سحر از مواد غذایی متنوع که حاوی ویتامین و آنتی اکسیدان هستند، همچون میوه ها و سبزیجات، استفاده شود، زیرا مصرف این مواد غذایی از ابتلا به بیماری های تنفسی همچون کرونا جلوگیری می کند.

همچنین، مصرف مواد غذایی حاوی پروتئین در ماه رمضان اهمیت زیادی دارد، زیرا سلول ها و هورمون هایی که در سیستم ایمنی نقش دارند، ماهیت پروتئینی دارند و کمبود پروتئین ممکن است در عملکرد آن ها اختلال ایجاد کند؛ بنابراین برای تأمین پروتئین مورد نیاز بدن خود در زمان روزه داری، از لبنیات، حبوبات، مرغ، تخم مرغ، ماهی و … استفاده کنید.

تقویت بدن در زمان روزه داری

رعایت موارد زیر به تقویت بدن در ماه رمضان کمک کرده و باعث کاهش احتمال ابتلا به کرونا در زمان روزه داری می شود:

  • استراحت و خواب کافی

  • کاهش استرس

  • مصرف منظم افطاری و سحری

  • مصرف معقول و متعادل از مواد غذایی متنوع، همچون میوه ها، سبزیجات، گوشت و …، در فاصله بین افطار تا سحر

  • مصرف آب کافی

  • کاهش مصرف مواد غذایی شیرین و سرخ شده.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص تغذیه ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید