استفاده نادرست الکل

0
513
90005.jpeg alt_text
90005.jpeg caption

الکل مصرفی در دنیا شامل دو نوع الکل اتیلیک و متیلیک است؛ نوع اول الکلی است که به صورت آشامیدنی در دنیا استفاده میشود، این ماده از تخمیر غلات، سبزیجات و میوه ها به دست میآید و مادهای روانگردان محسوب میشود. متانول یا الکل متیلیک به روش تقطیر تولید میشود و میزان الکل آن بیشتر است. متأسفانه در کشور ما به دلیل ممنوع بودن مصرف الکل، تهیه و فروش این محصولات به صورت پنهانی و غیرمجاز صورت میگیرد و این امر زمینه را برای ساخت الکل تقلبی فراهم میکند. مصرف این ماده باعث تغییر وضعیت جسمی و ذهنی و عدم کنترل رفتار میشود و در درازمدت میتواند موجب بروز مشکلات اجتماعی، جسمی و روانی شود.

روش جذب الکل در بدن

الکل بعد از مصرف در معده و روده کوچک جذب میشود، در صورتی که معده خالی باشد جذب الکل به سرعت انجام شده و غلظت آن در خون زیاد میشود، اما خوردن الکل همراه با غذا باعث کُند شدن روند جذب آن میشود. الکل جذب شده به صورت یک واحد در ساعت، در کبد تجزیه میشود و این میزان غیرقابل تغییر است، بنابراین مصرف زیاد الکل باعث میشود که کبد برای تجزیه آن زمان بیشتری صرف کند، در نتیجه فعالیت زیاد کبد برای تجزیه الکل، باعث التهاب آن و بروز هپاتیت میشود و در موارد حاد میتواند باعث ایجاد سیروز کبدی و سرطان شود.

عوارض مصرف کوتاه و بلند مدت الکل

مصرف کوتاه مدت الکل باعث مستی و خماری میشود و مصرف طولانی مدت آن به دستگاه های داخلی بدن آسیب میرساند، و مصرف دائم آن باعث اعتیاد به الکل و بروز مشکلات اجتماعی میشود. در واقع مصرف این ماده روانگردان، باعث میشود فرد کنترلی بر رفتار خود نداشته باشد و در دراز مدت سلول های مغزی و حافظه فرد مصرف کننده آسیب میبیند. علاوه بر این از دیگر عوارض مصرف الکل این است که میتواند به معده آسیب زده و موجب بروز زخم معده و دوازدهه شود و احتمال بروز سرطان معده را افزایش میدهد. در کنار موارد ذکر شده، مصرف الکل میتواند باعث گشاد شدن رگها، اختلال در عملکرد جنسی، کاهش میزان باروری و بروز فشار خون شود.

استفاده نادرست الکل

مطالعه بیشتر: عوارض مصرف الکل بر روی مغز

مرگ و میر ناشی از مسمومیت با الکل

متأسفانه، در ماههای اخیر، مرگ و میر ناشی از مسمومیت با الکل گسترش پیدا کرده و دلیل آن باورهای غلط مصرف کنندگان نسبت به این موضوع است که تصور میکردند الکل باعث ایمن شدن بدن آنها در برابر ویروس کرونا و از بین رفتن این ویروس میشود. از سوی دیگر، افزایش قیمت الکل اتیلیک باعث شد عدهای از افراد سودجو، متانول، که ارزانتر و در دسترس تر است، را به جای الکل معمولی به فروش برسانند و برخی از مصرف کنندگان به دلیل سمی بودن و تقلبی بودن الکل مصرفی، دچار مسمومیت و مرگ شدند.  این نکته قابل ذکر است که مصرف 10-20 سیسی متانول میتواند موجب مسمومیت های شدید و حتی مرگ شود. علائمی همچون تهوع، بیاشتهایی، ضعف، تعریق سرد، تنگی نفس، تاری دید و درد پشت بدن نشان دهنده ی مسمومیت ناشی از مصرف الکل سمی است. در موارد حاد این مسمومیت میتواند باعث افت فشار خون، تشنج و کما شود.

عوارض خوردن الکل تقلبی و سمی

 براساس آمار ذکر شده، خوردن الکل تقلبی و سمی باعث آسیب دیدن کلیه ها، کاهش هوشیاری، کاهش بینایی، تشنج و اختلالات مغزی میشود. در برخی موارد، مصرف کننده الکل بعد از بیدار شدن بینایی خود را از دست داده بود و عدهای دیگر به دلیل آسیب دیدن کلیه ها، نیازمند دیالیز بودند. این نکته قابل ذکر است که در صورتی که مصرف کننده متوجه سمی بودن الکل شود، میتواند با مراجعه زود هنگام به مراکز درمانی از بروز عوارض و آسیب های جدی آن جلوگیری کند.

استفاده از الکل برای ضدعفونی کردن

این روزها به دلیل شیوع ویروس کرونا استفاده از محلولهای ضدعفونی کننده و الکل افزایش پیدا کرده و امری ضروری است. باید توجه داشت که استفاده از الکل برای ضدعفونی کردن سطوح مناسب است و باید توجه داشت که استنشاق نشود، همچنین استفاده زیاد از این ماده توصیه نمیشود، زیرا تماس با این ماده باعث خشک شدن پوست میشود. به طور کلی، استفاده از الکل برای ضدعفونی کردن سطوح و محیط اطراف اشخاص آلوده به ویروس، در حد اعتدال مانعی ندارد اما مصرف بیش از حد این ماده میتواند سبب بروز عوارض جانبی شود.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص تغذیه ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید